• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 10 تیر 1397
کد مطلب : 21527
+
-

اعتراض به تخریب‌ها در شوش

میراث جهانی
اعتراض به تخریب‌ها در شوش


دبیر انجمن تاریانای خوزستان در نشست «چرا شوش مهم است؟» که به همت انجمن مفاخر معماری در موزه امام علی(ع) در تهران برگزار شد از اعتراض جدی انجمن‌های میراث فرهنگی به اتفاقات رخ داده در شهر شوش خبر داد.

به گزارش سایت صدای میراث، مجتبی گهستونی گفت: انجمن‌ها به‌عنوان دوستداران میراث فرهنگی نسبت به هر آنچه در شوش اتفاق افتاده است، معترض هستند و اعتراض خود را با صدای بلند در رسانه‌ها فریاد می‌زنند و به اطلاع مدیران و مسئولان میراث فرهنگی استان خوزستان و کشور می‌رسانند.

این فعال میراث فرهنگی افزود: اعتراضات ما فقط مربوط به اتفاقات رخ داده در شوش نیست که متوجه شوشتر و ایذه و همه گسل‌های میراثی در خوزستان است.

او گفت: ۵ تیرماه سالروز ثبت جهانی شوشتر و ۱۳تیرماه نیز زمان ثبت جهانی شوش است؛ درحالی‌که طی سال‌های گذشته شاهد چالش‌های بی‌شمار در سطح شهرستان شوش بودیم و بخشی از آسیب‌هایی که به شوش وارد شد به‌دلیل تصمیمات نادرست مدیران بومی و غیربومی استان خوزستان در سازمان‌های مختلف صورت گرفته است. به‌گفته گهستونی، بسیاری از مکان‌های باستانی شوش به‌دلیل توسعه ناپایدار شهری طی چند دهه اخیر تخریب شده‌اند.

گهستونی سپس به اتفاقات شهر شوش اشاره کرد و گفت: بخشی از پهنه‌های تاریخی شوش دچار تخریب شده است. در شهرستان شوش تپه‌های باستانی زیادی توسط مدیران شهری و حتی مردم شهر مورد آسیب قرار گرفته است و حالا سؤال ما این است که چرا باستان‌شناسان کشور در قبال اتفاقاتی که در شوش رخ داده است، سکوت کرده‌اند؟

او با اشاره به ماجرای زیرگذر شوش که بارها در رسانه‌ها مطرح شد و به خبر مهم حوزه میراث فرهنگی تبدیل شده بود، گفت: درخصوص زیر گذر شوش بسیاری از کارشناسان اعم از باستان‌شناس‌ها و معمارها شوش را تنها گذاشتند و هیچ‌کدام سخن نگفتند. دلایل‌شان هم متعدد بود. مثلا می‌گفتند موضوع درون‌شهری یا درون‌استانی است و موضوع ما نیست؛ درحالی‌که شوش به دلایل مختلف سرآمد شهرهای جهان است با وجود این، انجمن‌های میراث فرهنگی با کمک رسانه‌ها و مدیران میراث فرهنگی و پایگاه‌های میراث جهانی توانستند فشارهای مرتبط با احداث زیرگذر را برطرف کنند.

دبیر انجمن تاریانای خوزستان تأکید کرد: امروز تهدیدهای بسیار زیادی متوجه شوش است. احداث زیرگذر و احداث پل نظام مافی یکی از آنهاست. غرب شوش هم واقعا رها شده است. فاتحه ایوان کرخه را هم باید خواند؛ به‌ویژه آنکه در ۲۰سال اخیر هرچه سازه تاریخی هم داشته نابود شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید