• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 1 آذر 1402
کد مطلب : 210030
+
-

تضمین رشد و بالندگی بانوان در اجتماع

یادداشت
تضمین رشد و بالندگی بانوان در اجتماع

محدث تک‌فلاح؛ دبیر گروه  خانواده

چهارراه ولیعصر چند روزی است که در فضای مجازی سر و صدا به‌پا کرده؛ مثلا متن‌هایی شامل عبارت«برخورد‌ وحشیانه» در این بین فضا را گرم کرد که دست به‌دست هم‌شد. روزهای اول بیشتر و‌ به مرور کمتر. اما هنوز قطع نشده است. نظرات در مورد رعایت حجاب متفاوت است اما خوب است چند نکته را با هم مرور کنیم:
طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب که در تاریخ15 فروردین 1402در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام ایراد شد، «کشف حجاب حرام شرعی و سیاسی است.» پس کمی تکلیف تا اینجا مشخص است.
هرچند گروه‌های زیادی طی این 43سال تلاش بر برهم‌زدن نظم در اجرای قوانین کشور را داشته‌اند اما در سال‌های اخیر و بعد از رخدادهای مهر 1401این تلاش‌ها بیش ازپیش دیده شده و متمرکز روی مسائل مرتبط با حوزه زنان بوده است.
حجاب موضوع محدود به امروز و دیروز و این دولت و این نظام نبوده و از دیرباز با تمدن ایران عجین بوده است و نه‌تنها پوشش‌که به «حیا» در افراد برمی‌گردد.
جالب این است که حضور زن در جامعه یکی از موارد مطلوب و مورد توجه جمهوری اسلامی است و از بهمن 1357تاکنون بارها و بارها این موضوع ثابت شده که این نظام یکی از بسترهای موفق «رشد و بالندگی بانوان در اجتماع» بوده است اما همین نکته برای کوردلان و ناشنوایانِ حق و حقیقت، آزاردهنده است لذا هدف حمله رسانه‌ها و اتاق فکرهایی قرار گرفته شد که چشم ندارند بالندگی سالم بانوان این کشور را ببینند.
در این راستا ماموریت اجیرشدگان خود در رسانه‌های فارسی‌زبان‌شان را بر تخریب قوانینی تعریف کردند که پایه و اساس حضور زن در اجتماع است و اولویت هم با تخریب قانون «پوشش اجباری» بود.
از آنجا که دین اسلام آیات متعددی را برای رعایت حدود پوشش در قرآن کریم ارائه داده است، موضوع حدود شرعی این پوشش همیشه از سوی مسلمانان واجب‌الاجرا بوده است.
 در کنار تمام اصول و فروع دین که برای حفظ تعامل سالم در جامعه به مرد و زن توصیه شده است، ‌ از امر به معروف و نهی از منکر نیز به‌عنوان یکی دیگر از واجبات نام برده شده است.
رعایت اصولی برای دوری از حواشی و پرداختن به «انسان بودن زن و نه زن بودن او»، همیشه مورد نقد و بررسی جامعه‌شناسان و پژوهشگران امر بوده ‌ اما تأثیر امر به معروف و نهی از منکر با تأکید بر تذکر لسانی، در این مسیر برای رسیدن و «نزدیک شدن به قله» انکارناپذیر است.
وجود قانونی برای رعایت حداقل‌های پوشش در جمهوری اسلامی متضمن دوری از حواشی و پرداختن به اصل است و مطالبه رعایت قوانین از سوی مسئولان و مردم حاضر در میدان نیز از حقوق اولیه اعضای هر جامعه‌ای است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید