محمد مهدی رنجبر ، کارشناس سرگرمی
در ذهن تمام افرادی که در زمینه انتخاب سرگرمی، تیزبین و دقیق باشند، سوالی شکل میگیرد که «یک بازی خوب، باید شامل چه شاخصهایی باشد؟» البته که این سوال حتما برای تولیدکنندگان و سفارشدهندگان سرگرمی هم به وجود آمده است و اگر هوشمندانه تصمیم گرفته باشند، محصولی را به بازار عرضه کردهاند که در پاسخ به این سوال حرفهای قابل توجهی برای گفتن داشته باشد.
معمولا سلیقه سفارشدهنده بازی و هدف اولیه او، تعیینکننده مسیر طراحی بازی است و همین عامل سلیقه، عموما برای خریداران هم ملاک اصلی تصمیمگیری است. اما به طور خلاصه میتوان گفت، یک بازی خوب حتما باید «جذاب» باشد. مشکل اینجاست که کلمه «جذاب»یک توصیف خیلی کلی است. اگر بخواهیم آن را به زبان اهالی سرگرمی ترجمه کنیم باید بگوییم که یک بازی خوب باید هیجاناتی داشته باشد که انگیزه لازم را برای تحمل کردن ادامه بازی به«بازیکنان» و حتی «تماشاچیان» بدهد. از شنیدن کلمه تماشاچیان هم اصلا تعجب نکنید! آنهادر مبحث سرگرمی یکی از ارکان اساسی هستند و ما معمولا نقششان را در لذتبخش شدن یک سرگرمی فراموش میکنیم.
حالا اجازه بدهید به عواملی که باعث جذابیت بازیها میشوند اشاره کنیم:
1 جدید بودن هر بازی یکی از عوامل جذابیت آن است.
2 سازگاری با فرهنگ و رسوم هم در طراحی بازی مهم است و عموما برای بازیکنان شوقآور است.
3 کند نبودن ریتم و خستهکننده نبودن بازی، یکی از عوامل بسیار مهم در جذابیت بازی است.
4 برخورداری از تحرک مناسب فیزیکی و ذهنی، جذاب کننده بازیهاست.
5 پُررنگ بودن حس رقابت،خصوصا برای ما ایرانیها و ملل شرق دنیا، در هر بازیای جذابیتآفرین است.
6 ثقیل نبودن قوانین بازی مهم است تا همه آن را بفهمند و به راحتی درکش کنند.
7 هدفمند بودن، طوری که هدف در بطن بازی باشد، مهم است.
8 قابل تحمل بودن بازی در تکرار و لوث نشدنش هم عاملی حیاتی برای دلچسب بودن بازی است.
معیارهای یک بازی خوب را بشناسیم
در همینه زمینه :