• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 29 آذر 1402
کد مطلب : 212856
+
-

تولد ژئوپارک دره فرحزاد در بهمن‌ماه

یادمون نره!
تولد ژئوپارک دره فرحزاد در بهمن‌ماه

فرخنده رفائی-روزنامه‌نگار

منطقه فرحزاد به‌عنوان یکی از تفرجگاه‌های محبوب پایتخت تا همین 3-2سال پیش وضعیت بسیار نامطلوبی داشت. یادمان نرفته که طی بیش از 2دهه گذشته روددره فرحزاد به پاتوق افراد کارتن‌خواب، معتادان متجاهر و فروشندگان مواد‌ مخدر تبدیل شده و این مسئله، معضلات اجتماعی بسیاری را برای شهروندان به‌وجود آورده بود تا جایی که امنیت ساکنان این مکان زیبا و خوش آب‌وهوا را با مخاطره مواجه کرده بود. از ابتدای آغاز به‌ کار مدیریت شهری دوره ششم پاکسازی این تفرجگاه قدیمی تهران در دستور کار شهرداری قرار گرفته و اقدامات جدی از سوی شهرداری‌های مناطق در این دره انجام شده یا در دست اقدام است.
شهردار منطقه 5 تهران درباره آخرین اقدامات انجام شده در روددره فرحزاد به همشهری گفت: دره فرحزاد در 2سال گذشته، یعنی دی‌ماه1400، مأمن معتادان متجاهر و مملو از آلونک‌هایی بود که در آن به سوداگری مواد ‌مخدر می‌پرداختند و ده‌ها پلاک قرمز و پاتوق غیرمجاز در این منطقه وجود داشت. احسان شریفی با اشاره به اقداماتی که برای ساماندهی وضعیت دره از سوی شهرداری انجام شده، افزود: نخستین گامی که برداشته شد این بود که آلونک‌های غیرمجاز دره، با کمک دستگاه قضایی، پلیس مواد‌ مخدر تخریب شد و معتادان متجاهر داخل دره که بالغ بر 800نفر بودند طی چندین مرحله جمع‌آوری و به مراکز نگهداری منتقل شدند. وی در توضیح گام‌های بعدی در ساماندهی منطقه فرحزاد گفت: گام دوم از مجموعه اقدامات انجام‌شده، استفاده از قانون توزیع عادلانه آب برای پاکسازی بستر و حریم کمی و کیفی رودخانه فرحزاد بود که با همکاری خوب شرکت توزیع آب تهران و احکام قاطع دستگاه قضایی که از سوی شهرداری اجرا شد، بیش از 20خانه مستقر در بستر روخانه که اولا احتمال بروز حادثه برای آنها درصورت افزایش دبی آب وجود داشت و ثانیا در برخی از این خانه‌ها معاملات مواد‌مخدر انجام می‌گرفت، تخریب شد و پس از آن، اجرای روشنایی کف دره برای بازگرداندن امنیت به این منطقه در دستور کار قرار گرفت. در این مرحله سرتاسر مسیر با برج‌های نوری تجهیز و روشنایی مورد نیاز در ساعات شب تامین شد. شهردار منطقه5 از ایجاد راه دسترسی به‌عنوان گام بعدی در ایمن‌سازی و ساماندهی منطقه یادکرد و افزود: گام بعدی ایجاد جاده‌ای به عرض حدود 3متر در سرتاسر مسیر 2.5کیلومتری پل آبشار تا پل خوشمرام بود که با اجرای این مسیر دسترسی، امکان تردد و گشت‌زنی نیروهای پلیس فراهم و منطقه برای حضور معتادان و فروشندگان مواد‌مخدر ناامن شد.

بهره‌برداری از فاز نخست ژئوپارک فرحزاد در دهه فجر
به ‌موازات پاکسازی و ایمن‌سازی محیط دره فرحزاد از مظاهرآسیب‌های اجتماعی، بهینه‌سازی این تفرجگاه برای استفاده شهروندان نیز در دستور کار قرار گرفت. شهردار منطقه5 با اشاره به پروژه ژئوپارک در منطقه فرحزاد گفت: همزمان با طرح‌های ساماندهی دره، از سوی سازمان بوستان‌ها و فضای سبز تهران، مشاور طراحی ژئوپارک انتخاب و عملیات اجرایی با انتخاب پیمانکاری باسابقه و قدرتمند آغاز شد. به‌گفته وی، در حال حاضر سراسر مسیر دره فرحزاد، هم در ضلع‌شرقی که در منطقه2 شهرداری واقع است و هم در ضلع‌غربی، مسدود شده و محیط بسته‌ای برای فعالیت‌های کارگاهی فراهم شده که مهندسان و کارگران درآن مشغول عملیات عمرانی هستند. شریفی پیش‌بینی کرد فاز اول ژئوپارک فرحزاد با افتتاح در دهه فجر در اختیار شهروندان قرار گیرد.
به‌گفته این مقام شهری پایتخت، دره فرحزاد بعد از پاکسازی از حجم انبوه زباله که بوی نامطبوعی ایجاد کرده بود و همچنین برچیده شدن شرایط آسیب‌زای اجتماعی، امروز برای استفاده و تفریح در اختیار شهروندان قرار دارد و تورهای عکاسی و گردشگری برای فعالیت در این منطقه دعوت و مستقر شده‌اند. شریفی از شهروندانی که علاقه‌مندند از روند برنامه‌های در حال اجرا در دره فرحزاد مطلع شوند دعوت کرد با شهرداری منطقه ارتباط برقرار کنند تا برای بازدید از منطقه اعزام شوند.

مالکیت خصوصی باغ‌های فرحزاد حفظ می‌شود
برنامه‌‌ریزی برای جابه‌جایی فاضلابی که به داخل دره می‌ریزد انجام شده و شرکت فاضلاب تهران برای این اقدام بسیار مهم زیست‌محیطی اقدام کرده است و شهروندان ساکن منطقه در جلسات متعددی نسبت به اجرای طرح‌های در دست اجرا توجیه شده‌اند. به‌گفته شریفی، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در طرح باید مورد توجه قرار گیرد این است که مالکیت خصوصی باغ‌ها به‌طور کامل حفظ می‌شود و شهرداری هیچ‌گونه قصد تعرض به باغ‌های خصوصی را ندارد. باغداران می‌توانند با طرحی که از سوی شهرداری به آنها داده می‌شود نسبت به ایجاد پرچین و حصار یا حتی اتاق نگهبانی در باغ‌های خود اقدام کنند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید