• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 5 تیر 1397
کد مطلب : 21027
+
-

پارک‌های زنجان بهسازی می‌شوند

در حال حاضر پا‌رک‌های زنجان کاملا ساده و با محوریت فضای سبز است که باید از محوریت چمن به محوطه تغییر کند

شهر
پارک‌های زنجان بهسازی می‌شوند




زهرا احمدی| زنجان - خبرنگار:

 پارک‌های شهری مزایایی چون درمان بیماری‌های روانی- جسمی به‌منظور فراهم کردن محیطی مطلوب برای پرورش کودکان، یکپارچگی اجتماعی، حفظ آسایش و نقش اجتماعی، اقتصادی و اکولوژیکی دارند و شاخصی برای ارتقای فضای زندگی و توسعه جامعه هستند. بنابراین در هر زمان و مکان که فرصت و استعداد ایجاد آن‌ها وجود داشته باشد باید در شهرها ساخته ‌شوند.
سرپرست سازمان سیما و منظر شهری شهرداری زنجان با بیان این‌که هر پارکی در شهر دارای یک مزیت و کاربری است، اظهار می‌کند: بیشتر پارک‌های زنجان از امکانات مناسبی برخوردار نیستند.

«سجاد خانمرادی» سرانه فضای سبز در شهر را 3/14 متر مربع عنوان می‌کند و ادامه می‌‌دهد: در حال حاضر 616 هکتار از شهر زنجان را فضای سبز تشکیل می‌دهد که می‌توان گفت وضعیت سرانه فضای سبز در شهر زنجان در حد مطلوب است.


تعامل اجتماعی در پارک‌ها 

پارک‌های شهر زنجان به صورت محلی، ناحیه‌ای و منطقه‌ای ساخته می‌شوند که رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر زنجان تاکید می‌کند از این پس کیفیت طراحی پارک‌ها و تجهیز آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. وی می‌گوید: در حال حاضر پارک‌های زنجان کاملا ساده و با محوریت فضای سبز است و در این مناطق محلی برای تجمع شهروندان وجود ندارد که باید این محوریت از چمن به محوطه تغییر کند.
«حمیدرضا حمیدی» با بیان این‌که فضاهای عمومی عنصر مهمی در شکل‌گیری تعاملات اجتماعی در میان ساکنان شهرهاست  اظهار می‌کند: پارک‌ها نیز از این فضاهای عمومی محسوب می‌شوند که نیاز به تغییر کاربری دارند و علاوه بر فضای سبز لازم است مکانی برای بازی کودکان و تعاملات اجتماعی باشد.


تجهیز پارک‌‌‌‌‌‌ها

سرپرست سازمان سیما و منظر شهری شهرداری زنجان می‌گوید: در حال حاضر 95 پارک به وسعت 837 هزار و 429 متر مربع در زنجان وجود دارد که از این تعداد 38 پارک مجهز به وسایل بازی برای کودکان است. این عضو شورای شهر زنجان اظهار می‌کند: باید علاوه بر پارک‌های منطقه‌ای، تجهیز پارک‌های محلی که در محل زندگی کودکان است در اولویت باشد، چرا که از نظر روان‌شناسان بازی در محلی که دوستان کودکان حضور دارند، بر کودک اثر مثبتی خواهد گذاشت. 

حمیدی با تاکید بر این‌که در طراحی‌ پارک‌های جدید تجهیز پارک‌ها به وسایل بازی، بوفه و سرویس‌های بهداشتی نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت، تصریح می‌کند: تشکیل کمیته‌ای در راستای طراحی و تجهیز پارک‌ها در شهرداری زنجان به تصویب شورای شهر زنجان رسیده است.  وی در ادامه با بیان این‌که پارک‌های محلی از اهمیت خاصی برخوردارند، ولی از داشتن فضای بازی کودکان محرومند  میگوید: همه این مسائل باید منتج به این شود که پارک‌ها کارکرد اجتماعی خود را از دست ندهند، به همین خاطر نباید در رسیدگی به این مسائل کوتاهی صورت گیرد. وی پارک بزرگ گلشهر را که هنوز به بهره‌برداری نرسیده، یکی از پارک‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مجهز و مناسب توصیف می‌کند و می‌گوید: در طراحی این پارک موارد بسیاری از قبیل پارکینگ و محل تعاملات اجتماعی نیز در نظر گرفته شده است. این عضو شورای شهر زنجان ادامه می‌دهد: در حال حاضر ساخت پارک‌ها در زنجان با هزینه پایین‌تری انجام می‌شود و فقط در حد جدول‌گذاری و چمن‌کاری است، ولی در دراز مدت هزینه نگهداری و آبیاری آن افزایش می‌یابد که اگر به جای چمن از محوطه در پارک‌ها استفاده شود هزینه‌های بعدی کاهش خواهد 
یافت.


پارک برای تمام افراد

حمیدی با بیان این‌که بیشتر پارک‌های استان زنجان صرفا برای ایجاد فضای سبز ایجاد شده است، می‌افزاید: یک پارک استاندارد باید برای همه مقاطع سنی ایجاد شود، این درحالی است که بیشتر پارک‌های زنجان مکان مناسبی برای افراد سالمند نیست.
وی با بیان این‌که در طراحی پارک‌ها و فضای سبز به‌دلیل کاهش هزینه‌ها فقط فضای سبز در نظر گرفته شده و به علت نبود جاذبه‌های لازم امکان ماندگاری فرد را بیش از گذشته کاهش می‌دهد، بیان می‌کند: لازم است تمام معیارهای مربوط به زن و مرد، پیر و کودک برای طراحی پارک در نظر گرفته ‌شود تا پارک مورد نظر برای تمام گروه‌های سنی جذاب باشد.


لزوم امنیت پارک‌ها

عضو شورای شهر زنجان، نبود تداخل پیاده و سواره و وجود اماکن سرپوشیده در شرایط جوی نامساعد را از موارد امنیت در پارک‌ها می‌داند و می‌گوید: بیشتر پارک‌ها در جوار خیابان‌ها هستند و در حال حاضر نیز پارک‌هایی که مجهز به وسایل بازی هستند بدون حصار بوده و هر لحظه می‌تواند برای کودک خطرناک باشد.
وی با انتقاد از نبود ایمنی لازم برای محل بازی کودکان ادامه می‌دهد: ایمنی پارک‌ها یکی از اقدامات مهمی است که باید در دستور کار قرار گیرد، چرا که این اماکن پرتردد، محل بازی کودکان است و باید ایمنی تاسیسات و زمین و وسایل بازی کودکان تامین شود.


آبیاری غیر اصولی چمن‌ها

سرپرست سازمان سیما و منظر شهری شهرداری زنجان می‌گوید: 92 درصد از فضاهای سبز شهر زنجان از آب‌های چاه و مابقی از آب آشامیدنی آبیاری می‌شود.
ممکن است بارها شاهد بی‌توجهی و هدر رفت آب در فضاهای سبز و پارک‌ها باشیم و در برخی مناطق آب به صورت بی رویه آن هم در ساعت غیر معمول به هدر می‌رود و هیچ نظارتی نیز بر این کار وجود ندارد که خانمرادی، علت آن‌را کمبود منابع انسانی در آبیاری فضای سبز می‌داند و بیان می‌کند: در برخی از موارد به دلیل کمبود نیروی انسانی در پارک‌ها یک فرد باید چند پارک و یا فضای سبز را آبیاری کند که این امر سبب هدر رفت آب در برخی از پارک‌ها 
می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: در راستای کاهش مصرف آب در پارک‌ها از گونه‌های گیاهی که نیاز به آب کمتری دارند استفاده می‌کنیم و در برخی از پارک‌ها به جای کاشت چمن که نیاز به آب بیشتری دارد، درخت کاشته می‌شود. رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر زنجان با بیان این‌که شهرداری زنجان هیچ برنامه‌ای برای آبیاری اصولی ندارد، اظهار می‌کند: شهرداری باید به جای استفاده از آبیاری‌های سنتی از سیستم‌های نوین آبیاری از جمله تحت فشار یا بارانی در پارک‌ها و فضای سبز استفاده کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید