• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 16 دی 1402
کد مطلب : 214735
+
-

رئیس‌جمهور جدید آرژانتین: دیگر یارانه کور نمی‌دهیم

جهان
رئیس‌جمهور جدید آرژانتین: دیگر یارانه کور نمی‌دهیم

دیگر یارانه کور نمی‌دهیم. این شاکله مانیفست اقتصادی دولت جدید آرژانتین به ریاست‌جمهوری خاویر میلی است که سیاست شوک‌درمانی را هدف قرار داده است.
به‌گزارش همشهری، دولت جدید آرژانتین، ریشه مشکلات را در کسری بودجه دولت و تبدیل بانک مرکزی به دستگاه چاپ پول برای خرج‌تراشی دولت می‌داند و به همین سبب رئیس‌جمهور معتقد است که این بانک مرکزی باید منحل شود چرا که کشور را به کسری بودجه شدید و طولانی معتاد کرده است. اما راهکار دولت چیست؟ یک بخش عمده از سیاست‌های این دولت کاهش یارانه انرژی و حمل‌ونقل عمومی است چراکه وزیر اقتصاد می‌گوید: دولت به‌طور مصنوعی قیمت تعرفه انرژی و حمل‌ونقل را پایین نگه داشته و همیشه مردم را فریب داده تا این تصور را ایجاد کند که به جیب مردم کمک می‌کند. اما همه آرژانتینی‌ها اکنون متوجه شده‌اند که این یارانه رایگان نیست، بلکه با تورم بهای آن را می‌پردازند و این فقرا هستند که ثروتمندان را تامین مالی می‌کنند.
 بخشی از بسته نخست دولت این کشور برای نجات اقتصاد، کاهش تعداد وزارتخانه‌ها از 18 به 9 وزارتخانه و معاونت‌ها از 106 به 54 معاونت است و قرار است در نخستین گام یارانه‌های بخش حمل‌ونقل از ابتدای سال جدید میلادی حذف شده و کمک به محرومان با یک کارت ویژه 50درصد بیشتر شود.
بخش دیگر اصلاحات حذف یارانه ارزی است و دولت این کشور برای حمایت از تولید داخلی نرخ رسمی پزو واحد پول آرژانتین را تا 2برابر افزایش داده است. خداحافظی اقتصاد این کشور با نرخ ارز سرکوب شده و حذف یارانه‌های دولتی یک شوک به این کشور و شهروندان وارد می‌کند و باید دید که آیا رئیس‌جمهور اقتصاددان و جنجالی می‌تواند نرخ تورم را کاهش دهد؟ خاویر میلی می‌گوید:  اصلاحات بدون درد نخواهد بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید