• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
شنبه 9 دی 1402
کد مطلب : 213940
+
-

این متن را قبل از همه بخوانید

آلودگی هوا یکی از شناخته‌شده‌ترین مشکلات جوی است که ایرانی‌ها هم آن را به خوبی می‌شناسند. در حقیقت به نوعی در بسیاری از روزهای سال با این وضعیت جوی زندگی می‌کنند. شاخص آلودگی هوا هم تقریبا در تمام شهرهای ایران سالانه رو به افزایش است. این وضعیت به‌ویژه برای مردم تهران و استان‌های جنوبی کشور بیش از سایر استان‌ها رخ می‌دهد.

آلودگی هوا به این دلیل اهمیت دارد که عامل مرگ میلیون‌ها انسان در سراسر جهان است و البته عامل ابتلای افراد به بیماری‌های مختلف. اوایل دی1402 بود که جعفر جندقی، رئیس «مرکز سلامت محیط و کار» وزارت بهداشت، از افزایش ۳۰درصدی مرگ‌های ناشی از آلودگی هوا طی یک سال در کشور خبر داد و گفت: «تنها در تهران بیش از 6هزار مرگ‌ومیر منتسب به آلودگی هوا گزارش شده که خسارت آن معادل ۳میلیارد دلار بوده است.»‌

به‌طور کلی آلودگی هوا بر اثر بالا رفتن غلظت گازها و ذرات مضر همچون دی‌اکسیدکربن، مونواکسید کربن، ترکیبات آلی فرار ازن و... ایجاد می‌شود که تأثیر مستقیمی بر مختل شدن زندگی انسان‌ها و تهدید سلامتی آنها دارد. بیشترین میزان آلودگی هوا هم به‌خاطر فعالیت‌های انسانی است ازجمله سوزاندن سوخت‌های فسیلی، فعالیت‌های صنعتی و کارخانه‌ای، آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های صنعتی، آلودگی هوا در محیط داخلی، حمل‌ونقل، خودروهای فرسوده، ساخت‌وساز بیش از حد، فعالیت‌های کشاورزی و... .

بر این اساس زمانی که شاخص کیفیت هوا یا شاخص آلودگی هوا با نام اختصاری AQI از حد نرمال خود بیشتر می‌شود، کیفیت هوا از حالت عادی و مناسب برای سلامتی انسان‌ها خارج می‌شود و در نهایت مشکلات عدیده‌ای به‌وجود می‌آید که باعث ایجاد بیماری‌های ناشی از آلاینده‌ها یا تشدید بیماری‌های پیش‌زمینه‌ای است. علاوه بر آن این آلودگی‌ها، به‌تدریج به داخل خانه‌ها هم رسوخ کرده و در این‌باره ضرورت دارد که فضای داخلی خانه‌ها پاک و سالم نگه داشته شود تا ایمنی و سلامت ساکنانش دست‌کم در خانه فراهم آید.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :