• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 9 تیر 1397
کد مطلب : 21360
+
-

روز جهانی مناطق گرمسیری و چالش‌های زیست‌محیطی ساکنان آن


هرساله ۲۹ ژوئن(8 تیرماه) به‌عنوان روز جهانی مناطق گرمسیری به‌منظور تأکید بر شاخصه مهم آب و هوای گرمسیری یعنی شیوع باران در مناطق مرطوب در نزدیکی استوا و فصلی بودن بارندگی و افزایش ویژگی فصلی بودن باران با افزایش فاصله با استوا، گرامی داشته می‌شود.  به گزارش ایسنا، مناطق گرمسیری به مناطقی از زمین گفته می‌شود که در منطقه بین مدار رأس السرطان و مدار رأس الجدی قرار گرفته باشند. اگرچه توپوگرافی و دیگر عوامل بر تفاوت‌های اقلیمی این نواحی تأثیرگذار است اما مناطق گرمسیر به‌طور معمول گرم بوده و تغییرات فصلی کمتری را در دمای روزانه تجربه می‌کنند.

مناطق گرمسیری ۴۰ درصد از کل سطح زمین را تشکیل داده و تقریبا ۸۰ درصد از کل تنوع زیستی و بیشتر زبان‌ها و فرهنگ‌های مختلف جهان را در بر گرفته و به همین دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است. هم‌اکنون مناطق گرمسیری با چالش‌هایی همچون تغییرات اقلیمی، جنگل‌زدایی، قطع بی‌رویه درختان، شهرسازی و تغییرات جمعیتی روبه‌روست. این مناطق ۹۵درصد از جنگل‌های مانگرو (کرنا)ی جهان و ۹۹ درصد از گونه‌های گیاهی مانگروی جهان را در برگرفته‌اند. مناطق جنگلی مانگرو از سال ۱۹۸۰ میلادی در تمامی مناطق گرمسیری جهان کاهش یافته است. درحالی‌که مناطق گرمسیری بیش از نیمی از منابع آب تجدیدپذیر جهان را (۵۴ درصد) در اختیار دارند اما تقریبا نیمی از جمعیت آن به لحاظ تأمین آب آسیب پذیر شناخته شده‌اند. تنوع زیستی در مناطق گرمسیری بالا بوده و به همین نسبت نیز آمار گونه‌های در معرض تهدید در این اکوسیستم، زیاد است.

در میان گیاه و جانورانی که در مورد آنها اطلاعات کافی وجود دارد، از دست دادن تنوع زیستی در مناطق گرمسیری بیشتر از سایر نقاط جهان است. همچنین مطابق با سطوح بالاتری از فقر، افراد بیشتری در این مناطق به نسبت دیگر مناطق جهان از سوءتغذیه رنج می‌برند و نسبت جمعیت شهری که در شرایط فقر و محلات پست زندگی می‌کنند، در مناطق گرمسیری بالاتر از دیگر مناطق جهان است.

این خبر را به اشتراک بگذارید