• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
پنج شنبه 23 آذر 1402
کد مطلب : 212407
+
-

رویداد نهضت تأمین مالی شهر

رویداد نهضت تأمین مالی شهر

احسان متولیان؛ ، دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران

 به‌منظور ایجاد تحول در مدیریت شهری و ‌گذار از محدودیت منابع شهرداری‌ها در سال1401 قانون درآمد پایدار و هزینه‌های شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در مجلس شورای اسلامی مصوب شد. براساس ماده‌یک این قانون شهرداری‌ها مجاز به استفاده از انواع روش‌های تأمین مالی هستند و همچنین اجازه ورود به سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف را پیدا کرده‌اند. از مهم‌ترین روش‌های تأمین مالی، استفاده از ابزار نوین نظیر بهره‌مندی از بازار سرمایه، استفاده از تامین مالی جمعی(کرادفاندینگ) و مشارکت شهروندان از طریق جمع‌آوری سرمایه خرد با استفاده از پلتفرم‌های دارای مجوز از سازمان بورس است.
 رویداد تامین مالی شهر با هدف رسیدن به حوزه‌های فوق‌الذکر و با 5بازیگر اصلی تعریف شده است:
شهرداری‌ها به‌ عنوان سرمایه‌پذیر
دولت به‌عنوان ناظر و سیاستگذار
مردم و شهروندان به‌عنوان سرمایه‌گذاران خرد
بانک و نهاد مالی به‌عنوان رکن ضامن
توسعه‌دهندگان حرفه‌ای و محلی و خارجی به‌عنوان سرمایه‌گذاران کلان

در گام اول این رویداد، مدیران و کارشناسان حوزه‌های مالی و اقتصادی شهرداری‌های کلانشهرها در دوره‌های آموزشی که توسط مدیران و استادان بازار سرمایه برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند و با قوانین و مقررات این بازار، انواع روش‌های تامین مالی نظیر انواع اوراق، صندوق پروژه‌ها، سپرده‌گذاری‌های سرمایه‌گذاری خاص و... آشنا می‌شوند.
 مرحله اول این دوره از روز سه‌شنبه 21آذرماه آغاز شده و طی 18ساعت برگزار می‌شود. پس از طی دوره فوق، گواهینامه مشترکی توسط واحد آموزش سازمان بورس، انجمن مالی ایران و مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران به شرکت‌کنندگان اعطا می‌شود.
مرحله دوم این دوره، حضور استادان در شهرها طی 6‌ماه و برگزاری دوره‌های تکمیلی است که پس از آن شهرداری‌ها می‌توانند طرح‌های توجیهی خود برای انواع پروژه‌های مدیریت شهری را براساس ضوابط و مقررات بازار سرمایه تهیه و تدوین کنند.
 گام دوم این رویداد ایجاد فرایند خاص برای بررسی و صدور مجوز درخصوص طرح‌های مدیریت شهری در سازمان بورس و تسریع این فرایند است؛ طی این مرحله، مدیران حوزه بازار سرمایه نیز با طرح‌های مدیریت شهری آشنا خواهند شد.
گام سوم، آشنایی شهروندان و همچنین توسعه‌دهندگان حرفه‌ای با نحوه ورود به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های سودآور مدیریت شهری است که معرفی و اطلاع‌رسانی در این حوزه از مهم‌ترین اقدامات شهرداری‌ها خواهد بود.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید