• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 11 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190561
+
-

جوان تحصیل‌کرده گرداننده باند آدم ربایی بود

گروگانگیری به بهانه کاریابی

جوان افغان که به‌گفته خودش دکترای حقوق داشت، هموطنانش را که در جست‌و‌جوی کار بودند به دام می‌انداخت و با گروگان گرفتن آنها دست به اخاذی از خانواده‌هایشان می‌زد.
به گزارش همشهری، تحقیقات در این پرونده از روز دوازدهم فروردین امسال با شکایت مردی جوان در اداره پلیس شروع شد. وی که کارفرمای یک شرکت ساختمانی بود به پلیس گفت که کارگرش را ربوده‌اند. مرد جوان توضیح داد: من کارفرمای یک شرکت هستم و در زمینه ساخت‌وساز نیز فعالیت دارم. از چند‌ماه قبل جوانی به نام حسین که اهل کشور افغانستان بود به‌عنوان کارگر و نگهبان ساختمان مشغول به‌کار شده بود اما مدتی که گذشت به بهانه اینکه می‌خواهد برای دیدن خانواده‌اش به افغانستان سفر کند از من مرخصی گرفت. وی ادامه داد: چند روزی که گذشت خانواده حسین با من تماس گرفتند و گفتند که پسرشان به افغانستان نرفته و او را ربوده‌اند. آنها می‌گفتند که افرادی ناشناس با آنها تماس گرفته و مدعی شدند که حسین گروگان‌شان است و چنانچه مبلغ 30میلیون تومان به‌حساب آنها واریز نکنند جان پسرشان را می‌گیرند و جسدش را تکه‌تکه می‌کنند. خانواده حسین از من خواستند تا گزارش گروگانگیری را به پلیس اعلام کنم چرا که آنها به‌شدت ترسیده‌اند و نگران هستند مبادا آدم‌ربایان جان پسرشان را بگیرند.

شکایت‌های سریالی
با ثبت شکایت مرد کارفرما، پرونده‌ای در این‌باره تشکیل شد و تیمی از مأموران اداره آگاهی تهران به دستور بازپرس جنایی تحقیقات خود را در این پرونده آغاز کردند. درحالی‌که بررسی‌ها ادامه داشت چند شکایت مشابه دیگر پیش روی تیم تحقیق قرار گرفت که نشان می‌داد اعضای یک گروه به شکل سریالی، اتباع افغانستانی را گروگان گرفته و از خانواده‌های‌شان مبالغی بین 200تا 500میلیون تومان اخاذی می‌کنند. در تمامی شکایت‌ها، خانواده‌ها اعلام کرده بودند که ابتدا پسرشان ناپدید شده و بعد گروگانگیران در تماس تلفنی، درخواست اخاذی کرده و تهدید می‌کردند که چنانچه پول را واریز نکنند جان گروگان‌شان را می‌گیرند و جسدش را می‌سوزانند. هنوز مشخص نبود که گروگانگیران با چه ترفندی طعمه هایشان را به دام انداخته‌اند تا اینکه اظهارات آخرین شاکی مشخص کرد که آدم ربایان، ‌افرادی که در جست‌و‌جوی کار بودند را فریب داده‌اند.
آخرین فردی که به دام این گروه گرفتار شده بود، پسری جوان بود که مدتی قبل برای کار از افغانستان به ایران آمده بود. خانواده او نیز راهی اداره آگاهی تهران شدند و گفتند که پسرشان برای استخدام در یک شرکت قدم در پاتوق آدم‌ربایان گذاشته بودند. آنطور که خانواده پسر جوان می‌گفت او برای مصاحبه کاری به دفتر شرکت رفته و از آن پس به طرز عجیبی ناپدید شده و گروگانگیران در ازای آزادی او درخواست 120میلیون تومان پول کرده بودند. این خانواده پول را پرداخت کرده اما از آزادی پسر جوان خبری نشد.
اظهارات این خانواده نشان می‌داد که گروگانگیران به بهانه کاریابی، ‌طعمه‌هایشان را به دام انداخته‌اند و مأموران با انجام تحقیقات گسترده و بررسی شماره حساب‌های آدم‌ربایان موفق شدند به سرنخ‌هایی از متهمان دست پیدا کرده و در ادامه 3پسر افغان را دستگیر کنند.
یکی از آنها به نام محمد مدعی بود که در دانشگاهی معتبر در تهران مدرک دکترای حقوق گرفته و شواهد نشان می‌داد که گرداننده گروه گروگانگیری و اخاذی است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که او در قالب فعالیت در شرکت هرمی و به بهانه استخدام طعمه‌هایش را به دام انداخته و بعد دست به اخاذی از خانواده‌هایشان می‌زد اما خودش مدعی بود که بیگناه است و کارت بانکی‌اش را برای مدتی به‌صورت امانت در اختیار یکی از آشنایانش قرار داده و از ماجرا بی‌خبر است. او مدعی بود که از ماجرای شرکت هرمی، گروگانگیری و اخاذی چیزی نمی‌داند اما مدارک و شواهد نشان می‌دهد که پول‌ها به‌حساب این فرد و همدستانش واریز شده و آنها اعضای اصلی باند گروگانگیری هستند.
در این شرایط هر 3متهم به دستور قاضی غلامحسین صادق‌زاده، بازپرس شعبه هفتم دادسرای جنایی تهران بازداشت شده‌اند و تحقیقات از آنها ادامه دارد تا سرنوشت گروگان‌ها مشخص شود.


 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید