• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 5 تیر 1397
کد مطلب : 21009
+
-

آرزوی زندگی در روستای بدون بیکار

الهام آمرکاشی| روزنامه‌نگار:


اشتغال و داشتن درآمد از الزامات هر دوره محسوب می‌شود و فارغ از شهر و روستای خاص، برای هر محله و منطقه بنا به شرایط و مقتضیات، می‌تواند و باید محقق شود. پیش‌تر می‌گفتند شهرها برای تامین نیازهای شغلی و نیروی کار به مهاجران روستایی نیاز دارند، امروز اما به قدری شهرها از حضور نیروهای کار لبریز شده است که نه فقط به مهاجران روستایی احتیاجی نیست، بلکه اگر بتوان در روستاها فضای کار را بهبود بخشید و با کارآفرینی توان اقتصادی اهالی را افزایش داد، می‌توان در شهر و روستا برابری در کار و معیشت را سراغ کرد. چندی است که طرح روستای بدون بیکار از سوی استاندار البرز تکرار می‌شود و در جلسات کاری، عناصر و اهداف اصولی در این مسیر پی‌ریزی می‌شود. البرز از استان‌هایی است که با توجه به بافت مناطق و شهرهایی که دارد، با فعال کردن سه زمینۀ کشاورزی، صنعت و گردشگری، اشتغال را در تمام مناطق و مراکز استانی گسترش دهد و با برنامه‌ریزی‌های اصولی و اجرای حمایت‌های دولتی برای تسهیل امور بانکی می‌توان تصور کرد که توان بالقوه در این سه زمینه به‌سرعت بالفعل شود. “بانک‌های عامل و دستگاه‌های اجرایی باید در تحقق روستای بدون بیکار، سرعت عمل به خرج دهند”. این جمله از مباحث مهمی است که استاندار البرز بر آن تاکید می‌کند و می‌گوید که بنا را بر این گذاشته‌ایم که سال 97 تمام روستاهای البرز از بیکار تهی شود و با تلاش همه بخش‌ها به این هدف دست خواهیم یافت.

تا پایان امسال، 9 ماه باقی است و البرز با وجود بیش از 20 دهستان، فرصت کمی را برای تحقق این هدف دارد و تا این لحظه آماری از گزارش‌های مبسوط و اجرای این طرح در خبرگزاری‌ها بارگذاری نشده است. درباره بانک‌های عامل که استاندار به دفعات از آنها یاد کرده از تسهیلات با نرخ 6 درصد یاد شده است، اما از دیگر دستگاه‌های اجرایی در این مسیر نام و نشانی نیست. انتظار می‌رود دستگاه‌های اجرایی که در ایجاد اشتغال روستایی نقش بیشتری دارند، به طور ملموس توضیح دهند با چه تدابیری و با چه اهداف و رویکردی قرار است در کنار روستاییان برای رفع بیکاری تا پایان سال 97 قرار گیرند.

بر اساس گزارش خبرگزاری مهر در 22 خرداد 97 «با توجه به این نکته که متقاضیان بهره‌مندی از تسهیلات اشتغال روستایی و عشایر برای ثبت تقاضای خود باید به سامانه کارا مراجعه کنند و طرح توجیهی خود را ارائه دهند» این مهم مغفول مانده که طرح‌های پیشنهادی تا چه حد مقبول واقع خواهند شد. نیز، این نکته که دبیر کل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران در دی ماه سال گذشته بیان کرد: «در جریان اختصاص وام اشتغال روستایی باید به مزیت‌های هر منطقه توجه کنیم و توزیع اعتبارات را بر اساس آن صورت دهیم». این موضوع هشداری است برای سایر کارآفرینان روستایی که چه طرح‌هایی در این مسیر از حمایت دولتی و وام‌های اشتغال بهره‌مند می‌شوند.
پویایی و اشتغال مولد در حوزه‌های متعددی چون باغداری، صنعتی و گردشگری می‌تواند چرخ تحرک و تولید اشتغال پایدار را در روستاهای البرز به حرکت درآورد و انتظار بجایی است که با تدابیر و تأکیدات استاندار و همراهی تمامی دستگاه‌های اجرایی و حفظ جاذبه‌های گردشگری و تنوع در حوزه کشاورزی، البرز بتواند در پله برتر ایجاد اشتغال روستایی در کشور قرار بگیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید