• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 5 تیر 1397
کد مطلب : 21024
+
-

توقف سرمایه‌گذاری در فارس

نوسانات نرخ ارز روی کسب و کار، واردات و صادرات استان تاثیر منفی گذاشته است

گزارش
توقف سرمایه‌گذاری در فارس



آذر خسروانیان| شیراز - خبرنگار:

نوسانات نرخ ارز در ماه‌های اخیر جدا از ناپایداری قیمت‌ها در فضای کسب و کار و اشتغال نیز تاثیر فراوانی داشته است و موجب رانت‌خواری و سودجویی دلالان اقتصادی و سفته‌بازان شده است و شرایط اقتصادی فارس را مانند دیگر استان‌های کشور تحت تاثیر قرار داده است و به گفته کارشناسان عرصه اقتصاد، این موضوع موجب انصراف سرمایه‌گذاران به خصوص سرمایه‌گذاران خارجی شده است. 


دخالت دولت کمکی نمی‌کند

عضو نمایندگان اتاق بازرگانی شیراز که اعتقاد دارد نوسانات ارز باعث وارد شدن تکان‌های شدید به بدنه اقتصاد ایران شده است، می‌گوید: این مسئله تولید ملی، نرخ تورم، قدرت خرید و معیشت مردم را تحت تاثیر قرار داده است.
«یلدا راهداری» می‌افزاید: عرضه و تقاضا در تعیین نرخ ارز نقش مهمی‌دارند و وقتی دولت در آن دخالت می‌کند شرایط بسیار بدی را به وجود می‌آورد و کمکی به حل مشکل نمی‌شود. وی اضافه می‌کند: نرخ ارز برای واردات ۴۲۰۰ تومان است، اما بحران‌های درون بازار قیمت آن را تا ۶ یا ۷ هزار تومان افزایش داده است و این امر باعث رانت برای کسانی می‌شود که واردکننده واقعی نیستند. راهداری با بیان اینکه واردکنندگان واقعی تکلیف و کارشان مشخص است، می‌گوید: در بازه زمانی یک ماهه، واردات کالا به فارس 30 هزار میلیارد تومان رسیده است که نشان می‌دهد این ثبت واقعی نبوده و به صورت صوری انجام شده است و واردکنندگان حقیقی در آن دخالت نداشته اند.


استراتژی‌های نادرست

نایب رئیس کانون ملی زنان بازرگان ایران معتقد است: در شرایط اقتصادی کشور نابسامانی به وجود آمده که فارس نیز از آن دور نبوده و روی کسب و کار در استان اثر منفی داشته است. 
راهداری با اشاره به اینکه مشکلات به وجود آمده به دلیل استراتژی‌‌ها اعمال شده از سوی دولت است، می‌گوید: این استراتژی‌‌ها شامل کاهش سود سپرده‌ها و جذب نقدینگی موجود در بازار است. 
وی اضافه می‌کند: زمانی که دولت تصمیم به کاهش سود سپرده‌ها گرفت در اتاق بازرگانی نشست‌های مختلفی انجام دادیم. در جلسات اعلام شد که این سیاست‌ها به هم متصل است و باید جامعه از این سیاست‌ها آگاهی کامل داشته باشد تا دچار التهاب نشود و راه برای دلالان و تئوریسین‌های به ظاهر اقتصادی باز نشود.


بحران در فضای کسب و کار

عضو نمایندگان اتاق بازرگانی شیراز با بیان اینکه سیاست‌های اعمال شده کنونی که با دستورالعمل جدید اجرایی می‌شود باعث متضرر شدن واردکنندگان و صادرکنندگان واقعی کالا در فارس شده است، می‌گوید: واردکنندگانی که مواد اولیه تولیدات آنها وارداتی است، باید در سامانه ثبت سفارش دهند تا پس از بررسی موافقت شود، اما متاسفانه واردکنندگان واقعی هنوز نتوانسته‌اند در سامانه سفارش خود را ثبت کنند.
راهداری می‌افزاید: از طرفی مواد اولیه دیر به خط تولید می‌رسد در نتیجه خط تولید با تاخیر فعالیت می‌کند یا برخی از واحدها از چرخه تولید خارج می‌شوند. البته در مواردی نیز به علت به موقع حاضر نشدن سفارش‌ها جوابگوی کارفرمایان  
نیستند. وی به فشاری که روی فضای کسب و بیشتر مشاغل در فارس وجود دارد، اشاره و اضافه می‌کند: سیاست‌های فعلی برای صادرکنندگان محدودکننده است؛ چرا که صادرکنندگان باید ارزهای حاصل از صادرات را طبق دستورات مصوب وارد کنند، یعنی مبلغ دریافتی طبق ارز تک نرخی دولت به صورت دولتی محاسبه شود. راهداری معتقد است: هرچند که دولت به صورت کلان در فضای کسب و کار و اقتصاد جراحی می‌کند، اما باید به حواشی ایجاد شده نیز توجه نشان دهد تا برنامه‌های اصلی از دستش خارج و راه برای سودجویان و رانت‌‌خواران کلان اقتصادی باز نشود.


تک نرخی شدن ارز

 نایب رئیس کانون ملی زنان بازرگان ایران معتقد است: تک نرخی شدن ارز روی صادرات و واردات فارس و همچنین سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی اثری منفی داشته است.
راهداری می‌گوید: سامانه‌های دولتی هک شده اند و اطلاعات واردات و صادرات غیرواقعی است.
وی با تاکید بر اینکه باید عرضه و تقاضا در بازار، قیمت ارز را مشخص کند، می‌افزاید: شاید برنامه دستوری از سوی دولت برای 40 سال قبل جوابگو باشد، اما هم اکنون جوابگوی بازار نیست و نوسانات ارز که بر تولیدات اثر دارد، روی صادرات اثر بیشتری گذاشته
 است.  طبق دستورالعمل دولت تبدیل ارز حاصل از صادرات باید به نرخ مصوب دولتی باشد و این موضوع موجب شده که تجار ارزهای خود را در کشورهای اطراف به خصوص ترکیه  نگهداری کنند تا تکلیف ارز در داخل مشخص شود.


انصراف سرمایه‌گذاران

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران می‌گوید: سرمایه ترسو به حساب می‌آید و هر زمان که احساس کند حیاتش به خطر افتاده فرار می‌کند.  «یلدا راهداری» می‌افزاید: با تک نرخی شدن قیمت ارز و نوسانات ایجاد شده در بازار، سرمایه‌گذاران فارس از سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف تولیدی، تفریحی، رفاهی و... انصراف داده اند زیرا اعتقاد دارند که خط سیر ثابت در اقتصاد کشور وجود ندارد؛ برای مثال فردی که سال گذشته هزار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در داخل داشته با تک نرخی شدن ارز سرمایه او به نصف رسیده و متضرر شده است.  ضمن اینکه اخبار مربوطه باعث از بین رفتن اعتماد در سرمایه‌گذاران جدید می‌شود و این بزرگ‌ترین معضل ایجاد شده پس از تک نرخی کردن قیمت ارز است.  این مسئول اضافه می‌کند: برای کمک به حل مشکلات ایجاد شده در بازار ارز، اتاق‌‌های بازرگانی توسط کارشناسان خود راهکارهای متعددی به اتاق کشور فرستادند تا با ارائه آن در جلسات دولتی بتوانند مشاورانی برای حل این معضل باشند. وی می‌افزاید: هم اکنون شاهد ارائه برنامه‌هایی توسط دولت هستیم که از نظرات کارشناسان اتاق‌های بازرگانی صادر شده است، امیدواریم آینده پیش رو روشن تر باشد و با معضلات کمتری به راه خود ادامه ‌دهیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید