• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 16 دی 1402
کد مطلب : 214642
+
-

حماسه‌سازان هویزه

یادمان دوست‌داشتنی راهیان نور چه اسراری در دل خود دارد؟

گزارش
حماسه‌سازان هویزه

الناز عباسیان-روزنامه‌نگار

کسی چه می‌دانست که از دی ماه سال ۱۳۵۹ خون سرخ سیدحسین علم‎الهدی و نیروهایش به بیابان هویزه، اعتبار می‌بخشد و نامدارش می‌کند؛ اعتباری که شروعش با عملیات موفقیت‌آمیز نصر بود و اوجش رسید به شهادت حدود ۶۰ تن از جوانان داوطلب انقلابی که در کارزار جنگ در روز دوم عملیات بی‌اسلحه و مهمات تنها گذاشته شدند. تا پای جان جنگیدند و یک به یک خون پاک‌شان روی خاک هویزه جاری شد. دست آخر هم تانک‌های دشمن از روی پیکرهایشان رد شدند. به بهانه سالروز این اتفاق از یادمان دوست داشتنی سفرهای راهیان نور و شهدایش یاد کردیم.

اعتبار هویزه شمایید
شهید سیدحسین علم‌الهدی در عملیات نصر در منطقه هویزه به همراه ۶۰پاسدار دیگر، به‌عنوان گروه پیشتاز و پیاده، مقابل دشمن ایستادگی می‌کنند و در محاصره ۴۰تانک دشمن قرار می‌گیرند. آنها پس از ساعاتی مبارزه، بر اثر اتمام مهمات، تشنگی و گرسنگی یکی یکی به شهادت می‌رسند که آخرین این رزمندگان‌، شهید حسین علم‌الهدی بود؛ او با آرپی‌جی خود ۳تانک را منهدم کرد و سپس با فریاد «الله اکبر» درحالی‌که قرآن در دست داشت، به شهادت رسید. پیکر این شهدا ۱۶‌ماه بعد و طی عملیات بیت‌المقدس، با تلاش گروه‌های تفحص، شناسایی و به تأکید مادر شهید علم‌الهدی در همان بیابان هویزه به خاک سپرده می‌شود.

یک حسین 22ساله و یک اهواز
سن و سال زیادی نداشت، اما شهامتش مثال‌زدنی بود. باورش سخت است که تنها ۲۲‌سال عمر کرده و این همه فعالیت اثرگذار در کارنامه زندگی‌اش ثبت شده باشد. هدایت تظاهرات در اهواز و دستگیری توسط ساواک و زندانی‌شدن به‌عنوان کم‌سن و سال‌ترین زندانی سیاسی آن سال‌ها، ازجمله فعالیت‌های سیاسی قبل از انقلاب اوست. او نقشی فعال در هماهنگی تظاهرات و اعتصابات دانشگاه داشت و تکثیر، پخش اعلامیه‌های حضرت امام‌(ره) در تظاهرات خیابانی و درگیری‌های دانشجویان با گارد دانشگاه از فعالیت‌های انقلابی این دانشجوی شجاع بود. بعد از پیروزی انقلاب، انجام فعالیت فرهنگی و برپایی کلاس‌های متعدد، او را میان نوجوانان و جوانان محبوب کرده بود. با آغاز جنگ تحمیلی، برگ دیگری از زندگی او ورق خورد. سیدحسین علم‌الهدی با درایت خود در همان روزهای نخست جنگ توانست عشایر عرب خوزستان را متحد و با تشکیل گروهی از آنان، جبهه‌ای جدید در مقاومت مردم ایران باز کند و در نهایت به‌‌ عنوان فرمانده سپاه هویزه در عملیات نصر همراه جمعی از جوانان و دانشجویان نخبه کشور به شهادت رسید.

روایت یک عملیات پرمناقشه
مستند «یک قبضه آرپی‌جی» روایتی از عملیات نصر است که از آن به ‌عنوان نخستین عملیات کلاسیک ایران علیه نیروهای بعث عراق یاد می‌شود. محمدرضا عبدالحمیدی کارگردان و تهیه‌کننده این مستند در این‌باره  می‌گوید: «قبل از این عملیات، ۴خرده‌عملیات علیه نیروهای بعثی با مسئولیت بنی‌صدر در ۱۰۰روز ابتدایی جنگ انجام شده بود، اما با برنامه‌ریزی و منسجم نبودند. نخستین باری که ارتش ایران به صورت منسجم و نیروهای زره‌پوش در عملیات‌ها حضور پیدا می‌کند عملیات نصر است. ویژگی دیگر این عملیات حضور نیروهای داوطلب مردمی تحت عنوان سپاه هویزه و دانشجویان پیرو خط امام(ره) در کنار ارتش است. به این ترتیب به فرماندهی شهید علم‌الهدی حضور سپاه در عملیات‌ها، از این مقطع آغاز می‌شود. البته که سپاه به‌معنای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هنوز در این مقطع رسما کارش را آغاز نکرده بود و مردم به‌عنوان نیروهای داوطلب مردمی در جنوب کشور مشغول دفاع و درگیری‌های کوچه به کوچه بودند.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید