• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 9 تیر 1397
کد مطلب : 21379
+
-

راه چاره تشنگی

مسئولان از راه‌های رفع کمبود آب در بوشهر می‌گویند

بوشهر
راه چاره تشنگی


راضیه بوستانی/ بوشهر-خبرنگار
 با هیجان خاصی به تماشای قطره‌های آبی که حالا پس از گذشت 60 روز از شیر آب چکه می‌کند خیره شده است. لوله آب بر اثر فشار آبی که پس از گذشت بیش از یک ماه دوباره روانه‌اش شده به شدت تکان می‌خورد. بعد از چند تکان بالاخره آب سرازیر می‌شود. علی دستان کوچکش را زیر آب می‌گیرد. 2 دستش که از آب پر می‌شود آن را به صورتش می‌پاشد و می‌گوید: «آب مایه حیات است. این جمله را بارها خوانده و شنیده‌ام، اما امروز آن را لمس می‌کنم. این مدت که آب نبود زندگی‌مان هم سامان درست و حسابی نداشت.»

علی سر و صورتش را چند بار می‌شوید. شیر آب را می‌بندد و بر بلوکی که در پشت سرش قرار دارد، می‌نشیند. می‌گوید: «اوایل قطعی آب، هر بار که پدرم تانکر آبی می‌خرید 3 روزه تمام می‌شد. بار مالی خرید آب و حمل تانکر آب هم به هزینه‌ها اضافه شد. اضافه شدن این هزینه با درآمد کارگری پدرم همخوانی نداشت. مجبور بودیم مراعات کنیم تا حداقل آب هر تانکر یک هفته دوام بیاورد.»

گوشه‌ای از حیاط ظرف‌های نشسته روی هم تلنبار شده. چند کیسه پلاستیکی بزرگ زباله هم دیده می‌شود اما بویی به مشام نمی‌رسد.

مادر علی 2 کیسه پلاستیکی را کشان‌کشان با خود حمل می‌کند. انگار زباله‌ای در کار نیست. کیسه‌ها پر شده از لباس‌های چرک و چروک گرفته. رباب تشتی را از آب پر می‌کند و لباس‌ها را یکی یکی در آن می‌ریزد. رو به من می‌گوید: «این وضع فقط مختص خانه ما نیست. اگر وارد حیاط همسایه‌ها هم شوی نگاهت به انبوهی از ظرف‌ها و لباس‌های نشسته می‌افتد. این اواخر هزینه خرید آب هم سنگینی می‌کرد.»



اعتراض همگانی

کم‌آبی قصه تابستان این روزهای گرم بوشهر است. از زمانی که آب ورودی به بوشهر کاهش یافت، جیره‌بندی‌ آب هم در شهرها و روستاها آغاز شد، زیرا حدود 90 درصد آب آشامیدنی بوشهر از سد کوثر کازرون و چشمه ساسان گچساران تامین می‌شود. شهرستان‌های کنگان و بوشهر به دلیل داشتن آب‌شیرین‌کن مشکل کمتری دارند، اما بقیه شهرها و روستاهای استان از کم‌آبی رنج می‌برند. دشتستان اما بیشترین مشکل را داشت به طوری که مردم شهرها و روستاهای این شهرستان به واسطه جیره‌بندی‌های مکرر و نامنظم، طی یک ماه و نیم اخیر، بارها و بارها به ستوه آمده و در مقابل فرمانداری و اداره آبفا تجمع کرده‌اند.

برخی محله‌های برازجان 3 هفته متوالی بی‌آب بود که شکستن لوله انتقال آب در دالکی را منجر شد. مردم برخی از محله‌های وحدتیه هم پس از تحمل 55 روز بی‌آبی چاره کار را در بستن جاده اصلی شیراز- بوشهر دیدند. مردم روستاها اما دستشان از همه جا کوتاه بود و زیر این آفتاب سوزان ساعت‌ها منتظر ماندند تا تانکری بیاید و مخازنشان را پر کند.



 حفر 9 چاه آب

حالا در شروع این تابستان بی‌آب، مسئولان می‌خواهند گره را با ایجاد چاه و ساخت آب‌شیرین‌کن‌ها بگشایند. آن‌طور که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان  بوشهر می‌گوید: اعتبار لازم برای ایجاد 9 چاه در برازجان تصویب شده است.

با حفر این 9 چاه حدود 9 هزار مترمکعب در شبانه‌روز به ظرفیت تولید آب آشامیدنی منطقه شهرستان دشتستان افزوده می‌شود.

کیقباد یاکیده می‌افزاید: مطالعه‌ تاسیس آب‌شیرین کن 10 هزار مترمکعبی در منطقه وحدتیه و  7 هزار و 500 مترمکعبی در آب‌پخش هم در دستور کار قرار دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید