هوای شهر زیرزمینی را داشته باشید
مسعود درستی*
توسعه و نگهداری شبکه مترو راه نجات پایتخت از بحرانهایی است که سالها با آن دست و پنجه نرم کرده است. حملونقل عمومی بهخصوص متروی تهران دسترنج سالها تلاش افراد زیادی است و امروز نیازمند حمایت از سوی بخشهای مختلف هستیم. این سامانه حمل و نقلی مدرن، از نظر طول خطوط، تعداد خطوط و ایستگاهها رتبه اول در خاورمیانه و از نظر طول خطوط در جهان رتبه ۲۰ و در آسیا جایگاه۱۶ را دارد و نیازمند حمایت همهجانبه بخشهای مختلف در کشور هستیم. بهرهبرداری از مترو کار سخت و پرمسئولیتی در کشور است؛ روزانه میزبان میلیونها مسافر هستیم و در مناسبتهای ملی و مذهبی نیز خدمات زیادی به شهروندان ارائه میشود. همچنین یکی از راههای نجات تهران از بحران آلودگی هوا توسعه شبکه مترو است. پس بهجای هزینهکردن برای درمان افرادی که از آلودگی هوا آسیب میبینند باید هزینههای لازم برای توسعه و نگهداشت مترو تأمین شود. اگر هوای پاک میخواهیم باید بهترین خدمات را در شهر زیرزمینی ارائه دهیم تا شرایط برای کاهش استفاده از خودروی شخصی و بهتبع آن کاهش آلایندهها فراهم شود. در شرایط حال حاضر، باید به مشاوران طراحی خطوط جدید شبکه مترو این اجازه را داد تا با ارائه ایدههایی نو و پیشنهادهای جدید، نسبت به بهینهسازی روشهای مرسوم فعلی اقدام کنند؛ این امر میتواند هم در حوزه طراحی و ساخت مسیر و ایستگاهها رخ دهد و هم در حیطه مصالحی که استفاده میشود. درصورت رخدادن چنین اتفاق مهمی، سایر کلانشهرهای کشور نیز متاثر از آنچه در تهران دنبال میشود، سراغ تغییرات جدید خواهند رفت.