• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 6 آذر 1402
کد مطلب : 210468
+
-

رفتار مناسب با نوجوانی که سیگار می‌کشد

یکی از بدترین حس هایی که پدر و مادر پیدا می‌کنند، زمانی است که پسر یا دختر نوجوان خود را در حال سیگار کشیدن ببینند. حسی که دارند مانند کسی است  که آوار روی سرش ریخته باشد. در وهله اول شوکه می‌شوند و بعد به‌خود می‌آیند که چه باید بکنند. بعضی‌ها برخورد تند کرده و از توبیخ و سرزنش کردن کم نمی‌گذارند. تصورشان این است که با تشر زدن می‌توانند نوجوان خود را به راه آورده و مانع از سیگار کشیدن او شوند اما خبر ندارند این کارشان آنها را جسورترکرده و باعث می‌شود دفعات بعدی بی‌ترس و واهمه سیگار استعمال کنند. محمد میری، روان‌شناس کودک و نوجوان در این‌باره می‌گوید:‌ «بسیاری از پدر و مادرها می‌گویند اگر متوجه شدیم نوجوان‌مان سیگار می‌کشد چه واکنشی باید انجام دهیم؟ قبل از پاسخ دادن به این سؤال باید درباره خود نوجوان اطلاعات داشته باشیم. بچه‌ها با پشت ‌سر گذاشتن دوره کودکی و رسیدن به مرحله نوجوانی از استقلال بیشتری برخوردار می‌شوند. گاهی به رفتارهایی دست می‌زنند که به چالش تبدیل می‌شود. خیلی وقت‌ها دوست دارند تجربه کنند، از این‌رو به تشویق دوستان ممکن است کشیدن سیگار را تجربه کنند. بعضی از نوجوانان در خانواده‌هایی بزرگ می‌شوند که پدر یا برادر سیگار می‌کشد، بنابراین خود را محق می‌داند او هم این کار را انجام دهد. اما خیلی وقت‌ها الگوبرداری می‌کنند و از شخصیت‌های فیلم سینمایی تقلید می‌کنند.
البته سیگار کشیدن نوجوان می‌تواند علت دیگری داشته باشد. پایین بودن عزت نفس یا قرار گرفتن در فضای خانواده پرتنش او را ترغیب به استعمال دخانیات می‌کند، بنابراین اگر فرزند خود را در حال کشیدن سیگار دیدید یا در جیب لباس‌های او سیگار پیدا کردید بهترین راه ریشه‌یابی علت سیگار کشیدن اوست. با خود فکر کنید آیا ازمشکل عاطفی رنج می‌برد؟ آیا از موضوعی مضطرب است؟
بعد از آن به فکر راه‌ حل باشید. با فرزند خود صمیمی رفتار کرده و از او بخواهید دلیل کارش را به شما بگوید. متأسفانه بعضی از مادرها وقتی با مشکلی از سوی بچه‌ها مواجه می‌شوند، آن را از پدر مخفی می‌کنند. نوجوان شما باید بداند در خانه افراد همه با هم در ارتباط هستند و هیچ‌چیز از پدر و مادر پنهان نیست.
مرحله آخر اینکه، فرزند خود را همراهی کنید تا سیگار کشیدن را کنار بگذارد. با تفریح دسته‌جمعی و شاد نگهداشتن فضای خانه، از لحاظ روحی او را تقویت کنید.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید