• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
یکشنبه 5 آذر 1402
کد مطلب : 210369
+
-

نقش‌های ماندگار

‌مهشید در «هامون»‌ زن طبقه متوسط
در اواخر دهه60، با هر متر و معیاری مهشید در فیلم «هامون» متفاوت‌ترین کاراکتر سینمای ایران بود؛ زنی از طبقه متوسط که عاشقانه‌ها و چالش‌هایش با حمید هامون، چند نسل را شیفته و شیدای این فیلم کرد.

«بانو»؛ زنی ایستاده در آستانه فصلی سرد
‌بهترین نقش‌آفرینی کارنامه سینمایی فرهی با 7سال تأخیر دیده شد‌؛ وی‌در نقش زنی متمول که هم در زندگی شخصی‌اش زخم می‌خورد و هم از خیرخواهی‌اش جواب مثبتی نمی‌گیرد، نقشی کاملا منطبق با پرسونای خودش ایفا کرد؛ بانویی موقر با پیشینه خانوادگی‌ای که مبین نوعی از اشرافیت بود که روزگارش به سر رسیده بود.

دکتر شکوه «کیمیا» سرفصلی تازه در سینمای دفاع‌مقدس
بیتا فرهی با چهره شهری و پیشینه حضور در فیلم‌های روشنفکری، انتخاب متفاوتی بود که احمد‌رضا درویش در کیمیا انجام داد. ‌کاراکتر دکتر شکوه در کیمیا با اجرای درک‌شده بیتا فرهی، جلوه‌ای متمایز از تصویر متعارف زنان در سینمای دفاع‌مقدس یافت.

مجدی در «اعتراض» تجربه زن طبقه فرودست
بیتا فرهی در اواخر دهه70 با یکی از متفاوت‌ترین پیشنهادهای زندگی هنری‌اش مواجه شد. پیشنهادی از مسعود کیمیایی برای بازی در نقش زن جنوب شهری فیلم «اعتراض»؛ چالشی بزرگ برای بازیگری که پرسونایش بیشتر مناسب نقش زنان مدرن طبقه متوسط بود. فصل‌های مواجهه بیتا فرهی با داریوش ارجمند، جزو سکانس‌های به‌یاد‌ماندنی فیلم اعتراض است.‌

خانم طالقانی در «خانه‌ای روی آب» غرور بدون تعصب‌
در تداوم همکاری‌های بیتا فرهی با کارگردان‌های موج نوی سینمای ایران، پس از داریوش مهرجویی و مسعود کیمیایی، نوبت به بهمن فرمان‌آرا رسید تا در نقشی مکمل از هنر این بازیگر گزیده‌کار بهره‌مند شود؛ در نقش خانم طالقانی، پرستاری که گذشته‌ای با دکتر سپید‌بخت داشته و حالا درگیر بیماری سرطان است.

سیما در «خون‌بازی» مادرانگی در اوج‌
شاید بتوان گفت بازی در «خون‌بازی» آخرین نقش‌آفرینی درخشان بیتا فرهی در سینمای ایران بود. در نقش سیما مادری نگران و همراه با دخترش که به‌شدت گرفتار اعتیاد است، فرهی اجرایی متفاوت در قالب پرسونای آشنایش ارائه داد.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید