• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 16 دی 1402
کد مطلب : 214732
+
-

درخواست بخش خصوصی؛ تعطیلی شنبه‌ها

تأکید و درخواست مجدد بخش خصوصی برای تعطیلی شنبه‌ها به جای پنجشنبه‌ها

گزارش
درخواست بخش خصوصی؛ تعطیلی شنبه‌ها

بهزاد رنجبر- روزنامه‌نگار

لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته مدتی است در مجلس مسکوت مانده و به‌نظر می‌رسد دلیل اصلی آن اختلاف نظر بر سر تعطیلی شنبه یا پنجشنبه‌هاست.  به گزارش همشهری، لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته ۵آذرماه سال قبل به مجلس ارسال شد. لایحه دولت برای افزایش تعطیلات آخر هفته، ناظر بر تعطیلی پنجشنبه‌ها بود، اما کمیسیون اجتماعی مجلس طرح دیگری داشت که به جای پنجشنبه‌ها روز‌های شنبه تعطیل شود. در نتیجه کمیسیون اجتماعی این لایحه و طرح را با هم ادغام کرد و مقرر شد ساعت کاری ادارات ۸ساعت در روز و 5روز در هفته باشد.
تعطیلی شنبه؛ پیشنهاد مجلس و بخش خصوصی
دولت تأکید دارد که به جای شنبه روز‌های پنجشنبه تعطیل شود؛ درحالی‌که بخش خصوصی تأکید دارد روز‌های شنبه باید تعطیل شود؛ ضمن اینکه مجلس نیز طرح خود را براساس تعطیلی در روز‌های شنبه تنظیم کرده است. هفته قبل محمد حسینی، معاون امور مجلس رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه دولت پیشنهادی برای تعطیلی شنبه‌ها نداشته است، درباره پیشنهاد دولت به مجلس درخصوص تعیین دومین روز تعطیلی در هفته گفت: پیشنهاد دولت همان تعطیلی است که از قبل برای پنجشنبه و جمعه مطرح بوده است.

موافقان: 3/5روز با دنیا ارتباط اداری نداریم
یکی از مهم‌ترین دلایل موافقان تعطیل شدن روز شنبه این است که تعطیلات یک‌ونیم‌روزه از ظهر پنجشنبه تا صبح شنبه ایران منجر به کاهش تعاملات تجاری با جهان شده است؛ چراکه بسیاری از کشورهای طرف قرارداد تجاری ایران، روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل هستند و این عدم‌تطبیق سبب شده تا ایران عملا 5/3روز با دنیا ارتباطی نداشته باشد.
با همین استدلال، پیشنهاد تغییر روز تعطیلات آخر هفته از پنجشنبه به شنبه مورد استقبال فعالان اقتصادی قرار گرفته است. به‌گفته رئیس کنفدراسیون صادرات ایران، به‌دلیل عدم‌ همخوانی تعطیلات آخر هفته ایران با بیش از ۹۰درصد کشورهای دنیا، ارتباطات تجاری فعالان اقتصادی عملا 5/3روز در هفته با دنیا قطع است.
محمد لاهوتی می‌گوید: اگر مجلس تصمیم بگیرد که روزهای پنجشنبه و جمعه به‌عنوان تعطیلات پایانی هفته به‌صورت کامل تعطیل باشد و نیم‌روز کاری پنجشنبه را در بانک‌ها از دست بدهیم، مشکلات بیشتر خواهد شد و عملا تجار ۴روز تمام با دنیا قطع ارتباطات کاری و تجاری خواهند داشت. او تأکید می‌کند: حتی کشورهای اسلامی مثل ترکیه، سوریه و پاکستان، سال‌هاست که تعطیلات پایان هفته خود را به شنبه و یکشنبه منتقل کرده‌اند و به‌تازگی امارات‌متحده عربی نیز این هماهنگی تعطیلات را با دنیا انجام داده و حتی زمزمه‌هایی مبنی بر پیوستن عربستان نیز به این جرگه به گوش می‌رسد.

مخالفان: پنجشنبه برای ما روز فرهنگی و مناسکی است
منتقدان اما مسائل فرهنگی و عرفی را مانع تعطیل شدن روز شنبه می‌دانند و اعتقاد دارند برای افزایش تعطیلات آخر هفته باید روز پنجشنبه تعطیل شود؛ چراکه پنجشنبه‌ها برای ما ایرانیان از لحاظ عرفی برای زیارت اهل قبور مهم است. درواقع مخالفان معتقدند پنجشنبه برای ایرانیان یک روز فرهنگی و مناسکی است و تغییر تعطیلی پنجشنبه به همین واسطه امکان‌پذیر نیست. در پویشی که در همین‌باره از طریق یک خبرگزاری به راه افتاد، عنوان شد: مگر پیشنهاد‌دهندگان تعطیلی روز شنبه نمی‌دانند که تعطیلی شنبه برای یهود و تعطیلی یکشنبه برای مسیحی‌ها و تعطیلی جمعه برای مسلمانان است؛ پس چرا پیشنهاد می‌دهند که شنبه تعطیل شود؟

همگام‌سازی با بازارهای جهانی
در شرایطی که بر سر تعطیلی شنبه‌ها به جای پنجشنبه‌ها اختلاف‌نظر جدی وجود دارد، اتاق بازرگانی تهران در بیانیه‌ای خطاب به دولت و مجلس، پیشنهاد کرد در ساماندهی تعطیلات پایان هفته، افزایش این تعطیلات به روزهای جمعه و شنبه مدنظر قرار گیرد. اعضای هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در یک نشست فوق‌العاده، با تصویب این بیانیه، اعلام کردند: در راستای حمایت از حقوق شهروندی، بهینه‌سازی حقوق نیروی کار و همگام‌سازی با بازارهای جهانی و مبادی گمرکی به‌منظور تسهیل فرایندهای تجاری و مبادلات بین‌المللی، توسعه اقتصاد گردشگری و ارتقای بهره‌وری، از این اقدام اصلاحی حمایت می‌کنند و انتخاب روز شنبه به‌عنوان دومین روز تعطیل هفته را در انطباق با ملزومات اقتصادی و تجاری می‌دانند. این بیانیه به‌معنای آن است که بخش خصوصی نیز از افزایش تعطیلات آخر هفته حمایت می‌کند، اما تأکید دارد به جای پنجشنبه‌ها روزهای شنبه تعطیل شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید