• چهار شنبه 30 آبان 1403
  • الأرْبِعَاء 18 جمادی الاول 1446
  • 2024 Nov 20
جمعه 15 دی 1402
کد مطلب : 214580
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/3lPMM
+
-

باز شدن گره‌های ترافیکی با ساخت تقاطع‌های غیرهمسطح

باز شدن گره‌های ترافیکی با ساخت تقاطع‌های غیرهمسطح

اقبال شاکری-نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی

ساخت تقاطع‌های غیرهمسطح به کنترل و مهار ترافیک کمک می‌کند؛ معتقدم که احداث دور‌برگردان‌ها و تقاطع غیرهمسطح موجب باز شدن گره‌های ترافیکی شهر خواهد شد، چرا که زمان شهروندان در ترافیک‌ها بسیار تلف می‌شود و در این میان تأثیر تقاطع‌های غیرهمسطح خیلی بیشتر از دوربرگردان‌ها در بهبود وضعیت ترافیک شهر است و علت اثرگذاری بیشتر نیز این است که به‌ علت فرهنگ ترافیک تهرانی‌ها، مردم از دوربرگردان به‌صورت یک فضای خیابانی استفاده می‌کنند پس می‌بینیم که به جای اینکه از کنار باند دوربرگردان استفاده کنند از منتهی‌الیه دور می‌زنند و با اینکه دوربرگردان‌ها فشار را از چهارراه‌ها کم می‌کنند، ولی این معضل فرهنگ ترافیکی را هم به همراه دارد و شهروندان در استفاده از دوربرگردان و پیچیدن از تمام خیابان استفاده می‌کنند که در پیک ترافیک مشکلات ترافیکی ایجاد می‌کند، اما تقاطع‌های غیرهمسطح، این مشکل را ندارند، به ‌شدت در کاهش زمان سفر مؤثر هستند و با کاهش زمان سفر هزینه‌های استهلاک خودرو، کاهش مصرف سوخت را نیز به همراه دارد و به این موارد باید بهبود کیفیت هوای تهران را در نتیجه کاهش تردد را نیز اضافه کنیم.
در کنار احداث تقاطع‌های غیرهمسطح می‌توان به عملکرد و کارکرد ترافیک زیر گذرها نیز اشاره کرد؛ یعنی می‌توان به فضاهای زیرسطح نیز همچون پل‌های هوایی، برای مهار ترافیک معابری که دیگر نمی‌توان برای بهبود جریان ترافیک در آنها کاری کرد، به ‌عنوان یک راه‌حل توجه کرد؛ شهرداری تهران می‌تواند در راستای مهار ترافیک، احداث زیرگذر را نیز درکنار تقاطع‌های غیرهمسطح به‌خصوص در معابر و محل‌هایی که امکان احداث تقاطع غیرهمسطح و روگذر نیست، مورد توجه قرار دهد که زیرگذر گیشا نمونه خوبی در تهران است که با برداشتن پل ناایمن و با استفاده از فضاهای زیرسطحی، ترافیک این محدوده کنترل شد.
البته لازم به یادآوری است که اولویت‌بندی ساخت این تقاطع‌های غیرهمسطح و مکان‌یابی درست یکی از اقدامات مهمی است که باید قبل از ساخت انجام شود، آنالیز دقیق تخصصی شود و باید مطالعات میدانی دقیقی صورت گیرد، چرا که کارهای مهم و تأثیرگذاری در پی ساخت این تقاطع‌ها ایجاد می‌شود و باید آنالیز ترافیکی در وهله اول به سمع و نظر اهالی و سکنه برسد و بعد از آن به همه شهروندان اطلاع‌رسانی شود و سابقه ترافیکی، نحوه اجرای پروژه و تأثیر بعد از اجرای تقاطع آنالیز و داده‌ها به اطلاع همه برسد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید