• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 13 آذر 1402
کد مطلب : 211320
+
-

تأثیر گرمای زمین در رشد پشه‌های بیماری‌زا

دانش
تأثیر گرمای زمین در رشد پشه‌های بیماری‌زا

پشه‌های Aedes aegypti یکی از 2 گونه شناخته‌شده برای انتقال ویروس دنگی با نیش‌زدن و آلوده‌کردن میلیون‌ها نفر در سراسر جهان هستند. به گزارش بی‌بی‌سی، دکتر کلر استرود، در حال مطالعه حشرات است تا بفهمد چگونه تب دنگی که یک بیماری در اقلیم گرمسیری است، در سراسر جهان گسترش می‌یابد و چگونه تغییرات آب و هوایی به گسترش آن دامن می‌زند.
درحالی‌که رهبران  برخی کشورهای جهان برای  مذاکرات بین‌المللی آب و هوای سازمان ملل متحد تحت عنوان COP28 در دوبی گردهم آمده‌اند، کارشناسان می‌گویند که گرمایش جهانی در حال حاضر تأثیر عمیقی بر سلامت جهانی دارد. ماریا نیرا، مدیر دپارتمان آب و هوا، محیط‌زیست و بهداشت سازمان جهانی بهداشت، گفت: «زمان آن  رسیده است که سلامت در کانون توجه قرار گیرد. تب دنگی یک بیماری گرمسیری است، اما در چند سال اخیر وارد  اروپا شده است. یک پشه دیگر مرتبط با تب دنگی به نام پشه ببر آسیایی حتی در تله‌های نظارتی در کنت بریتانیا نیز دیده شده است. همه اینها نشان‌دهنده چگونگی سازگاری حشرات با آب و هوا و محیط‌های جدید است.»
شرایط گرم‌تر و مرطوب‌تر مرتبط با گرم‌شدن کره زمین به رشد برخی از پشه‌های گسترش‌دهنده بیماری کمک می‌کند. اگرچه دانشمندان درحال مبارزه با این پدیده هستند. با ترکیب نظارت بر حشرات با پیش‌بینی‌های آب و هوایی، آنها در حال توسعه راه‌هایی برای پیش‌بینی و آماده شدن برای شیوع بیماری‌های جدید هستند. دانشمندان می‌گویند: شناسایی مکان‌هایی که احتمال شیوع بیماری در آنها بیشتر است، می‌تواند جان میلیون‌ها نفر را نجات دهد. پروفسور راشل لو، رهبر گروه جهانی تاب‌آوری سلامت در مرکز ابررایانه بارسلون در اسپانیا، توضیح داده که «ما از تصاویر ماهواره‌ای استفاده و داده‌ها را از پهپادها و حسگرهای آب و هوا جمع‌آوری می‌کنیم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید