• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 6 دی 1402
کد مطلب : 213643
+
-

پایتخت ایمن‌تر می‌شود

تفاهمنامه ایمنی سه‌جانبه میان شورای شهر تهران، شهرداری پایتخت و هلال احمر در صحن پارلمان شهری منعقد شد

گزارش
پایتخت ایمن‌تر می‌شود

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

دیروز 5دی ‌ماه به مناسبت روز ایمنی در برابر زلزله (سالگرد زلزله بم) تفاهمنامه سه‌جانبه‌ای میان شورای شهر تهران، شهرداری پایتخت و سازمان جمعیت هلال احمر کشور در صحن پارلمان شهری منعقد شد. علیرضا زاکانی، شهردار تهران درخصوص ضرورت انعقاد این تفاهمنامه گفت: «زلزله بم یک فاجعه ملی بود که برای جلوگیری از تکرارش باید با پیشگیری و دقت و مصونیت بخشیدن بر چنین بحران‌هایی غلبه کنیم.  در تهران چند دسته اقدام داریم که یک دسته مربوط به کالبد شهر است چرا که ۱۸ درصد کالبد شهر ما (بیش از 13هکتار) بافت ناپایدار است و بخشی از آن هم بافت فرسوده محسوب می‌شود که برای مصونیت‌بخشی این بافت‌ها گام‌هایی در راستای نوسازی برداشته شده است.» سکاندار پایتخت با بیان اینکه طی ۲‌سال اخیر توسعه فعالیت و کار نوسازی بافت فرسوده در مقایسه با گذشته حدود 2‌برابر شده، تأکید کرد که این موضوع امیدبخش است چرا که با این کار بافت‌های مبتنی بر استانداردها جایگزین بافت‌های فرسوده و قدیمی می‌شود. گام دوم بازیابی شناخت ساختمان‌هاست که به‌گفته زاکانی تا‌کنون 16هزار ساختمان شناسایی و بیش از 2هزار ساختمان بررسی و مشخص شد که هر یک چه وضعیتی دارند. گام سوم هم مقاوم‌سازی‌ است که شهردار تهران با اشاره به آن گفت همه این اقدامات در راستای رفع خطر انجام می‌شود و تمهیدات جدی و عارضه‌یابی صورت گرفته است، به‌طوری که شناسایی نقاط حادثه‌خیز و بحران‌زا در زمان حوادث توسط سازمان مدیریت بحران در حال انجام است.

آموزش در گستره جغرافیا
شهردار تهران در تشریح انعقاد تفاهمنامه ایمنی هم گفت: «این انعقاد صورت گرفت تا آموزش‌ها در بهترین سطح و گسترده‌ترین جغرافیا دنبال شود. سالانه مانورهای مختلفی برگزار می‌شود و در پی آن هستیم تا این اقدامات جدی و مستمر پیگیری شود. از این‌رو ما در مصونیت‌بخشی، آموزش و... گام برداشته‌ایم و امیدواریم بتوانیم امور را تسریع کنیم.» بهره‌مندی از لرزه‌نگارها برای پیش‌بینی حوادث هم موضوع دیگری بود که زاکانی به آن اشاره و عنوان کرد: «سازمان مدیریت بحران گلوگاه‌هایی داشت و سوله‌ها درگیر اموری غیر از بحران شده بودند که پیگیری کردیم و سوله‌ها به کارکرد اصلی خود بازگشتند.» در ادامه سکاندار پایتخت درخصوص موضوعات دیگری هم توضیح داد.

خرید پله‌های برقی جدید
یک درصد پله‌های برقی مترو خراب است اما پله‌های برقی سطح شهر عموما خراب هستند چون از 28نوع پله استفاده شده و این در حالی است که شرکت وارد‌کننده دیگر وجود ندارد. ما مناقصه‌هایی برگزار کردیم و در نهایت ۶۰ دستگاه از یک شرکت خریداری شد. همچنین اخیرا جلساتی درباره جنبه‌های بصری‌ پله‌های هوایی داشتیم تا از شرایط فلزی خارج و وضعیت بهتری داشته باشند. قرار است تا آخر هفته پوشش پله‌های برقی نهایی شود؛ پله‌هایی که براساس برخی از ضوابط به تعارض رسیده‌اند و شرایط عبور و مرور تغییر کرده و دیگر نیازی به آنان نیست و طبق ضوابط شهری برچیده خواهند شد.

خدمت رسانی به مسافران با 1200دستگاه واگن
درحال حاضر ۱۵۰۷‌واگن داریم و کمتر از ۱۲۰۰‌دستگاه داخل شهر درحال تردد هستند. از سال‌۹۵ دولت حدود ۲‌هزار دستگاه واگن پیش‌بینی کرده بود تا خریداری کند که 1050دستگاه به تهران اختصاص داشت. سال‌۹۶ پیش‌مقدمه خریداری واگن‌ها انجام شد اما الزامات پرداخت ۱۵‌درصد پیش‌پرداخت صورت نگرفت و در این مدت ۴‌رام قطار و برخی از لکوموتیوهای خط ۵ نیز از مدار خارج شدند و عملا ظرفیت‌های ما کاهش یافت. علاوه براین برخی از قطارها نیز به اورهال نیاز داشتند که این کار انجام شد و تا سال آینده اورهال واگن‌ها تکمیل می‌شود. قرارداد ۷۹۱ واگن با چین عملیاتی و در سفر به پکن مقرر شد، طی ۱۲‌تا ۱۴‌ماه محموله اولیه وارد شود. ۸ رام به‌صورت کامل ، ۱۰‌رام به‌صورت قطعات و الباقی به‌صورت انتقال تکنولوژی و مشارکت چینی‌ها انجام می‌شود. کاهش سر فاصله مترو با این واگن‌ها جبران می‌شود. همچنین ۲۸۰‌دستگاه واگن از چین خریدیم و ۱۱۳‌دستگاه واگن داخلی‌سازی‌ تحت عنوان واگن ملی هم خواهیم داشت.

باند پرواز دوشان‌تپه حفظ می‌شود
ساخت شهری شرایط باند دوشان‌تپه را متفاوت کرده است. اینکه این اقتضا در زمان بحران ضروری است کاملا درست است. در همین راستا با ارتش تفاهم کردیم که احیای این بافت به‌گونه‌ای باشد که باند برای پرنده‌های بال متحرک امکان بهره‌برداری داشته باشد و کمافی‌السابق امکان فرود پرنده‌های بال ثابت وجود ندارد. ما به‌عنوان مدیریت شهری دغدغه افزایش زمینه ارتقای خدمات‌رسانی و ایمنی را داریم. در کمیسیون ماده 5 به حفظ باند توجه داشتیم و هیچ تغییری در آن انجام نخواهد شد. این فضا بسیار گسترده است و فقط برای یک بخش آن تصمیم گرفتیم و آنچه فرض ثابت است حفظ باند‌است.

تصویب طرح جامع ترافیک در شورای‌عالی
طرح جامع ترافیک روال خاصی دارد و توسط شهرداری تنظیم و تأیید می‌شود و به شورای ترافیک استان می‌رود و در شورای‌عالی به تصویب می‌رسد. این قاعده کار در تمام کشور است و با طرح تفصیلی و تنظیم حدود شهر متفاوت است. در طرح جامع ترافیک هیچ الزامی دیده نشده و همه موارد مشخص است و در دفعات پیشین نیز به همین روند عمل شده است. در برنامه چهارم الزام برای ارجاع این طرح به شورا ایجاد شده و 5 بار در کمیسیون مربوطه مراتب آن طی شد و به آنچه رئیس شورا بر آن تأکید داشته براساس مر قانون عمل کرده‌ایم. برخی مصاحبه‌ها از اساس غلط است و خوب است از قانون تمکین کنیم.

خشک شدن ریشه استثمار کودکان
افرادی در درگاه مجوزها اقدام کرده و در محلات ضایعات خریداری می‌کنند که این امر غیرقانونی بود و طی بررسی‌ها مشخص شد افراد مجوز را تحت عنوان دیگری می‌گیرند. قرار شد جلوی مراکزی که منشأ سوءاستفاده و استثمار کودکان با بهای اندک و آلودگی هستند، گرفته شود که به‌زودی بستر آن خشک خواهد شد. این صورت‌های زشت از گذشته وجود داشته و ما پیگیری می‌کنیم تا دیگر شاهد حضور کودکان کار در سطح شهر نباشیم.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید