• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 9 تیر 1397
کد مطلب : 21421
+
-

محله‌ای که مخروبه شد

تجمع معتادان، آلودگی‌های زیستی و نامتعارف شدن شکل زندگی از پیامدهای مخروبه ماندن محله دباغان است

عمران
محله‌ای که مخروبه شد




البرز صالحی| قزوین- خبرنگار:

با اینکه 5 سال از افتتاح طرح ساماندهی و توسعه امامزاده حسین(ع) می‌گذرد، این طرح پس از خراب کردن بسیاری از خانه‌های محله کهن دباغان، در بدترین جای ممکن متوقف شده است. طرحی که آغاز شده بود تا اقتصاد گردشگری قزوین را متحول کند، تاکنون حاصلی‌‌ جز تخریب و حذف محله تاریخی دباغان ‌نداشته است. برای اجرای طرح ساماندهی امامزاده حسین(ع) استانداری، شهرداری و اداره‌های کل مسکن و شهرسازی، اوقاف و امور خیریه و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تفاهمنامه‌ای را در سال 92 امضا کردند که طبق آن مقرر شد هر‌یک‌ از این نهادها برای پیشبرد طرح، بخشی از بودجه اجرای آن را تأمین کنند. با این حال اجرای طرح مزبور با پاسکاری میان نهادهای متولی به درازا کشید و حالا اهالی‌ای که خسارت‌های سارقان، معتادان و آلودگی زیستی خرابه‌ها بر سرشان ‌آوار شده است، زندگی خود را مختل‌شده می‌بینند. 


ایجاد ناامنی در محل

یکی از اهالی محله دباغان با انتقاد از اهمال مسئولان در به سرانجام رساندن طرح ساماندهی و توسعه امامزاده حسین(ع) به همشهری می‌گوید: متأسفانه از زمانی که اجرای طرح متوقف شده است، هیچ مسئولی جوابگوی مشکلات ساکنان این محله نیست و هر‌یک ‌از مسئولان اظهار می‌کنند که کس دیگری مسئول است. «پرویز کلاهدوزها» با اشاره به ناامنی حاکم شده بر محله در پی اجرای طرح مزبور، می‌افزاید: از زمانی که خانه‌های اطراف خریداری و به‌صورت نیمه‌کاره خراب شده‌اند، این خانه‌ها به محل تجمع معتادها و مردان بزه‌کار بدل شده‌اند و به همین دلیل هیچ‌گونه احساس امنیتی در محله تاریخی و قدیمی دباغان نداریم. 

وی ادامه می‌دهد: یکی از دخترانم به مدرسه می‌رود و از زمانی که او از خانه خارج می‌شود تا زمانی که به خانه برمی‌گردد، باید بیایم و در کوچه بایستم تا او گرفتار حمله معتادان و بزه‌کاران نشود و حتی وقتی یک ‌صدای کوچک می‌آید، ترسان و سراسیمه می‌شویم. گاهی فکر می‌کنم شب‌ها باید تا صبح در کوچه بنشینم تا دزد به خانه‌ام نیاید. 


شهرداری سهم خود را پرداخته است

شهردار قزوین اعتقاد دارد که شروع کردن اجرای این طرح و دست زدن به چنین عملیات گسترده‌ای، بدون تأمین اعتبار از ابتدا اشتباه بوده است. «علی صفری» با یادآوری اینکه بودجه اولیه برای اجرای این طرح 60 میلیارد تومان بود‌، می‌گوید: طبق توافقنامه امضا‌شده میان 4 دستگاه و سازمان متولی این طرح، نیمی از این بودجه یعنی 30 میلیارد تومان را باید اداره کل راه و شهرسازی استان تأمین می‌کرد. همچنین سهم شهرداری، اداره کل اوقاف و امور خیریه و سازمان میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری در این طرح‌ به‌ترتیب 15، 10 و 5 میلیارد تومان است. 

صفری با بیان اینکه شهرداری تاکنون 10 میلیارد تومان برای این طرح هزینه کرده است، اضافه می‌کند: متأسفانه نبود مشارکت جدی از سوی دیگر دستگاه‌های مسئول و تأمین نشدن بودجه‌های لازم، سبب توقف اجرا و پیشرفت این طرح ‌‌و آسیب دیدن زندگی مردمان محله کهن دباغان شده است. 

اما در این میان مدیرکل مسکن و شهرسازی استان از بودجه و اعتبارات حرف نمی‌زند و دیدگاهش این است که برای کامل شدن این طرح، مردم باید با نهادهای متولی همراهی کنند. «مسعود حق لطفی» در این‌باره می‌گوید: کل مساحت این طرح ساماندهی ‌ 18 هکتار است و قرار است که 4 هکتار باقیمانده از طرح به‌زودی تملک شود. تا امروز از 230 پلاک مسکونی و 130 واحد تجاری (مجموعاً 460 پلاک ملکی)، 170 پلاک تملک شده‌ است و برای تملک بقیه پلاک‌ها نیازمند مساعدت و همکاری بقیه ساکنان محله دباغان هستیم. 


قیمت تعیین‌شده املاک واقعی نیست

با این حال، یکی دیگر از اهالی این محله، قیمت تعیین‌شده از سوی شهرداری را برای خرید املاک مربوطه ‌ کافی نمی‌داند و به همشهری می‌گوید: امکان ندارد بتوانم به قیمت پیشین خانه خود را به شهرداری یا هر نهاد دیگری بفروشم؛ بنابراین اگر قرار بر تکمیل این طرح باشد، خانه‌ام را کمتر از متری یک میلیون تومان نمی‌فروشم. 

«عبدالله سیمباف» معاوضه خانه خود با یک خانه دیگر در محله‌ای مشابه را اقدام منطقی‌تری می‌داند و می‌افزاید: اگر به جای این خانه، یک خانه (با قیمت) مشابه به من بدهند، حاضر به مشارکت در طرح هستم. حتی می‌توانند به جای خانه 3 طبقه، یک خانه 2 طبقه به من بدهند و یک طبقه دیگر را وقف شاهزاده (امامزاده) حسین(ع) کنند. وی برگرداندن آرامش به محله دباغان را در گرو کامل شدن این طرح می‌داند و ادامه می‌دهد: در روزهای اول اجرای این طرح، با داغی و شدت خاصی و با قیمت‌های کلان‌ شروع به خریدن پلاک‌های مندرج در طرح ساماندهی کردند اما در حال حاضر می‌گویند که پول نداریم و نمی‌توانیم پلاک‌های باقیمانده را  بخریم. 


تکمیل تملک‌ها تا 3 ماه آینده

از سوی دیگر، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کلاف سردرگم ماجرا را بی‌تدبیری توصیف می‌کند و می‌گوید: باید اول مطابق با وضع اقتصادی حاکم بر کشور‌‌، بودجه اجرای طرح تأمین می‌شدو تخصیص داده می‌شد و در تعیین قیمت‌های املاک و خانه‌های واقع شده در طرح، موضوع رکود خرید و فروش مسکن لحاظ می‌شد. «علی فرخزاد» می‌افزاید: اگر 4 دستگاه مشارکت‌کننده در طرح ساماندهی امامزاده حسین(ع) 15 میلیارد تومان از بودجه باقیمانده را تأمین کنند که قول انجام آن را هم داده‌اند، حداکثر تا 3 ماه آینده کل تملک‌ها صورت می‌گیرد و بعد از آن طرح ساماندهی را انجام می‌دهیم. 

وی ادامه می‌دهد: متأسفانه از مرداد سال گذشته هیچ اقدام عملی‌ای برای بهسازی و پیشرفت این طرح صورت نگرفته است‌ اما امیدواریم با تملک 94 واحد مسکونی باقیمانده، روند عملیات اجرایی سرعت بیشتری ‌‌بگیرد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید