• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 25 دی 1402
کد مطلب : 215618
+
-

اکرم صوفی، مدیر روابط‌عمومی اداره کل امور زنان و خانواده شهرداری تهران

آشنایی با رویکردهای توانمندسازی زنان

آشنایی با رویکردهای توانمندسازی زنان

توجه نظام‌مند به مسائل و نیازهای اجتماعی که حیات شهری را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد در دهه‌های اخیر مدیریت شهری جایگاه ویژه‌ای یافته است. ضرورت توجه به مسائل فوق، مستلزم شناسایی گروه‌های مختلف ذی‌نفع، به‌عنوان مخاطب مستقیم مدیریت شهری بوده است. رویکردی که در نهایت به تعریف و راه‌اندازی اداره‌کل امور زنان و خانواده در شهرداری تهران منجر شد. راه‌اندازی این اداره موجب تمرکز مطالبات شهروندی زنان در مدیریت شهری و در نتیجه بررسی و طبقه‌بندی آنها شد. به این ترتیب، برای نخستین بار حجم تقاضای بالای شهروندان زن سرپرست خانوار و همچنین ویژگی و نیازهای متفاوتی که این گروه از زنان داشتند، شناسایی شد.
این اداره براساس ماموریت‌های سازمانی خود، متولی توانمندسازی زنان به‌ویژه زنان کم برخوردار و سرپرست خانوار در شهر تهران است و اجرای برنامه توانمندسازی این گروه را با استفاده از ظرفیت‌ها و همکاری‌های بین‌بخشی در سازمان‌های شهرداری تهران و نیز همکاری‌های فرابخشی و مشارکت ذینفعان و گروه‌های هدف در تمام‌سطوح سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، اجرا، نظارت، بهره‌‌برداری، گزارش‌دهی و ارزشیابی را برعهده دارد. حوزه بانوان شهرداری تهران متشکل از اداره کل و ادارات امور بانوان مناطق 22گانه بیش از یک‌دهه است که به اجرای برنامه‌های توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در شهر تهران پرداخته است.
این اداره کل، با توجه به رسالتی که در حوزه توانمندسازی بانوان به‌ویژه زنان سرپرست خانوار برعهده دارد و براساس تجربیاتی که در بیش از یک دهه گذشته در این حوزه کسب کرده است، اقدامات توانمندسازی زنان سرپرست خانوار را به‌نحوی برنامه‌ریزی می‌کند که تمامی ابعاد فرایند توانمندسازی را در سطوح روانی-اجتماعی، (فردی) و اقتصادی دربربگیرد.
در حال حاضر معاونت توانمندسازی به اجرای برنامه‌های متمرکز توانمندسازی زنان سرپرست خانوار می‌پردازد که مشتمل بر 3 اداره آموزش و توانمندسازی، مشاوره و مدیریت خانواده و مهارت‌آموزی و اشتغال است. این سه اداره در کنار هم سعی بر این دارند که یک فرایند توانمندسازی همه‌جانبه را برای زنان سرپرست خانوار تحت پوشش به اجرا دربیاورند. مسائل زنان سرپرست خانوار، اموری چندوجهی هستند که تحت‌تأثیر طیف وسیعی از عوامل قرار دارند. علت این مسائل وجود مشکلات اقتصادی، فقدان مهارت‌های شغلی‌، کمبود سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی و مسائل مرتبط با والدگری و فرزندپروری ناشی از تعدد نقشی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید