• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 3 تیر 1402
کد مطلب : 195454
+
-

پشه‌های ناقل آمریکایی در اوکراین

گزارش2
پشه‌های ناقل آمریکایی در اوکراین

وزارت دفاع روسیه اخیرا ضمن اشاره به خطراتی که آزمایشگاه‌های بیولوژیک آمریکا در سراسر جهان برای مردم دارند، هشدار داده که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به‌دنبال استفاده از پشه‌های ناقل بیماری‌های خطرناک در اوکراین است. به‌ گزارش اسپوتنیک، «ایگور کریلوف»، رئیس بخش دفاع شیمیایی، رادیواکتیو و بیولوژیکی وزارت دفاع روسیه با اشاره به اینکه آمریکا حداقل 30 آزمایشگاه در اوکراین دارد، گفته اطلاعات به‌دست آمده نشان می‌دهد که کی‌یف به‌دنبال استفاده از پشه‌های ناقل بیماری‌هایی ازجمله «هپاتیت‌ب»، «مالاریا»، «ابولا» و «ایدز» علیه نیروهای روسی در این جنگ است. به‌گفته این مقام روسی، مسکو سطح بالای آمادگی فنی آمریکا برای استفاده از ناقلان آلوده به بیماری‌های خطرناک به‌وسیله هواپیمای بدون سرنشین را رصد کرده است. به‌گفته وی، پهپادها وظیفه دارند بسته‌های حاوی حشرات را به یک منطقه خاص برده و آنها را رها کنند. پشه‌ها با نیش زدن نیروهای نظامی روسیه، آنها را به بیماری‌های خطرناکی مانند مالاریا، ایدز و هپاتیت ب مبتلا می‌کنند. دولت روسیه پس از آغاز عملیات نظامی ویژه در اوکراین، اعلام کرد که آمریکا به‌طور محرمانه برنامه آزمایشگاه‌های زیستی در اوکراین را مجددا از سرگرفته است و هم‌اکنون روی ساخت تأسیسات مخفی جدید و آموزش پرسنل متمرکز شده است.

اعتراف به‌وجود تسلیحات بیولوژیکی در اوکراین
اظهارات مقام ارشد وزارت دفاع روسیه درباره احتمال استفاده تسلیحاتی از حشرات آلوده از سوی آمریکا و اوکراین در شرایطی است که غرب در واکنش‌های اولیه خود به اتهامات مسکو، وجود هرگونه آزمایشگاه بیولوژیک در خاک اوکراین را جنگ رسانه‌ای کرملین خواند. با این حال «ویکتوریا نولاند»، معاون وزیر خارجه آمریکا، چندی پیش در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا و زمانی که «مارکو روبیو»، سناتور جمهوری‌خواه، به‌طور مستقیم از او پرسید آیا اوکراین تسلیحات بیولوژیکی دارد یا خیر، تأیید کرد که کی‌یف به این تسلیحات دسترسی دارد و هزینه تحقیقات آزمایشگاهی‌اش را نیز از آمریکا دریافت می‌کند. معاون وزیر خارجه آمریکا تأیید کرد که آزمایشگاه‌های بیولوژیکی در اوکراین وجود دارند که با شروع جنگ در اوکراین، آنها اکنون به‌شدت نگران احتمال تصرف این آزمایشگاه‌ها از سوی روسیه هستند. روزنامه گاردین با اشاره به سخنان نولاند می‌نویسد: «آنچه که به‌طور قطع می‌دانیم این است که اوکراین پاتوژن‌های خطرناکی را در آزمایشگاه‌ها نگهداری می‌کند. این مسئله زمانی برملا شد که سازمان بهداشت جهانی به کی‌یف هشدار دارد برای جلوگیری از هرگونه احتمال انتشار این پاتوژن‌های کشنده در جریان جنگ، آنها را به سرعت نابود کند.»

سلاح بیولوژیکی از جنگ جهانی دوم تا امروز
برای نخستین‌بار یک پژوهشگر آلمانی در پی تحقیقات خود به این نتیجه رسید که نازی‌های آلمانی قصد استفاده از پشه به‌عنوان سلا‌ح بیولوژیکی را داشته‌اند. به‌گزارش دویچه‌وله، «کلاوس راینهارد» حشره‌شناس دانشگاه توبینگن، در اسناد و پروتکل‌های مربوط به اردوگاه کار اجباری «داخاو» به شواهدی برخورد که به اعتقاد او نشان‌دهنده تلاش نازی‌ها برای استفاده تسلیحاتی از پشه بوده است.
طبق مقاله این پژوهشگر، رژیم ناسیونال سوسیالیستی آلمان در اواخر جنگ جهانی ظاهرا در تلاش برای یافتن راه‌هایی بوده تا پشه‌های آلوده به انگل مالاریا را به‌عنوان سلاح‌های بیولوژیکی به‌کار بندد. در این گزارش آمده که در سال۱۹۴۴ آزمایش‌هایی در مؤسسه تحقیقاتی داخاو صورت گرفته تا راه‌هایی برای افزایش عمر پشه‌های آلوده به انگل مالاریا و انتقال و آزاد کردن این پشه‌ها در مناطق و مواضع تحت کنترل «دشمن» یافت شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید