• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 7 دی 1402
کد مطلب : 213792
+
-

کاردانی شرط کاریابی

امکان مهارت‌آموزی متقاضیان کار از طریق مراکز آموزش و فنی و حرفه‌ای با ثبت‌‌نام در دفاتر کاریابی فراهم شد

کاردانی شرط کاریابی

درهای مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای به روی کارجویانی که به‌دنبال مهارت آموزش هستند، باز شد تا این افراد متناسب با نیاز مشاغل موردنظر خود آموزش ببینند و به‌عنوان نیروی ماهر و کارآمد شاغل شوند. این یکی از نیازهای اصلی بازار کار ایران است که مستقیماً می‌تواند مهارت نداشتن نیروی کار را به‌عنوان یکی از متهمان بزرگ رشد بیکاری، علاج کند. به گزارش همشهری، در شرایط موجود اقتصاد ایران، در حالی بیش از 2میلیون نفر در جست‌وجوی کار هستند که کارفرمایان متعددی هم از نبود نیروی کار مورد نیاز گلایه می‌کنند! ماجرای این روزهای اقتصاد ایران به نامتناسب بودن آموزش عالی و نیاز بازار کار برمی‌گردد که سال‌هاست درباره آن بحث می‌کنند، اما حالا قرار است به‌صورت عملی برای حل‌وفصل آن اقدام شود. براساس اعلام دفتر توسعه نهادهای کارآفرینی و هدایت نیروی کار، کارجویانی که متقاضی گذراندن دوره‌های مهارتی در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای هستند، می‌توانند با ثبت‌نام در دفاتر کاریابی، معرفی‌نامه گذراندن دوره‌های فنی و حرفه‌ای را دریافت کنند.

تناقض در بازار کار
همین هفته قبل بود که محمد آذرپناه، مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران از وجود صد‌هزار فرصت شغلی بدون تقاضا در استان تهران خبر داده بود؛ درحالی‌که همزمان ۳۰۰ هزار نفر کارجو نیز در پایتخت وجود دارد که رسماً به‌دنبال کار می‌گردند. این تناقض، ریشه در متناسب نبودن آموزش‌های کارجویان با نیاز بازار کار دارد که اگر همت شود، رفع‌شدنی است. براساس اطلاعات مرکز آمار ایران، 42.8درصد از کل بیکاران کشور را فارغ‌التحصیلان آموزش‌عالی تشکیل می‌دهند. این در حالی است که طبق آمار سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، حدود ۶۰ درصد فارغ‌التحصیلانی که در دوره‌های مهارتی این سازمان حضور داشته‌اند، موفق به یافتن شغل و جذب در بازار کار می‌شوند.  

ایراد در شناسایی کارجو و شغل
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سامانه جست‌وجوی شغل را به نشانی shoghl.mcls.gov.ir با هدف ایجاد بستری مناسب برای ارتباط کارجویان و کارفرمایان راه‌اندازی کرد تا افراد جویای کار و کارفرمایان نیازمند نیروی کار بتوانند از خدمات این سامانه بهره‌مند شوند. این سامانه، مسیر ساده و رایگانی برای ثبت درخواست کارجویان نیازمند شغل و کارفرمایان نیازمند نیروی کار فراهم کرده است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد همانگونه که کاریابی‌ها در بازار کار ایران نتوانستند روی روابط کار، اثر پررنگی داشته باشند، این سامانه نیز با نقایصی جدی مواجه بوده و برخلاف واقعیت‌های بازار عمل کرده است. بررسی این سامانه نشان می‌دهد در شرایط فعلی، برخلاف کف بازار که کارفرمایان، نیازمند نیروی ماهر هستند و کارجویان فاقد مهارت محسوب می‌شوند، در این سامانه فقط درخواست‌های کارگر ساده و نیروهای بدون نیاز به مهارت از سوی کارفرمایان ثبت شده و در مقابل نیروهای متخصص و حتی دارای سابقه کار به‌عنوان کارجو ثبت‌نام کرده‌اند.‌

 کارجویان چگونه می‌توانند مهارت‌آموزی کنند؟
براساس اعلام دفتر توسعه نهادهای کارآفرینی و هدایت نیروی کار، کارجویانی که متقاضی گذراندن دوره‌های مهارتی در مراکز فنی و حرفه‌ای هستند، پیش از طی دوره‌های مورد نظر در مرحله اول باید با مراجعه حضوری به دفاتر کاریابی اقدام به ثبت‌نام کرده و بعد از آن معرفی‌نامه صادر شده از سوی کاریابی را جهت ارائه به مرکز فنی و حرفه‌ای دریافت کنند.
آنگونه که در سامانه جست‌وجوی شغل ذکر شده، کارجویان با ثبت‌نام و تکمیل رزومه در این سامانه و ثبت و انتشار درخواست شغلی به کاریابی‌ها، می‌توانند در این سامانه به‌عنوان کارجو شناخته شوند و در ادامه از طریق دفاتر کاریابی نسبت به دریافت معرفی‌نامه اقدام کنند. براساس آخرین آمارها، 220هزار فرصت شغلی در سامانه جست‌وجوی شغل ثبت شده و متقاضیان شغل نیز ۸۵ هزار درخواست شغلی در این سامانه ثبت کرده‌اند.
بسیاری از متقاضیان کار که امکان دسترسی بموقع به فرصت‌های شغلی خالی در کشور را ندارند، مورد تبعیض قرار می‌گیرند و بر همین اساس نقش مدیریت بازار برای کارجویان، فارغ‌التحصیلان و جوانان کارآفرین تأثیرگذار است و وزن گرفتن سامانه جست‌وجوی شغل در مناسبات بازار کار، اتفاق مطلوبی محسوب می‌شود.
در حال حاضر، افراد متقاضی کار که از مهارت خاصی برخوردارند، می‌توانند در سامانه جست‌وجوی شغل نام‌نویسی کرده و فرصت‌های شغلی موجود را بررسی و درصورت تأیید کارفرما مراحل مصاحبه و پذیرش را دنبال کنند؛ کارفرمایانی هم که به‌دنبال جذب نیروی کار ماهر در بخش‌های مختلف هستند با ثبت‌نام در سامانه رزومه‌های مختلف را مشاهده خواهند کرد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید