• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
یکشنبه 19 آذر 1402
کد مطلب : 211932
+
-

زاگرس‌نشینان چه می‌خواهند؟

تشکیل ستاد استان‌های زاگرس‌نشین به دستور رئیس‌جمهوری، بهترین فرصت برای عبور از تنگناهاست

گزارش
زاگرس‌نشینان چه می‌خواهند؟

گروه ایرانشهر

رئیس‌جمهوری در سفر استانی ‌ به چهارمحال‌وبختیاری به معاون اجرایی خود دستور داد تا ستاد استان‌های زاگرس‌نشین برای رفع مشکلات مشترک این استان‌ها تشکیل شود. محدوده زاگرسی شامل  12 استان کرمانشاه، آذربایجان‌غربی، کردستان، اصفهان، چهارمحال‌و‌بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، همدان، مرکزی، فارس، ایلام و خوزستان می‌شود. مسئولان استان‌ها در پاسخ به این پرسش که ستاد چه موضوعی را در اولویت بگذارد به مواردی از جمله بیکاری، حفاظت از جنگل‌های بلوط، دسترسی به آب پایدار و سرمایه‌گذاری برای تامین زیرساخت‌ها اشاره کردند و آن را در اولویت دانستند.

توسعه زیرساخت‌های گردشگری
محمدطیب صحرایی، استاندار کرمانشاه:
پیگیری توسعه و ایجاد زیرساخت‌های گردشگری که برای استان‌های زاگرس‌نشین از جمله کرمانشاه حوزه بسیار گسترده و با ظرفیتی است می‌تواند از سوی این ستاد پیگیری شود که با خود حل مشکلات راه‌های دسترسی، حمل‌و‌نقل ریلی و فرودگاهی و نیز تسهیل مجوزهای بومگردی را در پی دارد.

حفظ جنگل‌های بلوط
غلامعلی حیدری، استاندار چهارمحال و بختیاری:
لازم است حفظ جنگل‌های بلوط به عنوان یک میراث طبیعی اولویت این ستاد باشد؛ سرمایه طبیعی‌ ‌ به دلیل خشکسالی و آفت‌زدگی درختان بلوط در معرض خطر است و معیشت جنگل‌نشینان استان را با معضل روبه‌رو کرده‌است.

مشارکت هلدینگ‌ها برای توسعه اقتصادی
سیدعلی احمدزاده، استاندار کهگیلویه و بویراحمد:
مشارکت هلدینگ‌ها، بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ‌مقیاس برای سرمایه‌گذاری در استان‌ فراهم و زمینه‌ساز رشد و توسعه اقتصادی استان و کاهش نرخ بیکاری شود.

سرمایه‌گذاری برای ورزش‌های کوهستان
اصغر سلیمی، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی:
ویژگی خاص استان‌های زاگرس‌نشین و همنشینی با کوه، فرصتی برای رشد و توسعه کوهنوردی و صخره‌نوردی است. باید از سرمایه‌گذاران برای تفریحات و مسابقات ورزشی توسط ستاد دعوت و پیگیری شود که هم توسعه استان‌ را در پی دارد و هم اشتغالزایی را.

اشتغالزایی در اولویت
بهزاد رحیمی، نماینده سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی:
بالا بودن نرخ بیکاری مشکل مشترک همه استان‌های زاگرسی است. دسترسی واحدهای تولیدی به تسهیلات در کردستان می‌تواند راهی برای اشتغالزایی باشد.

احداث راه و جاده
حسن همتی، نماینده آذربایجان‌غربی در مجلس شورای اسلامی:
تامین زیرساخت‌ها و احداث راه‌ و جاده باید اولویت این ستاد باشد. اولویت بعدی استان در این ستاد به وضعیت دسترسی شهروندان به شبکه مخابراتی تلفن همراه و اینترنت مربوط می‌شود.

استفاده از منابع بانکی برای احیای واحدهای راکد
حسن بهرام‌نیا، استاندار ایلام: ا
گر در این ستاد مشوق‌های سرمایه‌گذاری، کاهش سود بانکی برای سرمایه‌گذاران و منابع و خط ویژه‌ بانکی برای توسعه‌ اشتغال‌زایی، سیاستگذاری و تصویب شود، مثمرثمر خواهد بود. همچنین در خود ایلام و چند استان زاگرسی دیگر که مرزی هم هستند می‌توان به بازگشایی بازارچه‌های مرزی اشاره کرد. ‌

به استان‌ها اختیار دهند
علیرضا پاک‌فطرت، نماینده مردم شیراز در مجلس:
اولویت ما این است که به استان‌ها اختیار دهند؛ چون همه‌چیز در تهران متمرکز شده است.
پتانسیل‌هایی که در استان‌ها هست، در تهران وجود ندارد. به نظر من، پول و اعتبارات هم نیاز نیست و خود استان‌‌ها می‌توانند کارهای خود را انجام دهند و فقط باید بر‌فعالیت‌های ‌ آنها نظارت شود.

سهم از بودجه
حجت‌الاسلام محمد سبزی،‌ نماینده ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی: 
مهم‌تر از همه سهم استان‌ها از بودجه است؛ زیرا برای مثال استان مرکزی بیشترین سهم را در درآمدهای دولت دارد، ولی زمانی که در هزینه‌ها می‌خواهند بودجه تخصیص دهند، بسیار ناچیز است. با اینکه درآمدهای دولت از استان مرکزی به خزانه دولت می‌رود، ولی مبلغ ناچیزی به استان اختصاص داده می‌شود. ‌

پیگیری زیرساخت‌های عمرانی
احمد حسین‌فلاحی، نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی:
دلیل تشکیل ستاد استان‌های زاگرس‌نشین پیشرفت در توسعه این استان‌هاست؛ زیرا به نظر می‌رسد این استان‌ها جایگاه خود را پیدا نکرده‌اند. همدان نیز فاقد برخی از زیرساخت‌های عمرانی اضطراری است. با توجه به اینکه یک جاده ارتباطی بین مرکز و غرب کشور است، اما یک کنارگذر در این جاده نمی‌بینیم. ‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید