• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 18 آذر 1402
کد مطلب : 211821
+
-

رویکرد خانواده‌محوری در تمام موضوعات شهری لحاظ می‌شود

نگاه
رویکرد خانواده‌محوری در تمام موضوعات شهری لحاظ می‌شود

نرگس معدنی‌پور؛ رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران

یکی از احکام برنامه چهارم توسعه شهر تهران، رویکرد خانواده‌محوری در تمام ابعاد سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و اجرایی شهر تهران است. این رویکرد باید در تمام حوزه‌های حمل‌ونقل، شهرسازی، فرهنگی و اجتماعی، عمرانی و... لحاظ شود و تکلیف شهرداری این است که بر این مبنا کار را پیش برده  است و خانواده را در تمام پروژه‌های خود مدنظر قرار دهد.
ما پیش از این شهر دوستدار کودک و سالمند داشتیم، اما در این رویکرد همه اعضای خانواده یعنی کودک، سالمند، زنان و معلولان محوریت قرار می‌گیرند و حال باید به این سمت حرکت کنیم. طرح‌هایی را در قالب رویدادهای مختلف شهرداری جمع‌آوری کردیم و این ایده‌ها برای این است که روشن شود در شهر خانواده‌محور چه شاخص‌ها و معیارهایی باید مدنظر قرار گیرد و در همین راستا در مرکز مطالعات شهرداری، مطالعات آن درحال انجام است. علاوه بر این در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، مدل و الگویی را بررسی می‌کنیم تا مشخص شود در حوزه زیرساخت‌ها چه مدلی را می‌توانیم پیاده‌سازی‌ کنیم.
مدل‌هایی که در سایر کشورها انجام شده و الگوهایی که پیش از این وجود داشته را بررسی می‌کنیم که اگر قابلیت بومی‌سازی‌ با فرهنگی ایرانی و اسلامی ما را دارند، مورد استفاده قرار گیرند؛ درحال بررسی هستیم و جلسات متعددی با معاونت فرهنگی و اجتماعی برای رسیدن به الگوی واحد برگزار کردیم.
این رویکرد خانواده‌محوری باید در تمام ابعاد وجود داشته باشد که البته بخشی از آن مربوط به سیاستگذاری و برنامه‌ریزی است؛ به‌عنوان مثال در حوزه حمل‌ونقل، باید رویکرد خانواده‌محوری باشد یا اگر در شهر فضای سبز و تفریحی ایجاد می‌کنیم باید متناسب با حضور خانواده باشد و تک‌محوری نباشد؛ به‌عنوان مثال اگر نیمکت‌هایی را برای فضاهای عمومی و تفرجگاهی تعبیه می‌کنیم ‌طوری طراحی شود که برای حضور خانواده آماده شده باشد. در همین رویکرد خانواده‌محوری، موضوع جمعیت را نیز لحاظ می‌کنیم؛ البته برای این موضوع جمعیت، ستاد ویژه‌ای تشکیل شده و اقدامات ویژه‌ای در آن ستاد در حال انجام است.
رویکرد مصوبه شهر خانواده باید تا پایان دوره مدیریت شهری فعلی اجرا شود. درواقع اگر داریم در حوزه توسعه ناوگان عمومی تصمیم‌گیری می‌کنیم باید به این نکته توجه کنیم که اگر یک خانواده به‌صورت جمعی قصد استفاده از ناوگان ما را دارند، می‌توانند این شرایط را داشته باشند که در کنار یکدیگر باشند؟ ما واگنی را در مترو طراحی کرده‌ایم که یک خانواده می‌خواهند استفاده کنند که هرکدام از افراد خانواده به واگن‌های جدا نروند. ما می‌توانیم واگن‌های خانوادگی را تعبیه کنیم. این رویکرد البته صرفا مربوط به حوزه حمل‌ونقل است و ما باید در سایر حوزه‌های شهری نیز رویکرد خانواده‌محوری را لحاظ کنیم.در فضای سبز نیز اگر بخواهیم رویکرد خانواده‌محوری را لحاظ کنیم باید آلاچیق‌ها و فضاهای مناسبی را برای حضور اعضای خانواده درنظر داشته باشیم. در ساخت پیاده‌رو، اگر بخواهیم رویکرد خانواده‌محوری را لحاظ کنیم باید برای پهن بودن مسیر اقدام کنیم. درواقع درحال حاضر برخی از پیاده‌روها در شرایطی ساخته شده‌اند که تنها یک نفر امکان عبور و مرور از آنها را دارد و رویکرد خانواده‌محوری در آنها لحاظ نشده است.
در تمام موضوعات شهری و سیاست‌های ما، محور اصلی و گروه هدف خانواده خواهد بود و به‌دنبال آن هستیم که شرایطی را ایجاد کنیم که تمام اعضای خانواده با یکدیگر بتوانند در شهر تردد داشته باشند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید