گامی برای هوشمندسازی تاکسیها
مهدی وحدت کار*
خدمترسانی به شهروندان خصوصا در ساعات اوج و پیک ترافیک یعنی زمانی که سازمانها، نهادها، ارگانها و... تعطیل میشوند هدف ما در سازمان تاکسیرانی است؛ چراکه عصرها تاکسیها هر تعداد هم که باشند باز هم جمعیت آنقدر زیاد است که باید برای گرفتن تاکسی خطی در صفهای طولانی منتظر بمانند. برای حل این معضل، شاتل تاکسی یا همان ونهای زردرنگ وارد مدار خدمترسانی شدهاند. این ناوگان در زمان و مکان تعیین شده اقدام به سوار و پیاده کردن مسافران میکند. درواقع در شاتل سرویس، مسافر اطمینان دارد که در زمان مشخص و محل مشخص که از قبل تعیین کرده، خودرو منتظر اوست که در سوپر اپلیکیشن «شهرزاد» بخشی به شاتلتاکسی اختصاص داده شده است. هدفگذاری ما روی 200دستگاه ون است که اکنون حدود 30دستگاه ون وارد مدار خدمترسانی شدهاند و بهزودی این تعداد در صورت استقبال شهروندان افزایش پیدا می کند. شاتلتاکسی از طریق هوشمندسازی ناوگان حملونقلی نیمهانبوهبر درصدد است ضمن کاهش انتظار مسافران برای تاکسی، نظارت بر ترددها را افزایش دهد؛ از اینرو بهنظر میرسد با توسعه شاتل تاکسیها، نحوه پرداخت هزینه، کاهش انتظار مسافران، تخلف خودروها، زمان ابتدا و انتهای سفر و... مدیریت شود و از طریق هوشمندسازی به توسعه خیلی از این خطوط در مسیرهای پرمتقاضی یا مسیرهایی که دسترسی کمتری به ناوگان حملونقلی وجود دارد، منجر شود. همچنین نقاطی از شهر که انتظار تاکسی برای سوار کردن مسافر زیاد است، شناسایی خواهد شد .