• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 5 تیر 1397
کد مطلب : 21048
+
-

1900 طرح در انتظار اعتبار

نماینده شوشتر: همه شهرهای استان چند پروژه نیمه‌تمام دارند

عمران
1900 طرح در انتظار اعتبار




رسول عوده زاده | اهواز- خبرنگار :


طرح‌های نیمه‌تمام از چالش‌های توسعه زیرساخت‌ها در برخی استان‌هاست. در خوزستان بیش از 10 سال از شروع ساخت برخی طرح‌های نیمه‌تمام می‌گذرد، در حالی که تکمیل آنها مثل دمیدن نفس تازه در کالبد استان است و رضایت و رفاه شهروندان را نیز در پی دارد.
خوزستان در توسعه کشور نقش مهمی دارد و نمی‌توان به مردم و این استان بی‌تفاوت بود. در همین زمینه رئیس‌ جمهوری در اولین سفر استانی خود به خوزستان هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام اختصاص داد که تاکنون درصد اعظمی از آن به استان تخصیص داده شده است، اما بسیاری از این طرح‌ها کماکان نیمه‌تمام رها شده‌اند. 
طرح‌های بزرگ و مهمی همچون مترو اهواز، اجرای شبکه فاضلاب، طرح 550 هزار هکتاری، تقاطع غیرهمسطح شهیدبندر(چهارشیر) و خیلی طرح‌های دیگر.


همه شهرها پروژه نیمه‌تمام دارند

نماینده شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی به همشهری می‌گوید: همه شهرستان‌های استان به‌ویژه مناطق محروم و کم برخوردار گرفتار رها شدن و نیمه‌تمام ماندن طرح‌ها هستند. 
«سهراب گیلانی» می‌گوید: از یک طرف با استمرار این وضعیت، محرومیت پایدار می‌شود و از طرف دیگر پیمانکاران بلاتکلیف می‌مانند. بنابراین ما انتظار داریم به این وضعیت رسیدگی شود.
او استخر شوشتر، پل دیلم به شعیبیه و پل شور عقیلی را جزو طرح‌های نیمه‌تمام حوزه انتخابیه خود عنوان می‌کند و می‌گوید: این طرح‌ها به دلیل عدم تامین اعتبار رها شده‌اند و می‌توان 20 پروژه مشابه دیگر را هم نام برد که به این سرنوشت دچار شده‌اند.  گیلانی پیشنهاد می‌دهد که در جلسات توزیع اعتبار، پروژه‌های با پیشرفت 40 درصد در اولویت اجرا و تکمیل قرار بگیرند و تا زمانی که این پروژه‌ها تکمیل نشده باشند، پروژه جدید تعریف نشود. 


رها شدن پروژه‌ها به صلاح هیچ‌کس نیست

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان نیز در این باره به همشهری می‌گوید: در حال حاضر 1900 پروژه نیمه‌تمام در استان وجود دارد. این ۱۹۰۰ پروژه، پروژه‌هایی با پیشرفت صفر یعنی در حد کلنگ‌زنی تا نزدیک به صددرصد را دربرمی‌گیرد. اگر بخواهیم تمام این پروژه‌ها را تکمیل کنیم، به 2 هزار و ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که تخصیص این رقم یک‌جا عملا امکان‌پذیر نیست.

«امید حاجتی» ادامه می‌دهد: در این زمینه، مسئله بسیار بدتری که دیده می‌شود و به همه مقامات سیاسی و دستگاه‌های اجرایی استان برمی‌گردد این است که ما نباید پروژه‌ای را بدون کارشناسی شروع کنیم. پیش‌فرض ما این است که اگر پروژه‌ای در سال‌های قبل شروع شده، نسبت به پروژه‌ای که تازه می‌خواهیم آن را شروع کنیم اولویت دارد. 
وی تاکید می‌کند: روند شروع و بعد، رها شدن پروژه‌ها نه به صلاح مردم است و نه به صلاح دولت. حاجتی با بیان این‌که از میان ۱۹۰۰ پروژه ناتمام استان‌ پیشرفت 1400 پروژه کمتر از ۱۰ درصد است اظهار می‌کند: این روند نه مطابق سیاست‌های دولت است و نه خدمت به مردم چنین معنا و مفهومی دارد.


ناتمام‌ها را تمام کنید

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با بیان این‌که آغاز پروژه‌های جدید با وجود پروژه‌های نیمه‌تمام هیچ توجیهی ندارد خطاب به مدیران اجرایی استان می‌گوید: شما 1400 پروژه نیمه‌تمام با پیشرفت کمتر از 10 درصد دارید. بروید این پروژه‌ها را تکمیل کنید و امسال پروژه جدیدی را شروع نکنید. اگر پروژه جدیدی آغاز شود، شرعا، اخلاقا و عرفا بر گردن شماست.
حاجتی می‌گوید: اگر بتوانیم حدود هزار میلیارد تومان از حدود 2 هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان منابع امسال استان را خارج از الزامات مشخص‌شده برای استان و با فرض تخصیص کامل این اعتبارات هزینه کنیم، می‌توانیم حدود ۵۰۰ پروژه از این ۱۹۰۰ پروژه نیمه‌تمام را تکمیل کنیم.


ضرورت واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی

از رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، راهکار سرعت بخشیدن به تکمیل پروژه‌ها را می‌پرسم و وی می‌گوید: از ابتدای امسال یکی از اولویت‌های اصلی دولت استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و جلب مشارکت در تکمیل و به بهره‌برداری رساندن پروژه‌های دولتی است. در این زمینه استان خوزستان در سال گذشته در واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی که یکی از سیاست‌های محوری دولت در سال‌های اخیر است، پس از استان فارس رتبه دوم کشور را به دست آورد. با این همه ما باید اهتمام ویژه‌ای در افزایش این واگذاری‌ها داشته باشیم.
حاجتی عنوان می‌کند: برای واگذاری، روش‌های متعددی در قوانین پیش‌بینی شده است و دستگاه‌های اجرایی باید با توجه به این ظرفیت‌ها برای واگذاری پروژه‌های تعیین‌شده  اقدام کنند.

این مسئول تاکید می‌کند: در صورتی که متناسب با ظرفیت استان در اقتصاد ملی به عنوان دومین اقتصاد کشور در واگذاری پروژه‌ها اهتمام جدی شود، در ارزیابی‌های مربوطه، عملکرد مدیران مورد توجه قرار داده می‌شود و به سطح ملی انعکاس می‌یابد و کسانی که بیش از تکالیف تعیین‌شده در واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی عملکرد داشته باشند به آنها تخصیص اعتبارات صورت خواهد گرفت. به گفته حاجتی، واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام یا به بهره‌برداری رسیده به بخش خصوصی از طرفی منجر به خدمت‌رسانی به‌موقع به شهروندان می‌شود و از طرفی در اشتغال‌زایی حائز اهمیت است. او می‌گوید: در فضای رکود باید تلاش شود تا بیشتر از ظرفیت منابع دولت فعالیت‌ها انجام گیرد تا شاهد بهبود فضای کار و اشتغال مربوط به پروژه‌های عمرانی باشیم.


یک تاکید مهم به دستگاه‌های اجرایی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان این را هم می‌گوید که به دستگاه‌های اجرایی گفته شده باید بیش از اعتباری که به آنها تخصیص داده می‌شود کار انجام دهند و باقی‌مانده 
پول خود را زمانی طلب کنند که پروژه به اتمام رسیده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید