• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 21 مرداد 1402
کد مطلب : 199653
+
-

رفع تشنگی از سیستان و بلوچستان تا کردستان

تلاش دولت ابراهیم رئیسی برای کاهش تنش آبی به‌ویژه در حوزه آب شرب سالم و بهداشتی با اجرای پروژه‌های جهاد آبرسانی به نیمه خود رسیده و روایت‌ها و آمارها از رفع تدریجی تنش آبی در اکثر استان‌های درگیر بحران آب سالم و بهداشتی حکایت می‌کند. از اصفهان و یزد در مرکز گرفته تا سیستان و بلوچستان در جنوب تا خراسان شمالی و جنوبی در شرق و کردستان و کرمانشاه در غرب ایران. با این حال سؤال اینجاست که با اجرای پروژه‌های آبرسانی، تنش آبی به‌ویژه در بخش شرب فروکش می‌کند یا لازم است تا استراتژی مدیریت آب هم تغییر کند؟ اصل ماجرا چیست؟
هم‌اکنون دسترسی به آب سالم و بهداشتی در شهرها و روستاهای ایران فراتر از استانداردهای بین‌المللی است به‌گونه‌ای که ۹۹.۸۳درصد شهرنشینان و 82درصد روستانشینان به آب سالم و بهداشتی دسترسی دارند.
سیاست دولت رئیسی رفع تنش آبی بر 2شاخص کاهش التهاب‌ها و رفع نگرانی‌ها و البته عدالت در سطح کشور قرار گرفته و با وجود کارشکنی هیأت حاکمه افغانستان در آزادسازی حقابه ایران از هیرمند، وزارت نیرو مأمور شده تا دست‌کم آب شرب و سالم مردم در استان سیستان و بلوچستان را با حفر چاه‌های بیشتر تامین کند. در 2سال گذشته در استان کردستان با رویکرد رفع نگرانی شهروندان این استان درخصوص بوی نامطبوع باعث شد تا هم‌اکنون مردم این استان به آب سالم بهداشتی و شرب دسترسی داشته‌ باشند به‌گونه‌ای که 99.9درصد جمعیت شهری و 96.5درصد جمعیت روستایی این استان تحت پوشش شبکه آبرسانی سالم قرار دارند. به‌گفته محمد فرهاد، مدیرعامل شرکت آبفای کردستان، سهم این استان در اجرای طرح کشوری جهاد آبرسانی، آبرسانی به ۱۶۹روستا در قالب قراردادی به مبلغ ۵۲۷.۸میلیارد تومان در حال اجراست و ۳۷درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

چالش دائمی است
علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو با این حال همچنان نگران بازگشت به دوره تنش آبی است و می‌گوید: در بسیاری از شهر‌های کشور شاهد هستیم از آب تصفیه شده که برای تامین آن هزینه زیادی صرف می‌شود برای آبیاری باغات و فضا‌های سبز استفاده می‌شود که باید با کمک اعضای شورای‌عالی استان‌ها جلوی این اقدامات را بگیریم. او می‌افزاید: پیشنهاد ما برای توسعه فضای سبز و رفع نیاز‌های آبی شهرداری‌ها استفاده از پساب بهداشتی و آب‌های غیرمتعارف است که وزارت نیرو در این حوزه آمادگی دارد با شهرداری‌ها در حوزه راه‌اندازی تصفیه خانه و تولید پساب بهداشتی همکاری کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید