• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 2 دی 1402
کد مطلب : 213144
+
-

گنجی پنهان در اعماق دریاچه سد کرج

واریان، یکی از مرموزترین روستاهای ایران است

گنجی پنهان در اعماق دریاچه سد کرج

در شانه خاکی کنار جاده که برای توقف خودرو‌ها کنار سد درست کرده‌اند، ایستادیم و کمی از دور سد را نگاه کردیم. با اینکه سد کرج می‌تواند جاذبه بسیار خوبی برای ظرفیت گردشگری تهران باشد، اما هیچ فضای مناسبی در اطراف آن برای این منظور درنظر گرفته نشده است.
مردم از لابه‌لای میله‌ها و سکوی‌های کنار جاده بالا می‌روند تا خودشان را کنار سد برسانند و در اطراف خرابه‌های هتل واریان که در اوایل انقلاب در آتش‌سوزی سوخت، سد را تماشا می‌کنند. در گذشته در بستر این دریاچه زیبا روستایی قدیمی وجود داشت که مردمانش در دره‌ای کنار رودخانه کرج زندگی می‌کردند و بعد از اینکه پروژه ساخت سد کلید خورد، روستا به زیر آب رفت و اهالی آن کمی بالاتر از روستای خودشان جایی که مشرف به دریاچه سد است، خانه‌های خود را دوباره ساختند. می‌گویند گنجی در دل روستای قدیمی پنهان بوده که اکنون زیر گل و لای دریاچه سد برای همیشه مدفون  شده است.  روستای جدید واریان منظره‌ای خیال‌انگیز و بکر در میان دره‌ای، آن سمت سد وجود دارد که هیچ نوع دسترسی به غیر از قایق به آن وجود ندارد. در ورودی روستای واریان، یک تابلوی کوچک قرار دارد که روی آن نوشته شده است: «مسیر اختصاصی اهالی روستای واریان، ورود افراد متفرقه ممنوع است.»البته اگر مهمان یکی از اهالی باشید و یا از قبل با افرادی که آشنایی با اهالی دارند هماهنگ کرده باشید، می‌توانید به این منطقه بکر و زیبا وارد شوید. کمی جلوتر رفتیم تا منظره سد را بهتر ببینیم. موج‌های منحنی قایقی، سطح دریاچه را خط خطی کرده و مشغول جا به جایی اهالی روستا بود.
از کنار دریاچه سد کرج که چون مخملی فیروزه‌ای‌رنگ در بستر رشته کوه البرز است، عبور کردیم و وارد تونل امیرکبیر شدیم؛ تونلی زیبا که قلب صخره عظیم کنار سد را سوراخ کرده است.


یخ‌های 50میلیون ساله


در گذشته مردم محلی «غار یخ‌مراد» را مقدس می‌دانستند و بر آن دخیل می‌بستند. می‌گفتند هرکسی از قندیل‌های یخی آن بخورد به مراد دلش می‌رسد و به‌ این دلیل نام آن را یخ‌مراد گذاشتند.
از هتل گچسر که بیرون آمدیم به ‌سمت جنوب جاده و روستای کهنه‌ده حرکت کردیم تا غار زیبای یخ‌مراد را ببینیم. گچسر، رودی زیبا دارد که به آبشار آزادبر می‌رسد. قبل از آبشار به روستای کهنه‌ده رسیدیم؛ ییلاقی باصفا که در مسیر غار است. مناظر اطراف زیبایی وصف‌ناپذیر دارد و می‌شود تنها یک سفر خاص را برای دیدن گچسر و اطرافش برنامه‌ریزی کرد.
تا نزدیک ورودی غار رفتیم و خودرویمان را پارک کردیم. از کنار جاده تا دهانه غار حدود 100متر فاصله داشت و مسیری خاکی بود که قسمتی‌هایی از آن بر اثر ریزش سنگ مسدود شده بود، اما راه را باز کرده بودند. در ابتدای دهانه غار، پلکانی ساخته بودند تا ورود به آن آسان‌تر باشد و در ورودی غار هم تابلویی نصب بود که ویژگی‌های غار را نوشته بودند.
یخ مراد بسیار منحصر به فرد است و جزو غار‌های طبقاتی است و قندیل‌های زیبایی دارد. دهانه غار 3متر، عرض آن 8متر و ارتفاع آن 2500متر از سطح دریاست.»
با توجه به شواهد و مدارک، قدمت این غار 50میلیون سال است که زیر دریا شکل گرفته است. دمای داخلی غار نسبت به بیرون آن بسیار کمتر است. این غار دارای 3تالار بزرگ، 3یخچال زیرزمینی و 7حلقه چاه است.
توصیه: داخل غار بسیار تاریک است و باید همراه راهنما و تجهیزات غارنوردی وارد آن شوید.
بعد از تونل کندوان که عبور از آن هنوز هم ترسی هیجان‌انگیز دارد، به گردنه‌ای رسیدیم که هفت‌سنگ، مانند سربازان هخامنشی، محافظان آن هستند و اسمش را هفت‌برادران گذاشته‌اند.
جاده چالوس یک جاده چهارفصل است.‌ هوای آفتابی، ناگهان بارانی و سرد می‌شود. قبل از تونل کندوان برف بر سرتان می‌بارد و بعد از تونل وارد دنیای تاریک و مه‌آلود گردنه هزارچم شده و مست ماست‌های کیسه‌ای، عطر کباب و جگرکی‌های سیاه‌بیشه و در نهایت بوی مخصوص جنگل‌های هیرکانی می‌شوید.
اکثر روستاهایی که در طول مسیر جاده چالوس قرار دارند، به مقاصدی ییلاقی تبدیل شده‌اند و در فصول گرم سال آنهایی که خانه یا ویلا دارند به این مناطق خوش آب و هوا می‌آیند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید