• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 28 آذر 1402
کد مطلب : 212814
+
-

از مرتضی پاشایی تا یوسف اباذری در حقیقت هفدهم

هفدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت روز گذشته با اکران مستند «تاراز» در پردیس سینمایی چارسو رسما آغاز به كار کرد؛ جشنواره‌ای که مهم‌ترین رخداد سالانه سینمای مستند است. در زير مروری داریم بر چند فیلم شاخص و کنجکاوی‌برانگیز حاضر در سينماحقیقت امسال.

بررسی امکان ارزشگذاری آثار موسیقایی

«زیبا، لذیذ، مبتذل» یکی از طولانی‌ترین فیلم‌های حاضر در جشنواره امسال حقیقت است که زمانی بالای 2ساعت دارد. فیلمی درباره موسیقی که از مرتضی پاشایی خواننده فقید پاپ تا یوسف اباذری جامعه‌شناسی که دیدگاه‌های رادیکالش درباره موسیقی پاپ سر و صدای زیادی به‌پا کرد، را دربرمی‌گیرد. موضوع مستند«زیبا، لذیذ، مبتذل»، «بررسی امکان ارزش‌گذاری آثار موسیقایی» است که در قالب مصاحبه با چهره‌هایی شاخص در حوزه‌هایی همچون موسیقی، فلسفه، جامعه‌شناسی، انسان‌شناسی و علوم اعصاب به تصویر در آمده است. ازجمله چهره‌های حاضر در این مستند می‌توان به حسین علیزاده، کامبیز روشن‌روان، لوریس چکناواریان، نگار بوبان، کیاوش صاحب‌نسق، مانی جعفرزاده، آروین صداقت‌کیش، محمدسعید شریفیان، مصطفی ملکیان، مرتضی مردی‌ها، ناصر فکوهی، آذرخش مکری و حسن عشایری اشاره کرد.

واکاوی پرونده خون‌های آلوده

از مهم‌ترین مستندهای حاضر در هفدهمین جشنواره سینماحقیقت که در آن کوشیده شده، برای اتفاقی مستند، ساختاری دراماتیک طراحی شود، مستند «قوی‌دل» است كه پرونده خون‌های آلوده فرانسوی را مورد واکاوی قرار داده؛ خون‌های آلوده‌ای که از فرانسه به چندین کشور ازجمله ایران فرستاده شد و دریافت‌کنندگانش را مبتلا به بیماری ایدز کرد؛ داستان تلخ هموفیلی‌هایی که قربانی خون‌های آلوده شدند.  در سال‌های 61 تا 63 شرکت «مریو»ی فرانسه داروهای فاکتور 8 و 9پلاسمایی را به ایران ارسال می‌کرد و بیماران مبتلا به هموفیلی از این داروها استفاده می‌کردند اما این داروها آلوده به اچ‌ای‌وی بودند و منجر به ابتلای بیماران هموفیلی در آن زمان به ایدز شدند.  مستند «قوی‌دل» با تمرکز بر شخصیت‌های برگزیده‌اش، از تراژدی، درام خلق می‌کند و با روایتی داستانی در دل یک مستند به پرتره اجتماعی می‌رسد.

مشکلات خانواده کارآفرین

اين فيلم درباره پدری است که بلندپروازانه رویای راه‌ انداختن یک واحد صنعتی را به واقعیت تبدیل می‌کند. اشتیاق یک سرپرست خانواده که از اواخر دهه70 تصمیم به تغییر مسیر زندگی و کسب‌وکار می‌گیرد. نتیجه مهاجرت خانواده از بومهن به گلپایگان، راه‌اندازی یک واحد صنعتی مرغ تخم‌گذار است. مستند «خانواده ی‌خلج» ماجرای یک خانواده کارآفرین را روایت می‌کند و از دریچه نگاه این خانواده به بررسی مشکلاتی که در سر راه تولیدکنندگان بخش خصوصی قرار دارد می‌پردازد. فیلم به روایت سازنده‌اش از آرزوهای بزرگی می‌گوید که به بحران‌های جدی خانوادگی می‌انجامد و تبعات سنگینی را به همراه دارد. نقطه شروع درام تصمیم پدر خانواده است اما آنچه پس از مشکلات رخ می‌نماید تلاش مادری است که می‌کوشد هم چرخ تولید بچرخد و هم کانون خانواده حفظ شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :
از مرتضی پاشایی تا یوسف اباذری در حقیقت هفدهم