• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 4 دی 1396
کد مطلب : 2131
+
-

برنامه فرابورس برای پذیرش استارت‌آپ‌ها

مدیرعامل فرابورس ایران از بررسی صورت‌های مالی 260شرکت دانش‌بنیان و استارت‌آپ در بازار سرمایه خبرداد. به گزارش همشهری، امیر هامونی در دومین همایش کارآفرینان استارت‌آپی ایران به تشریح وضعیت اکوسیستم این نوع شرکت‌ها در فرابورس ایران پرداخت و شفافیت در ارائه صورت‌های مالی و رعایت حاکمیت شرکتی را دو مولفه اثرگذار در پذیرش سهام شرکت‌های استارت‌آپی اعلام کرد.

هامونی تأکید کرد: هم‌اکنون بسیاری از استارت‌آپ‌ها صورت‌های مالی حسابرسی‌شده ندارند و اصول حاکمیت شرکتی را مراعات نمی‌کنند؛ این دو مشکل باید برطرف شود تا روند ورود استارت‌آپ‌ها به بازار سرمایه تسهیل شود؛ چراکه سرمایه‌گذاران انتظار دارند از وضعیت مالی شرکت به‌صورت دقیق آگاه باشند، از این‌رو حتی اگر شرکت زیان‌ده باشد، باید این موضوع را به‌طور شفاف اعلام کند.

هامونی در مورد تعداد استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در فرابورس گفت: هم‌اکنون 260شرکت دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ از طریق معاونت علمی ریاست‌جمهوری به ما معرفی شده‌اند که اکثر این‌ شرکت‌ها صورت‌های مالی حسابرسی‌شده ندارند و این شرکت‌ها در شرف تهیه صورت‌های مالی حسابرسی‌شده هستند.

او با اشاره به اینکه بازار سرمایه هم‌اکنون زیرساخت مناسبی برای استارت‌آپ‌ها در حوزه حقوق و مقررات دارد، افزود: پیش از سال‌91 ارتباط بین بازار سرمایه و استارت‌آپ‌ها مبهم بود و با تاسیس بازار دارایی فکری و آغاز به‌کار تابلو دانش‌بنیان بازار شرکت‌های کوچک و متوسط، پیوند بین این دو شکل گرفت و ادامه دارد.

 

   حمایت بورس از شرکت‌های دانش‌بنیان

شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس که در مراسم روز فناوری پارک علم و فناوری دانشگاه تهران صحبت می‌کرد، گفت: اگر بتوانیم تأمین مالی مناسبی برای محققان جوان در بازار سرمایه داشته باشیم کمک شایانی به اقتصاد ایران کرده‌ایم. محمدی ادامه داد: البته ارزش واقعی بسیاری از این کالاهای دانش‌بنیان قابل قیمت‌گذاری نیست اما اینکه ایده‌ای خریداری و تأمین مالی شود، فرصت مناسبی برای بازار سرمایه و شرکت‌های دانش‌بنیان است. او توضیح داد: شرکت‌هایی که به منابع طبیعی ارزش‌های ملی توجه دارند و از طریق این اقدامات سود‌آوری به‌دست می‌آورند، به سمت فکر ناب حرکت کرده‌اند. محمدی گفت: توسعه بستر فناوری‌های مالی به کمک پارک‌های علم و فناوری زمینه‌های توسعه را رقم می‌زنند؛ به‌عنوان نمونه طراحی و تولید نرم‌افزارهای تبادل مالی و معاملات الگوریتمی و پربسامد می‌تواند نمونه‌ای از این اقدامات باشد. رئیس سازمان بورس با بیان اینکه در بورس‌های دنیا ده‌ها هزار میلیارد دلار دادوستد می‌شود، گفت: معاملات پربسامد یکی از پرطرفدارترین معاملات جهان است و سرمایه‌گذارانی که به‌دنبال بازده خیلی خوب هستند می‌توانند در این مسیر حرکت کنند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید