• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 4 دی 1396
کد مطلب : 2101
+
-

شهر در رسانه ها

طرح جدید ترافیک و عدالت ترافیکی روزنامه «تعادل» در گزارشی به اظهارات اخیر معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران درباره حذف فروش سالانه آرم طرح ترافیک و اجرای طرح جدید ترافیکی پرداخته است. محسن پورسیدآقایی گفته به‌واسطه این طرح مردم آزادی بیشتری برای ورود به محدوده طرح ترافیک خواهند داشت. پویا علاء‌الدینی در این‌باره به «تعادل» گفته که بسترسازی اجتماعی و اقتصادی این نوع طرح‌ها بسیار مهم است. به‌گفته وی، مسئولان باید عنوان کنند که چه تمهیداتی برای تقویت حمل‌ونقل عمومی درنظر گرفته‌اند؟ این طرح که در راستای ایجاد عدالت اجتماعی انجام می‌شود، معتقدم عدالت بیشتر از طریق دسترسی به امکانات به‌دست می‌آید و عدالت به این معناست که حمل‌ونقل مناسب باکیفیت و امنیت بالا و هزینه مناسب در اختیار شهروندان قرار گیرد. اگر این موارد در کنار این طرح تضمین شود، می‌تواند به اهداف مورد نظر برسد.

 

دست‌هایی که هوا را آلوده می‌کنند روزنامه «جوان» از عوامل آلودگی هوا گزارش داده و در این‌باره به مواردی مانند مخالفت وزارت صنعت با اسقاط خودروها، بی‌‌توجهی دولت به مترو، حذف‌نشدن تعرفه خودروهای پاک و عدم‌اجرای قانون توسط پمپ بنزین‌ها برای نصب سیستم جمع‌آوری بخارات بنزین اشاره کرده است. به نوشته جوان، براساس مصوبه تیرماه سال95، قرار بود خودروسازهای داخلی به ازای تولید خودروهای با مصرف بالای 8.5 لیتر بنزین یک خودروی فرسوده اسقاط کنند، اما وزارت صنعت با این طرح مخالفت کرد و مصوبه در عمل لغو شد. این گزارش با اشاره به دریافت تعرفه از خودروهای هیبریدی و برقی، نوشته که «سود حاصل از این تعرفه‌ها چنان خوشایند است که اراده‌ای برای حذف آن در جهت سلامت شهروندان نیست.» 

 

بحران در مدیریت خبر روزنامه «ایران» از نحوه اطلاع‌رسانی زلزله انتقاد کرده است. کامبیز نوروزی، حقوقدان با اشاره به انتشار خبری که از احتمال رخداد زلزله در تهران با بزرگی 7.5ریشتر هشدار می‌داد، می‌گوید: «مسئله زلزله تهران فقط یک احتمال است. من زمین‌شناس یا متخصص زلزله نیستم ولی قطعاً مشخص است زلزله غیرقابل پیش‌بینی است. بر همین اساس خط خبری و روش بیان مطالب هم باید این ویژگی را رعایت کند.» به گفته نوروزی، احتمال وقوع زلزله همیشه در تهران مطرح بوده اما برخی رسانه‌ها با این خبر چنان برخورد می‌کنند که جامعه را دچار استیصال مطلق می‌کنند. وی یک انتقاد جدی را هم به ستاد مدیریت بحران وارد دانسته و گفته: «در این قبیل وقایع یکی از نقش‌های بسیار مهم که برعهده دستگاه‌های رسمی است، مدیریت خبر است و متأسفانه ستاد مدیریت بحران و حتی سازمان‌های مسئول در دستگاه‌های دولتی کمترین توجهی به این موضوع ندارند.»

 

یک پیشنهاد برای طرح ترافیک روزنامه «دنیای اقتصاد» با اشاره به 2طرح جایگزین شهرداری تهران برای طرح ترافیک سال۹۷ (اصلاح طرح ترافیک فعلی و حذف طرح ترافیک سالانه)، گزینه سومی را پیشنهاد کرده است که با توجه به مضیقه مالی شهرداری در شرایط کنونی می‌تواند راهگشا باشد. به نوشته این روزنامه، این گزینه همان اخذ مالیات سوخت توسط شهرداری تهران و اجرای کامل «LEZ» است که نیازی به آماده‌سازی شهر و به‌روزشدن تجهیزات در مدت‌زمان بسیار کوتاه ندارد. بنا به گزارش دنیای اقتصاد، زمان اجرای کامل LEZ متناسب با مختصاتی که از ابتدا طراحی شده بود، فرا رسیده است. براساس طرح اولیه قرار بود اعمال محدودیت تردد در مرکز شهر براساس کیفیت مصرف سوخت، سیستم احتراق موتور و میزان آلایندگی خودروها تعیین شود. هم‌اکنون مدل ناقصی از این طرح تحت قالب ممنوعیت تردد خودروهای فاقد معاینه فنی در محدوده طرح ترافیک اجرایی شده است.

 

زندگی روی بمب روزنامه «جامعه فردا» با بهرام عکاشه، از متخصصان علم زلزله‌شناسی درباره امکان پیش‌بینی زلزله گفت‌وگو کرده است. به اعتقاد او، علم زلزله‌شناسی هنوز نمی‌تواند حتی در ژاپن و کالیفرنیا پیش‌بینی زلزله بکند. وی با تأکید چندباره درباره اینکه «باید منتظر زلزله‌ای 7ریشتری باشیم» درباره موقعیت خطرناک تهران هم می‌گوید «واقعیت این است که ما در شمال تهران روی بمب زندگی می‌کنیم. قدرت زلزله در شمال تهران بالای 7ریشتر است؛ ولی در جنوب تهران حداکثر 6.5 است. ما در جنوب در زمین‌های سستی زندگی می‌کنیم.» مهدی زارع، پژوهشگر زلزله نیز به «جامعه فردا» درباره نحوه انعکاس تحلیل‌های کارشناسان پیرامون احتمالات وقوع زلزله می‌گوید: «ما گرفتاری‌ای که داریم این است که در عبارات اعلام شده عبارت «احتمال» را فاکتور می‌گیرند و برای نمونه از خبر وقوع زلزله به‌عنوان یک اصل قطعی سخن می‌گویند.»

 

تهدیدی اگر هست، از خشکی زاینده‌رود است روزنامه «جام جم» در گزارشی به خبرهای اخیر مرتبط با انحنا، نشست و شکست سی‌و‌سه‌پل در اصفهان پرداخته است؛ خبری که بارها توسط مسئولان محلی تکذیب شد. شاهین سپنتا، عضو انجمن دوستداران میراث اصفهان با تکذیب این ادعا، انحنای موجود را مربوط به مرمت‌های پیشین این سازه تاریخی دانسته که در تصاویر و فیلم‌های گذشته پل هم وجود داشته و قابل مشاهده است. یکی از گمانه‌هایی که درباره انحنای پل تاریخی اصفهان مطرح شده، عبور تونل مترو از زیر سی‌و‌سه‌پل است، اما سیدکریم داوودی، عضو شورای شهر اصفهان، معتقد است که مترو نمی‌تواند آسیبی به سی‌و‌سه‌پل وارد کند، زیرا حدود 50متر از پل فاصله و در عمق 10متری زمین هم قرار دارد، ضمن اینکه چهار، پنج سال هم از حفاری تونل و ریل‌گذاری مترو می‌گذرد. به گفته وی، اگر نشستی هم رخ داده، می‌تواند مربوط به خشکی بستر زاینده‌رود باشد.

 

بهره‌برداری مالی یا کاهش آلودگی؟! روزنامه «شرق» از تصمیم مدیریت شهری تهران برای حذف طرح ترافیک انتقاد کرده است. به ادعای شرق، بر ‌این ‌اساس طرح ترافیک حذف و ورود به محدوده مرکزی شهر برای همه شهروندانی که خودرو و پول عوارض دارند، آزاد می‌شود. به نوشته شرق، جزئیات مهمی بر این تصمیم مترتب است که باید به آن پرداخت؛ جزئیاتی شامل تغییر هدف شهرداری تهران از کاهش آلودگی به کسب درآمد، رعایت‌نکردن عدالت اجتماعی برای همه اقشار شهروندان، نبود الزام و تشویق برای استفاده از حمل‌ونقل عمومی برای شهروندان، نبود محدودیت برای موتورسیکلت‌ها و در نهایت احتمال اجرانشدن طبقه‌بندی خودروهای آلاینده و پاک و.... بنابراین ادعا، بهره‌برداری مالی بیشتر از راهکاری برای حل آلایندگی خودروها و کاهش آلودگی هواست.

 

الزامات یک شهر هوشمند چیست؟ یک استاد دانشگاه در گفت‌وگو با «شهرفردا» معتقد است که داشتن سیستم داده‌پردازی، سیستم منظم اطلاعات شهری و فرایند آموزشی برای شهروندان از الزامات شهر هوشمند است. غلامرضا لطیفی با اشاره به نرم‌افزارهایی که در قالب مکان‌یابی‌ها، دسترسی‌ها و کنترل ترافیک استفاده می‌شود، گفته: «زلزله اخیر شهر تهران نشان داد که ما هنوز ویژگی‌های شهر هوشمند را نداریم و نمی‌دانیم که در کدام منطقه تهران و کدام نقاط ضریب آسیب‌پذیری بیشتر است و گروه‌بندی جمعیتی در مناطق مختلف شهر ما چگونه است. کدام ویژگی جمعیتی ما آسیب‌پذیری‌شان بیشتر است، این آمارها که نیازمند بانک‌های اطلاعاتی کامل و دقیقی است را می‌توان از الزامات شهر هوشمند دانست.»

این خبر را به اشتراک بگذارید