• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 30 آذر 1402
کد مطلب : 213033
+
-

واکنش دولت به استعفای جنجالی

پاسخ‌های وزرا و مقام‌های دولتی در حاشیه نشست روز چهارشنبه هیأت‌دولت به سؤالات ‌همشهری‌

گزارش
واکنش دولت به استعفای جنجالی

علیرضا احمدی- امیر قشقایی-روزنامه‌نگار

صبح چهارشنبه نشست هیأت‌دولت به ریاست سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در ساختمان پاستور برگزار شد و پس‌از این جلسه، وزرا و مسئولان دولتی به سیاق هر هفته، در جمع خبرنگاران حاضر شدند تا پاسخگوی سؤالات آنان باشند؛ حاشیه‌ای جذاب‌تر از متن برای رسانه‌ها که با طرح موضوع‌‌های مختلف در حوزه‌های گوناگون همراه بود. حضور چهره‌های دولتی درجمع نمایندگان رسانه‌ها، ازجمله معاون حقوقی رئیس‌جمهور، رئیس شورای‌ اطلاع‌رسانی دولت، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، رئیس سازمان انرژی‌اتمی و... با طرح موضوع‌های مختلفی همراه بود ‌ طی روزهای اخیر به‌صورت ویژه‌ای نیز در افکارعمومی بازتاب یافت‌ که در ادامه مورد بررسی قرار می‌گیرد.‌

ماجرای دیوان عدالت اداری و سازمان‌سنجش
ماجرای استعفای عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش در اعتراض به بازگشت به تحصیل داوطلبان شبهه‌دار کنکور که با انتشار نامه‌ای، جنجالی شد، از مهم‌ترین موضع‌گیری‌های محمد دهقان، معاون حقوقی رئیس‌جمهور در حاشیه نشست روز چهارشنبه هیأت‌دولت بود.
حاشیه‌های اخیر حول‌وحوش سازمان سنجش از جایی آغاز شد که روز 27آذرماه، پورعباس رئیس این سازمان با انتشار نامه‌ای، استعفای خود در اعتراض به بازگشت به تحصیل داوطلبان شبهه‌دار کنکور را علنی کرد. او دراین نامه به حکم دیوان عدالت اداری مبنی‌بر بازگشت به تحصیل «مشکوکان به تقلب در کنکور» انتقاد و تأکید کرد سازمان سنجش عملا توانایی اجرای این حجم از برگشت به تحصیل متقلبان را ندارد و در اعتراض به این موضوع، تصمیم به کناره‌گیری گرفته‌است.


محمد دهقان در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری تأکید کرد: بنای دولت سیزدهم بر تعامل مثبت با قوه قضاییه است و بنای مطرح کردن موضوعاتی که ممکن است منجر به اختلاف میان قوای سه‌گانه شود را  نخواهیم داشت. بنابراین به رأی قضات هرچند که مورد قبول دولت نباشد، احترام خواهیم گذاشت. استعفای آقای پورعباس، رئیس مستعفی سازمان سنجش را به صلاح نمی‌دانیم و معتقدیم ایشان باید کار خود را در سازمان سنجش دنبال می‌کرد و موضوعاتی که در آن اختلافاتی میان قوه مجریه و قوه قضاییه وجود دارد باید با تعامل سازنده حل شود. اما در عین حال معتقدیم ورود دیوان عدالت اداری براساس مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی که در گذشته تصویب شده، وجاهت قانونی نداشته است. همانطور که قبلا هم شعب دیوان عدالت اداری به‌علت همان مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی از ورود موضوعات مربوط به سنجش ممنوع بوده است و خودشان رد شکایت انجام می‌دادند امیدواریم این موضوع با تعامل دولت و قوه قضاییه به سرعت حل شود.

واقعیت ماجرای نامه توکلی به رئیسی چه بود؟
رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت از دیگر مقام‌هایی بود که در حاشیه نشست هیأت‌دولت در جمع خبرنگاران حاضر شد و پاسخگوی سؤالات آنان بود. سپهر خلجی در پاسخ به سؤال خبرنگارهمشهری درباره نامه اخیر احمد توکلی به رئیس‌جمهور که درآن ادعا شده بود دولت در برخی عرصه‌ها درگیر فساد شده ‌است، تأکید کرد دولت‌سیزدهم در زمینه فسادستیزی اهتمام جدی دارد و جلوی فساد را گرفته ‌است. واکنش رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت به نامه‌ای بود که طی روزهای اخیر ازسوی احمد توکلی، نماینده ادوار و عضو مجمع تشخیص مصلحت‌نظام منتشر و درآن ادعا شده بود که «واردات ۱۳میلیون تن کالای اساسی شامل گندم، ذرت دامی، کنجاله سویا، جو، برنج، روغن و گوشت‌قرمز و سفید یکباره طی قراردادی با طبقه‌بندی کاملا محرمانه و بدون رعایت تشریفات قانونی به شرکتی بدون پیشینه در واردات کالای اساسی، واگذار شده ‌است.»

