• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 9 تیر 1397
کد مطلب : 21467
+
-

آبرسانی به محله‌های حاشیه‌ای رشت

شرکت آبفا قرار است برنامه مدونی برای آبرسانی به محله‌های کم‌برخوردار رشت را به شورای شهر ارائه کند

آبفا
آبرسانی به محله‌های حاشیه‌ای رشت




وحیده اسماعیلی |‌ رشت – خبرنگار:

دسترسی به آب آشامیدنی سالم و بهداشتی حق همه شهروندان است و توزیع مناسب آب آشامیدنی بهداشتی در همه مناطق به خصوص محلات کم برخوردار از خدمات شهری ارائه شده از سوی شرکت آب و فاضلاب است. 
اما با گسترش و توسعه شهر و ایجاد حاشیه‌نشینی در سال‌های اخیر بسیاری از ساکنان این مناطق با وجود دریافت برخی از خدمات شهرنشینی از داشتن آب سالم و بهداشتی محروم هستند و آب آشامیدنی لازم خود را از طریق چاه‌های خانگی تامین می‌کنند؛ چاه‌هایی که   همسطح با آب‌های زیرزمینی و در مجاورت رودخانه‌ها هستند و آب آلوده رودها در آنها نفوذ پیدا می‌کند. این مساله ناخرسندی بسیاری از شهروندان این مناطق را در پی داشته است. 

 مشکلات محله سیاه اسطلخ

یکی از ساکنان ازمحله سیاه اسطلخ در این باره به همشهری گفت: به دلیلی اینکه بخشی از محله سیاه اسطلخ جز محدوده شهری است و بخش دیگر آن در منطقه روستایی واقع شده همه اهالی از شبکه آب آشامیدنی شهری برخوردار نیستند. 
«لیلا قلی نژاد» گفت: این محله فقط چند کوچه با خیابان اصلی فاصله دارد و نیمی از مردم به آب آشامیدنی سالم دسترسی دارند و نیمی دیگر آب ندارند و به ناچار از آب چاه استفاده می‌کنند. با توجه به اینکه گوهررود ازکنار محله عبور می کند و آبش بسیار کثیف و بدبو است این آب از طریق مجاری زیرزمینی به چاه خانه‌ها نفوذ می‌کند و موجب شده اهالی به    بیماری‌های مختلفی دچار شوند. 
شهروند دیگر ساکن این محله نیز گفت: در زمان انتخابات نامزدها مدام در این محله حضور پیدا می‌کنند و وعده لوله‌کشی آب شهری به مردم می‌دهند، اما الان هیچ کس پیدا نیست و بارها به شرکت آب و فاضلاب شهری مراجعه کرده‌ایم.
«حسین احمدی» افزود: سال‌هاست دیگر از آب چاه استفاده نمی‌کنیم و با دبه و سطل از چشمه وسط محل آب برای خانه برمی‌داریم. تا کی مردم این محله باید با سطل آب آشامیدنی خود را تامین کنند؟ چرا باید نیمی از محله آب سالم داشته باشند و نیم دیگر محروم باشند؟ ما به ناچار برای استحمام از این آب استفاده می‌کنیم و بارها فرزندان من بیماری پوستی گرفته‌اند. 

ضرورت آبرسانی به محله‌های محروم

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی رشت هم در گفت‌و‌گو با همشهری با بیان اینکه اخیرا لایحه‌ای از سوی شرکت آب و فاضلاب شهری برای توسعه آبرسانی و ساماندهی فاضلاب در محله‌های کم‌برخوردار به شورا ارائه شده است، گفت: در دور چهارم شورای شهر، در سال 92، نیز برای آب و فاضلاب شهری تبصره 3 ماده 7  را مصوب کردیم که طی آن شرکت آبفا موظف بود برای توسعه آبرسانی و ساماندهی فاضلاب محله‌ها اقدامات لازم را انجام دهد که اجرای آن مورد رضایت شورای شهر قرار نگرفت. 
«فاطمه شیرزاد» افزود: در حال حاضر دولت برای تامین منابع مالی شرکت آب و فاضلاب بودجه مناسبی نگذاشته و این شرکت با کمبود بودجه مواجه است. 

در رشت 55 محله با مشکلات فاضلاب و پر شدن اگوها مواجه هستند و از این رو چند سالی است شهرداری در این حوزه وارد می‌شود و برای رفع مشکلات بودجه اختصاص می‌دهد.
 این عضو شورای شهر ادامه داد: امسال بار دیگر از سوی آبفا طرح و لایحه‌ای برای اجرای تبصره 3 ماده 7 به شورای شهر ارائه شد و با وجود فشار مالی و اقتصادی که روی مردم وجود دارد، در این طرح قرار است از آورده شهروندان نیز استفاده شود. لذا  با آن موافقت نکردیم و در چند جلسه کمیسیون بهداشت و محیط زیست مقرر شد این شرکت طرح و برنامه مدونی برای آبرسانی به محلات رشت ارائه کند و هر 3 ماه یک بار به شورای شهر گزارش بدهد. اگر رضایت مردم در این پروژه جلب شود و پیشرفت داشته باشد به عنوان رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست با آبفا تعامل خواهم داشت. زمانی با این پروژه موافق هستیم که منافع مردم در محلات کم‌برخودار شهری تامین شده باشد. 
شیرزاد گفت: در حال حاضر در محله‌هایی مانند پیر کلاچای، سیاه اسطلخ، آزاد، صف سر، کوی حسینی و فخب مردم از نظر آب دچار مشکلات عدیده هستند. امیدوارم مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب به وعده‌های خود در زمینه آبرسانی به محله‌های کم‌برخوردار با اجرای درست طرح عمل کند. درغیر این صورت مقابل کار می‌ایستم. 


اجرای تبصره 3 ماده 7 

 مدیر عامل شرکت آبفای استان نیز بیان کرد: برای توسعه شبکه آبرسانی به محله سیاه اسطلخ از محل اعتبارات استانی تا کنون 5/3 میلیارد تومان هزینه شده است و بخش اعظمی از     لوله‌گذاری و توسعه شبکه صورت گرفته است.  
«محسن حسینی» افزود: برای آبرسانی به همه محلات به خصوص محلات کم‌برخوردار برنامه داریم. همچنین برای آن دسته از محلات مابین شهر و روستا نیز با هماهنگی شرکت آب روستایی در حال تامین اعتبار و اجرای پروژه هستیم. 
حسینی گفت: اعتبارات عمرانی برای انتقال خطوط بین شهری، ایجاد و توسعه شبکه شهری، تامین آب آشامیدنی و ایجاد تاسیسات آب شهری در رشت، خمام و انزلی در حدود 6 میلیارد تومان پیش‌بینی شده که تا کنون 5/1 میلیارد تومان آن محقق شده است. همچنین توسعه عمده شبکه آبرسانی رشت از محل اعتبارات سال 97 اجرایی خواهد شد. 
مدیر عامل آبفای استان در خصوص آبرسانی به محلات حاشیه رشت بیان کرد: در حال تدوین برنامه‌ای مدون با همکاری شورای شهر هستیم و در صورت به نتیجه رسیدن و مصوب شدن آن، برای 12 محله حاشیه شهر رشت توسعه شبکه آبرسانی خواهیم داشت. 


نحوه خرید انشعاب آب

«محسن حسینی» مدیر عامل شرکت آبفای استان، گفت: یکی از مسائلی که در آبرسانی به این نقاط با آن مواجه هستیم، نحوه خرید انشعاب آب توسط مردم است. شهروندان می‌توانند با ارائه سند رسمی از ملک خود درخواست انشعاب داشته باشند و نسق‌داران نیز می‌توانند از انشعاب غیردائم استفاده کنند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید