• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 29 آذر 1402
کد مطلب : 212878
+
-

تلاش ایران و عربستان برای تسهیل گردشگری

عربستان سعودی که در سال‌های اخیر تلاش فراوانی برای جذب گردشگران خارجی داشته تنها چند کشور همسایه و محدود را از دریافت روادید برای ورود به این کشور معاف کرده و سیاست ویزای الکترونیک را برای دیگر کشورها به اجرا گذاشته است. ایران نیز از سیاست لغو یکطرفه روادید استفاده کرده تا بازار سفر را تکان دهد. اما پرسش این است که تسهیل ویزا  به تنهایی کشورها را در مسیر توسعه گردشگری و افزایش درآمد ارزی قرار می‌دهد؟
عربستان سعودی در حال حاضر معافیت یکطرفه روادید را تنها به  بحرین، کویت، عمان، قطر و امارات متحده عربی اعطا کرده و روادید الکترونیکی را نیز برای ۵۰کشور ازجمله آمریکا، بریتانیا، ژاپن و اعضای اتحادیه اروپا فعال کرده است.
راه دیگر برای ورود به عربستان سعودی دریافت روادید فرودگاهی است. روادید الکترونیکی و روادید هنگام ورود به دارندگان این امکان را می‌دهد که تا ۹۰روز در عربستان سعودی بمانند. مسافران کشورهایی که واجد شرایط این دو نوع روادید نیستند باید به نزدیک‌ترین سفارت یا کنسولگری عربستان‌سعودی مراجعه کرده و برای ویزای کنسولی عربستان سعودی درخواست دهند و البته همین امر در مورد هر مسافری که می‌خواهد بیش از ۹۰روز در عربستان سعودی بماند یا قصد دارد در آنجا زندگی، کار و یا تحصیل کند
نیز صدق می‌کند.
عزت‌الله ضرغامی ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران اخیرا از لغو یکطرفه روادید ۳۳کشور با تصویب هیأت دولت خبر داده که عربستان یکی از این = کشورهاست.برای مسافران ایرانی نیز دو گزینه موجود است: مراجعه به اداره‌های رسمی صدور روادید ‌درکشورهای قطر، امارات و پاکستان ‌ و یا درخواست دریافت روادید با مراجعه به سفارت/ کنسولگری عربستان در ایران. با این حال اما با توجه به این چشم‌انداز ‌، احتمالا عربستان به‌تدریج تسهیلات دریافت روادید را برای کشورهای بیشتری
اعمال خواهد کرد.
با وجود شرایط مختلف‌ که صنعت گردشگری را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، این پرسش مطرح است که ایران در کنار اجرای سیاست لغو یکطرفه روادید، چه برنامه‌های دیگری برای توسعه و رشد گردشگری دارد؟

این خبر را به اشتراک بگذارید