• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 16 دی 1402
کد مطلب : 214724
+
-

5000درخت در تهران قطع می‌شوند

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی: جنگل‌های دست کاشت تهران 50ساله شده و باید جایگزین شوند

درختان تهران فرسوده شده‌اند و راهی جز قطع کردن آنها وجود ندارد. سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری معتقد است که باید تمام جنگل‌کاری‌های اطراف تهران مقاوم شوند و برهمین اساس نیز 5000اصله درخت در تهران نشانه‌گذاری شده‌اند تا به مرور قطع و درختان مقاوم‌تر جایگزین آنها شوند.
نقی شعبانیان، معاون امور جنگل سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری معتقد است که جنگل‌کاری اطراف تهران به سن دیرزیستی رسیده و بیش از 50سال از عمر آنها گذشته و حالا به انواع آفت‌ها به‌ویژه آفت پوستخوار دچار شده‌اند.
او در گفت‌وگوی خود با ایسنا با اعلام تصمیم قطع 5000درخت در تهران گفته است: درختان جنگل‌های فرسوده دست کاشت در تهران و استان‌های دیگر باید در قالب یک طرح مشخص قطع و با گونه‌های مقاوم جایگزین شوند. این کار از ۳۰سال قبل باید انجام می‌شد و تا امروز جنگل‌کاری‌ها مقاوم‌سازی می‌شدند.
معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تأکید کرد: در بعضی استان‌ها سن درختان کمتر است و از الان باید برنامه‌ای داشته باشیم که از رسیدن آنها به سن دیرزیستی و تبعات ناشی از آن پیشگیری کنیم تا مجبور نباشیم تعداد زیادی درخت را قطع کنیم.
وی افزود: این جنگل‌ها باید از تک گونه‌ای بودن خارج و با گونه‌های مقاوم‌تر جایگزین شوند تا هم اختلاف سنی و هم ترکیب گونه‌ای ایجاد شود. وقتی یک گونه کشت می‌کنیم، با ورود یک آفت همه درختان درگیر می‌شوند ولی اگر گونه‌ها مختلف باشد، آفت به یک گونه اثر می‌کند اما گونه دیگر نسبت به آن مقاوم است. این کار اتفاق نیفتاده و الان آفات به تعداد زیادی از جنگل‌کاری‌ها حمله کرده است؛ بنابراین در قالب یک طرح مشخص۱۰ساله‌ تلاش کرده‌ایم تا بخشی از گونه‌های پیر و آفت‌زده را با گونه‌های مقاوم جابه‌جا و از تک‌گونه‌ای بودن خارج کنیم.
معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به پایان یافتن مرحله مطالعاتی طرح جایگزینی جنگل‌های دست کاشت اعلام کرد: این طرح از سال گذشته تهیه و امسال بعضی از پایه‌ها نشانه‌گذاری و برداشت شده و طی ۱۰سال همه آنها جابه‌جا می‌شوند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید