• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 10 تیر 1397
کد مطلب : 21520
+
-

بلاتکلیفی 18میلیارد تومان بودجه فیلتر دوده پایتخت

طی 2سال اخیر دولت و شورای شهر برای کاهش آلودگی هوای دیزلی‌ها بودجه تعیین کرده‌اند اما هنوز خبری از اجرا نیست

سید محمد فخار | خبر‌نگار:

 10میلیارد تومان از بودجه امسال شهر تهران طبق نظر شورای شهر باید برای تهیه و نصب فیلتر دوده روی اتوبوس‌های شهری تهران هزینه شود اما هنوز هیچ شاهدی بر اجرای این مصوبه‌وجود ندارد.

در بودجه امسال تهران موضوع آلودگی هوا در بخش‌های مختلف دنبال شده‌است اما یکی از مهم‌ترین محورهای کاهش آلودگی هوا، جلوگیری از آلایندگی اتوبوس‌های شرکت واحد بود.

شورای شهر تهران برای سال 97و به‌منظور کنترل آلایندگی اتوبوس‌های شهری بودجه‌ای 10میلیارد تومانی درنظر گرفت. نکته جالب اینکه در سال گذشته نیز 8میلیارد تومان برای این مهم بودجه تعیین شد اما هیچ خبری از فیلتر دوده در تهران نیست و آخرین سال اجرای این مصوبه 1394است که تنها 50فیلتر دوده به‌عنوان پایلوت روی اتوبوس‌های بی‌آرتی نصب شد.

حمایت دولت از فیلتر دوده

از 2سال پیش دولت مصوبه‌ای را گذراند که خودروسازان و وارد‌کنندگان موظف هستند خودروهای دیزلی که از ابتدای سال 96به بعد پلاک می‌‌شوند را به فیلتر دوده مجهز کنند. این مصوبه متأسفانه هنوز روی زمین مانده و اجرای آن آغاز نشده‌است.

براساس اطلاعات رسیده به همشهری قرار بود هفته گذشته مناقصه 200دستگاه فیلتر دوده جدید برای اتوبوس‌های تهران برگزار شود اما هنوز این مناقصه برگزار نشده و برگزاری آن در آینده نیز مشخص نیست. شرکت واحد اتوبوسرانی که باید کار مناقصه و نصب این فیلترها را در تهران با جدیت دنبال کند، طی پارسال و امسال هنوز فیلتری به اتوبوس‌ها نداده‌است. اطلاعات رسیده از شرکت اتوبوسرانی نشان می‌دهد به‌دلیل نوسانات ارزی، مناقصه هفته فیلتر جذب دوده برنده نداشته است. اما عزم شهردار جدید برای بهبود شرایط جزم است و فیلتر دوده سرانجام به تهران خواهد آمد.

تهدیدی برای سلامت شهروندان

براساس آمار معاونت حمل ونقل و ترافیک تهران از 6500اتوبوس‌شهری پایتخت، 2000دستگاه آن دیزلی هستند و می‌توان برای کنترل آلایندگی آنها از فیلتر دوده استفاده کرد. نکته دیگر اینکه سن میانگین اتوبوس‌های تهران 6.3سال است. توجه به این سن در حالی اهمیت می‌یابد که براساس آمار‌ماه اردیبهشت بانک جهانی، یک اتوبوس فرسوده دیزلی با 6سال کارکرد دست‌کم معادل ۴۰۰میلیون تومان به سلامت شهروندان ضرر سالانه می‌رساند. بدین‌ترتیب اتوبوس‌های بدون فیلتر تهران سالانه 800میلیارد تومان به سلامت مردم پایتخت صدمه وارد می‌کنند که این رقم معادل 5بار تجهیز کل 2هزار اتوبوس تهران به فیلتر دوده است.


 
  خودروهای دیزلی


خودروهای دیزلی در همه شهرهای بزرگ دنیا آلودگی زیادی از منظر ذرات معلق تولید می‌کنند و بسیاری از شهرهای بزرگ اعلام کرده‌اند که در برابر ورود دیزلی‌های فاقد فیلتر دوده (یا زیر یورو6) به شهرشان از سال 2020و 2025کاملا می‌ایستند. برای این مهم دولت‌ها به دقت بر تولیدات و واردات نظارت می‌کنند و شهرداری‌ها نیز ناوگان خود را به فیلتر دوده مجهز کرده‌اند. این مهم در همه شهرهای سوئیس، آلمان و نروژ بیش از همه اجرایی شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید