• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 10 تیر 1397
کد مطلب : 21515
+
-

برگ جدیدی از تخلفات در واگذاری املاک نجومی

عضو شورای شهر تهران با اشاره به نتایج آخرین جلسه شورا با سازمان املاک و مستغلات شهرداری، به گزارش‌ها و جزئیات بیشتری درخصوص ۱۳۰۰ ملک واگذار شده اشاره کرد. در هفته اخیر جلسه‌ای با حضور 3نفر از اعضای شورای شهر، رئیس و معاونان مختلف سازمان املاک و مستغلات، مسئولان املاک و مستغلات مناطق و شرکت‌های شهرداری درخصوص آخرین وضعیت مدیریت املاک و نیز تعیین تکلیف املاک واگذارشده در زمان مدیریت شهری سابق برگزار شد.

به گزارش شهرنوشت، مجید فراهانی، عضو شورای شهر درباره آخرین نتایج بررسی در رابطه با واگذاری غیرقانونی املاک گفت: چگونگی اجرای مصوبه شورا با عنوان طرح «الزام شهرداری تهران به ساماندهی اسناد املاک و مستغلات شهرداری تهران و مؤسسات تابعه» برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد. برایمان اهمیت داشته و دارد تا بدانیم این سازمان در حوزه ساماندهی املاک و مستغلات شهرداری تهران چه کرده است؟ یعنی روند بازپس‌گیری و ساماندهی املاکی که به اشخاص حقیقی و حقوقی خارج از ضابطه واگذار شده، در چه وضعیتی قرار دارد؟ او با اشاره  به نتایج تحقیقات این سازمان افزود: براساس بررسی‌های ما هم‌اکنون بیش از هزار و 100 ملک از املاک شهرداری تهران کماکان در دست اشخاص حقیقی و حقوقی و نهادهای مختلف قرار دارد. این آمار البته بیشتر از اینها بوده اما تاکنون در ماه‌های گذشته با پیگیری کمیته سه‌نفره سازمان فرایند بازپس‌گیری حدود ۱۵۰ ملک به نتیجه رسیده است.

سازمان املاک به شکل مستمر در حال پیگیری حقوقی این مسئله است تا بتواند املاکی را که در اصل متعلق به مردم است و بدون ضابطه در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی و نهادها قرار گرفته است، پس گرفته و نهایتا به مصارف عامه مردم برساند. عضو شورای شهر با بیان اینکه املاک و زمین‌ها بدون هیچ‌گونه ضابطه‌ای در اختیار برخی نهادها قرار داده شده‌است، گفت‌: مسئله اساسی این است که سازمان املاک و مستغلات درخصوص اشخاص حقیقی راحت‌تر از نهادها می‌تواند املاک را بازگرداند. برگرداندن املاک واگذار شده به نهادها البته بسیار سخت‌تر بوده و تعدادشان هم کم نیست. فراهانی افزود:  بخشی از این املاک واگذار شده حتی قرارداد هم ندارند. بخشی نیز در پوشش کاربری عام‌المنفعه واگذار شده اما متأسفانه از آنها استفاده تجاری کرده‌اند. همه این موارد در حال ثبت و ضبط است و برایشان پرونده بازپس‌گیری تشکیل شده است. رئیس کمیته بودجه شورای شهر افزود: غالبا املاکی که به‌صورت رایگان واگذار شده با دستور شهردار اسبق تهران، معاونان ایشان یا قائم‌مقام شهردار در اختیار اشخاص حقیقی صاحب نفوذ یا نهادها قرار گرفته و هنوز هم در اختیارشان است. ما به‌شدت پیگیر این مسئله هستیم و معتقدیم که این املاک به مردم تعلق دارند و باید به آنها برگردد.

این خبر را به اشتراک بگذارید