• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
چهار شنبه 1 آذر 1402
کد مطلب : 209966
+
-

راه‌آهن ؛ فریادرس سلامت فرانسوی‌ها

راه‌آهن ؛ فریادرس سلامت فرانسوی‌ها

بی‌توجهی مردم فرانسه به سلامت خودشان و شرایط زیرساختی سلامتی، دولت را نگران کرده و حالا مقامات بهداشتی دست‌به‌دامن راه‌آهن شده‌اند تا سلامت عمومی  را در این کشور ارتقاء بخشند. در این طرح بلندپروازانه، قرار است تا سال 2028 راه‌آهن فرانسه، به یک ابرپلتفرم سلامتی در این کشور تبدیل شود و بیش از 300ایستگاه قطار در سراسر این کشور، به اتاق‌های معاینه و امکانات درمان از راه دور مجهز شوند.
مقامات بهداشتی دلیل خوبی برای انتخاب ایستگاه‌های راه‌آهن دارند؛ حدود 10میلیون نفر هر روز از راه‌آهن استفاده و 90درصد مردم فرانسه، در شعاع 10کیلومتری یک ایستگاه راه‌آهن زندگی می‌کنند. ایستگاه‌هایی که در این طرح انتخاب می‌شوند در مناطقی هستند که اولویت‌های بهداشتی دارند . ویژگی اصلی این مناطق، کمبود خدمات پزشکی و مشکل  دسترسی نداشتن به خدمات است. مقامات بهداشتی، 1735ایستگاه را انتخاب کرده‌اند.
برای راه‌اندازی این خدمات، یک شرکت فعال در امور بهداشت وسلامت که در دوران کرونا فعالیتش زبانزد بوده انتخاب شده است. این شرکت پیش از این به‌صورت تخصصی در زمینه آزمایش کرونا روی مسافران قطارها فعالیت می‌کرد و اتاق‌های دوردرمانی قرار است کیوسک‌هایی 15مترمربعی در نزدیک ورودی ایستگاه‌ها و در معرض دید مردم باشند. براساس برنامه، این کیوسک‌ها باید فضایی راحت و دوستانه داشته باشند تا مردم را ترغیب کنند وارد آنها شوند و از خدماتشان استفاده کنند. در هر اتاق، یک پرستار مستقر است و هر مراجعه کننده، از راه دور توسط یک پزشک که به همین منظور در مرکز مناسبی قرار دارد معاینه خواهد شد. پیش‌بینی شده  که بخشی از این فعالیت‌ها داوطلبانه باشد و شرکت بهره‌برداری این طرح در تمامی مناطق به‌دنبال پرستاران مستقل و پزشکانی است که حاضرند با این طرح همکاری کنند. علاوه بر مراجعه حضوری، مراجعان می‌توانند با وقت قبلی به  اتاقک‌های سلامتی مراجعه کنند. آنها می‌توانند برای این کار، از اپلیکیشن‌های رایج نوبت‌دهی آنلاین استفاده کنند. هزینه ویزیت در این مراکز، پایین‌ترین نرخی است که توسط سازمان خدمات اجتماعی فرانسه تعیین شده است. مسئله مهم، زمان فعالیت این مراکز است که مقامات گفته‌اند تا حد زیادی به جریان آمد و رفت مسافران و ساعات شلوغی هر ایستگاه ربط دارد. اگر ایستگاه شب‌ها شلوغ‌تر باشد، طبیعی است که این مراکز تمرکز خود را روی مسافران شب خواهند گذاشت.
دولت فرانسه با بحران جدی کمبود پزشک مواجه است و این طرح در همین راستا اجرا خواهد شد. اوضاع چنان خراب است که بسیاری از مردم برای دسترسی به پزشک عمومی دچار دردسر هستند. اما این طرح و طرح‌های مشابه، احتمالا این مشکل را تا حدودی حل خواهد کرد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید