• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
شنبه 11 آذر 1402
کد مطلب : 210994
+
-

جراحی چاقی به چه کسانی توصیه می‌شود؟

دکتر سیدمهدی جلالی
متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ جراحی درون‌بین (آندوسکوپیک)


بسیاری از افراد که از افزایش وزن رنج می‌برند، گاهی از رژیم گرفتن خسته می‌شوند و گمان می‌کنند تنها راه‌حل مشکلشان جراحی است. جراحی کاهش وزن برای همه مناسب نیست و فقط به افرادی توصیه می‌شود که اضافه‌وزن بسیاربالا یی دارند و سایرین باید برای کاهش وزن از روش‌های غیرتهاجمی و تغییر سبک تغذیه پیروی کنند. این نکته را هم باید مدنظر داشت که در مسئله چاقی فقط بحث اضافه‌وزن مطرح نیست؛ چاقی نیز مانند فشار خون و دیابت یک نوع بیماری است که باید برای درمان آن اقدام شود. باید توجه کرد شاخص وزن به تنهایی برای اندازه‌گیری شدت چاقی کافی نیست، چراکه علاوه بر وزن باید به قد فرد نیز توجه شود. اندازه‌گیری شاخص توده بدن یا BMI است که با استفاده از فرمول اندازه قد و وزن برای تعیین شدت چاقی به‌کار می‌رود. توده بدن افراد سالم حدود ۱۸ تا ۲۵ است و زمانی که از ۲۵ و۳۰ فراتر رود، شخص به‌تدریج چاق‌تر و دچار بیماری‌های بیشتری می‌شود. انجام عمل جراحی کاهش وزن برای افراد دارای BMI بالای ۴۰ مناسب است و جراحی این افراد که دچار چاقی مفرط هستند، تحت پوشش بیمه‌ای قرار دارد.
جراحی «اسلیو معده» یک روش مورد تأیید جهانی است و باعث کاهش حجم معده و در نهایت کاهش وزن می‌شود؛ به‌گونه‌ای که طی این عمل جراحی حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد حجم معده برداشته می‌شود و اشتهای فرد به میزان زیادی کاهش پیدا می‌کند.
جراحی «بای پس معده» نیز روش دیگر دارای مقبولیت جهانی برای کاهش حجم معده است و انواع مختلفی دارد که روش کلاسیک آن مورد تأیید است. این روش ترکیبی از کاهش حجم معده و کاهش جذب غذاست و طی آن فرد غذای کمتری مصرف می‌کند و همان میزان نیز کمتر جذب می‌شود.  جراحی بای‌پس معده کلاسیک برای افرادی که شاخص توده بدن بالایی ندارند به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود و پذیرش ریسک جراحی و عوارض درمان برای مواردی که چاقی شدید و در حد بیماری نباشد صحیح نیست. بنابراین در این موارد باید از روش‌های غیرتهاجمی و یا اصلاح سبک زندگی مانند تغییر رژیم غذایی، استفاده از غذاهای سالم، پرهیز از غذاهای ناسالم و پرکالری و همچنین افزایش فعالیت بدنی برای کاهش وزن استفاده شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید