• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 8 آذر 1402
کد مطلب : 210723
+
-

یکشنبه‌های ازدواجی در دانشگاه

این طرح دانشگاه شریف باعث 70 ازدواج موفق در 3 سال شده است

گزارش
یکشنبه‌های ازدواجی در دانشگاه

مژگان مهرابی- روزنامه‌نگار

یکشنبه‌های ازدواجی دانشگاه شریف؛ عنوانش نخستین نکته‌ای را که به ذهن تداعی می‌کند، جشن عروسی و شادی هفتگی است، اما در واقعیت، یکشنبه‌های ازدواجی رویکرد دیگری دارد و آن واسطه‌گری ازدواج و فراهم کردن شروع زندگی مشترک برای دانشجویان است. اجرای این سنت حسنه را مرکز فرهنگ خانواده و ازدواج برعهده دارد. این مرکز علاوه بر آشنا کردن دانشجویان متقاضی ازدواج با هم، تسهیلات یک جشن را هم برای آنها فراهم می‌کند؛ البته در حد ممکن و از همه مهم‌تر هر یکشنبه سلسله‌نشست‌های مشاوره خانواده برگزار می‌کند تا زوج‌های جوان و دانشجویان در شرف ازدواج با موانع پیش‌رو آشنا شوند و در راستای تحکیم بنیان خانواده گام بردارند. درباره طرح یکشنبه‌های ازدواجی با حجت‌الاسلام مصطفی سبزعلی، مسئول مرکز فرهنگ خانواده و ازدواج گفت‌وگوکرده‌ایم.

مرکز فرهنگ خانواده و ازدواج
درست سال1379 بود که مرکز فرهنگ خانواده و ازدواج در دانشگاه صنعتی‌شریف با محوریت جامعه دانشگاهی از زیرمجموعه‌های نهاد رهبری راه‌اندازی شد. با این هدف که ازدواج را برای دانشجویان آسان کند و قدمی برای تحکیم و تعالی خانواده بردارد که الحق هم موفق شد؛ مرکزی با رویکرد ترویج ازدواج آسان که از 23سال پیش تاکنون دانشجویان زیادی را روانه خانه بخت کرده است. حجت‌الاسلام سبزعلی که خود مشاور خانواده و مثبت‌اندیشی است، تجربه زیادی در امر ازدواج دارد و به‌رغم میانسالی، نقش ریش‌سفیدهایی را ایفا می‌کند که در بین دوست و آشنا، کارشان آشنا کردن جوانان است. او از اهمیت تشکیل این مرکز می‌گوید: «بعد از تأکید مقام معظم رهبری
 به ازدواج آسان و تحکیم بنیان خانواده تصمیم به ایجاد این مرکز گرفته شد. امر مقدس ازدواج، یکی از موضوعات مهمی است که با فرهنگسازی‌ آن آمار آسیب‌های اجتماعی و بزه‌های مرتبط با ارتباط محرم و نامحرم به حداقل خود می‌رسد. در سال‌های اخیر اقدامات ارزنده‌ای در این زمینه انجام شده است، اما باید متذکرشد در دولت سیزدهم گام بزرگی در حوزه خانواده و تسهیل ازدواج برداشته شده است.»

توجه خانم‌ها به مادیات و آقایان به زیبایی
روزانه بین 20 تا 30نفر برای این امر به مرکز فرهنگ خانواده و ازدواج مراجعه و آمادگی خود را برای تشکیل زندگی مشترک عنوان می‌کنند. حجت‌الاسلام سبزعلی می‌گوید: «دانشجوی آقا یا خانم که در فهرست قرار گرفت به او مواردی را معرفی می‌کنیم. زمینه آشنایی آنها فراهم می‌شود و برای آنها کلاس‌های مشاوره قبل از ازدواج برگزار می‌کنیم.» به‌گفته این مشاور، معمولا خانم‌ها به‌دلیل مسائل اقتصادی به نتیجه نمی‌رسند، اما آقایان روی زیبایی چهره تمرکز دارند؛ البته در بین دانشجویان کم نیستند کسانی که خودشان همدیگر را پسندیده‌اند. اغلب به توافق می‌رسند؛ مگر اینکه خانواده‌ها بر سر مسائل اعتقادی یا فرهنگی اختلاف‌نظر داشته باشند. او ادامه می‌دهد: «در 3سال اخیر 70ازدواج موفق انجام شده است. از همه مقاطع برای این امر اقدام می‌کنند؛ از کارشناسی تا دکترا. حتی استادان دانشگاه‌ها هم به این کار تمایل دارند. کار مهم ما بعد از آشنایی دختر و پسر شروع می‌شود. زمینه وصلت آنها را فراهم می‌کنیم. با نهادها و مراکز تعامل کرده‌ایم تا دانشجویان با کمترین هزینه بتوانند از خدمات تالار، لباس عروس و آرایشگاه و... استفاده کنند. وامی هم برای آنها درنظر گرفته‌ایم که البته مبلغ ناچیزی است.»

تحکیم خانواده؛ اولویت برنامه دانشگاه شریف
فعالیت‌های مرکز خانواده و ازدواج به واسطه‌گری ختم نمی‌شود. این استاد حوزه و دانشگاه اشاره می‌کند: «برنامه‌های مشاوره این مرکز در 3مرحله انجام می‌شود. قبل از ازدواج برای آشنایی بیشتر دختر و پسر برنامه مشاوره داریم. اگر همدیگر را بپسندند و خانواده‌ها به توافق برسند باز هم مشاوره حین ازدواج برگزار می‌کنیم. بعد از اینکه زندگی مشترک خود را شروع کردند هم باز حمایتشان می‌کنیم. اگر با مشکلی روبه‌رو شوند به آنها مشاوره می‌دهیم.» آنچه حجت‌الاسلام سبزعلی تأکید می‌کند، کم‌رنگ شدن هویت اصیل ایرانی اسلامی برای جوانان امروزی است. او معتقد است با فرهنگسازی‌ می‌توانیم به تمدن ملی خود برسیم.

خانواده‌ها نگران ما هستند
حامد داوری و لیلا میری هردو دانشجوی کارشناسی پلیمر هستند. قرار است آنها زندگی مشترک خود را در‌ ماه اسفند شروع کنند. داوری می‌گوید:‌ «در کلاس‌های مشاوره با ملاک‌های شناخت و نیازهای عاطفی و اجتماعی خود آشنا شدیم. سن هر دوی ما برای ازدواج کم بود و خانواده‌ها نگران بودند از اینکه نتوانیم مسئولیت سنگین زندگی را بپذیریم، اما با حمایت‌های مرکز خانواده این مشکلات برطرف شد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید