• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 16 دی 1402
کد مطلب : 214697
+
-

رونمایی از دومین گلخانه مدرن ایران

این گلخانه‌ شیشه‌ای کشور در استان زنجان با اشتغال‌زایی برای450نفر به بهره‌‌برداری رسید

گزارش
رونمایی از دومین گلخانه مدرن ایران

محمود مولایی-روزنامه‌نگار

رئیس‌جمهوری قرار بود صبح جمعه (15دی) برای سفری 2روزه به زنجان برود که این سفر به‌دلیل حادثه تروریستی کرمان در سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی لغو و اعلام شد که سیدابراهیم رئیسی، امروز (16دی) فقط یک روز مهمان زنجانی‌ها خواهد بود. افتتاح دومین گلخانه مدرن شیشه‌ای کشور در زنجان یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی است که قرار است در این سفر به بهره‌برداری برسد. زنجان 5درصد از اراضی کشاورزی کشور را با داشتن 845هکتار عرصه در اختیار دارد و سالانه حدود 3میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در این استان تولید می‌شود و بیش از 90هزار نفر در این حوزه مشغول به‌کار هستند. ظرفیت بالای تولیدات کشاورزی در زنجان، بهره‌وران را به سمت طرح‌های نوین سوق داده و حالا دومین گلخانه‌ شیشه‌ای کشور در این استان به بهره‌‌برداری رسیده است.

تولید و بهره‌وری ‌
به‌گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی زنجان، موضوع گلخانه‌ها از نظر بهره‌وری، تولید، مصرف آب و اشتغال‌زایی اهمیت بسیاری دارد. اکبر طیبی به همشهری می‌گوید: «گلخانه‌ها در مقایسه با فضای بازی که در اختیار کشاورزان می‌گذارند، تولید و بهره‌وری بیشتری دارند. درواقع تولید و بهره‌وری‌شان به تناسب محصول با افزایش 10برابری روبه‌روست.» ‌او ادامه می‌دهد: «با توجه به تنش‌های اقلیمی و محیطی در کشور و کمبود آب، ضروری است که به سمت احداث و توسعه گلخانه‌‎ها حرکت کنیم.» ‌معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی زنجان تأکید می‌کند: «تمام سیستم‌های دومین گلخانه شیشه‌ای مدرن کشور هوشمند است، تولید و بهره‌وری بالایی دارد و در سطح گلخانه‌های استاندارد روز دنیاست و مطمئنا الگوی مناسبی برای سایر گلخانه‌ها در استان و کشور خواهد بود.» ‌این گلخانه شیشه‌ای در شهرستان ابهر، شهر هیدج و روستای پلاس اجرا شده است.‌‌

صادرات محصولات
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی زنجان معتقد است محصولاتی که در گلخانه شیشه‌ای تولید می‌شوند، عمدتا صادراتی هستند. اکبر طیبی می‌گوید: «برای نمونه فلفل دلمه‌ای که تولید می‌شود، به‌طور مستقیم به کشور روسیه صادر می‌شود؛ به همین دلیل از نظر ارزآوری اهمیت دارد.»  به‌گفته رئیس سازمان جهادکشاورزی زنجان، از مزیت‌های کشت گلخانه‌ای، اشتغال‌زایی، درآمد و ارزآوری، ارتقای بهره‌وری، تقلیل مصرف آب، استحصال بیشتر محصول در واحد سطح، افزایش کیفیت و کمیت محصول، صرفه‌جویی در مصرف سم، کود، بذر و نهاده‌های کشاورزی است. روح‌الله حسنی هم در این‌باره می‌گوید: «در این نوع کشت، امکان مبارزه بهتر و بیشتر با آفات و بیماری‌ها، عرضه محصول در خارج از فصل، اصلاح بستر کشت و اقتصادی کردن تولید در اراضی کوچک بیشتر است.»




 

این خبر را به اشتراک بگذارید