خلجی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در همین خصوص به خبرنگار همشهری گفت: نامه آقای توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس دیده‌بان شفافیت به آقای رئیس‌جمهور، نامه‌ای قدیمی بود که همان موقع هم پاسخ داده شد و دولت اقدامات لازم برای بستن و برخورد با گلوگاه‌های فساد و تخلفات را انجام داد. اینکه چرا نامه احمد توکلی که در دی‌ماه1401 نوشته شده بود، مجدد منتشر شد و عده‌ای از آن سوءاستفاده کردند و حتی متن آن را تغییر دادند، سؤالی است که باید مطرح شود و ما از نیات نشر مجدد این نامه خبر نداریم. البته آقای توکلی در نامه‌ای شبهات ایجادشده درباره نامه مذکور را تکذیب کردند.

پاسخ به نگرانی‌ها درباره انقراض گونه‌های جانوری
علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از دیگر مقام‌های دولتی بود که روز چهارشنبه درجمع خبرنگاران حضور یافت. او در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری، به برخی بحث‌های مطرح شده درباره انقراض گونه‌های جانوری در ایران واکنش نشان داد و تأکید کرد مباحث مطرح شده دراین زمینه تخمینی بوده‌است و با همکاری‌های علمی انجام شده، نگرانی‌ها دراین زمینه رفع می‌شود.
صحبت‌های سلاجقه درباره اقدام‌های انجام‌شده به‌منظور جلوگیری از انقراض گونه‌های جانوری در ایران، در واقع واکنشی بود به مصاحبه روزهای اخیر معاون این سازمان درباره فرصت 5ساله برای حفظ نسل یوزپلنگ ایرانی که بازتاب گسترده‌ای در فضای‌مجازی داشت و سبب ایجاد نگرانی‌هایی در افکارعمومی دراین زمینه شده بود.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در گفت‌وگو با همشهری افزود: بحث‌هایی که درباره انقراض گونه‌های جانوری در ایران مطرح شده، تخمینی بوده است. اما درحال حاضر با استفاده از ظرفیت‌های علمی و پاسخگویی این ظرفیت‌ها، نگرانی‌ها درباره انقراض گونه‌های جانوری برطرف خواهد شد. ورود به موضوعات تکثیر سلولی و مولکولی با همکاری مجموعه‌های علمی کشور مانند پژوهشگاه رویان درحال انجام است که امیدواریم نتیجه‌بخش باشد و به این روش بتوانیم شاهد ادامه نسل گونه‌های درحال انقراض ایران باشیم.

همکاری‌های اتمی تهران – مسکو
رئیس سازمان انرژی‌اتمی، از دیگر مقام‌های دولتی بود که روز چهارشنبه درجمع نمایندگان رسانه‌ها حضور یافت. محمد اسلامی در حاشیه نشست هیأت‌دولت در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری به همکاری‌های اتمی ایران و روسیه اشاره و تأکید کرد که این همکاری‌ها در بهترین وضعیت خود قرار دارد و روبه‌جلو است.
اظهارات اسلامی در شرایطی مطرح می‌شود که با آغازبه‌کار دولت‌سیزدهم همکاری‌های راهبردی تهران و مسکو وارد مرحله نوینی شده ‌است؛ همکاری‌هایی که یکی از وجوه آن، مشارکت روسیه در توسعه نیروگاه‌های اتمی ایران است.


رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری گفت: قراردادهایی که با روسیه داریم در زمینه ساخت نیروگاه اتمی شماره 2 و 3 و همچنین پشتیبانی از نیروگاه اتمی شماره یک کشور است. خوشبختانه درحال حاضر در بهترین وضعیت تعامل و همکاری به سر می‌بریم. در مورد همکاری با سایر کشورها نیز باید بگوییم درصورت درخواست‌های آنان برای همکاری اتمی با ایران از آن استقبال خواهیم کرد.

وقتی پر عقاب ریخت‌
جواد اوجی، وزیر نفت با حضور در جمع خبرنگاران حاضر در ساختمان پاستور، درباره ماجرای اختلال اخیر در برخی سامانه‌های عرضه سوخت در جایگاه‌های کشور اظهارنظر کرد و گفت: دشمنان قصد داشتند مردم را عصبانی کنند، اما با کار جهادی‌ای که کردیم، خیلی‌ها متوجه این موضوع نشدند. اوجی همچنین تأکید کرد:«آنها اسم عملیات‌شان را گنجشک گذاشته‌اند، اما خبر ندارند اینجا ایران است و در سال۵۷ پر عقاب ریخت، چه برسد به گنجشک.» 27آذرماه بود که اختلال در سامانه‌های عرضه سوخت در برخی نقاط کشور خبرساز شد و نگرانی‌هایی را درمیان افکارعمومی به‌دنبال داشت. به‌دنبال این ماجرا و خروج گروه‌های واکنش اضطراری وزارت نفت با همکاری مجموعه پدافند غیرعامل از لحظه‌های اولیه بروز اختلال در سامانه هوشمند توزیع سوخت، وارد عمل شدند و خدمت‌رسانی آفلاین در دستورکار قرار گرفت. دراین میان سرعت‌عمل مسئولان مربوطه در رفع اختلال ایجاد شده، با قدردانی رئیس‌جمهور نیز همراه شد. این درحالی بود که پیش‌از این درآبان‌ماه1400 نیز حمله سایبری مشابهی سبب ایجاد اختلال در شبکه عرضه سوخت در برخی جایگاه‌ها شده بود. دراین‌میان اما دست دشمنان دراین خرابکاری نمایان بود و گروه هکری «گنجشک درنده» وابسته به رژیم‌صهیونیستی مسئولیت این خرابکاری را به‌عهده گرفت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید