• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 29 آبان 1402
کد مطلب : 209724
+
-

فرهنگ کتابخانه و کتابخوانی باید نهادینه شود

نظر
فرهنگ کتابخانه و کتابخوانی باید نهادینه شود

سید احمد علوی*

باید بپذیریم که متأسفانه موضوع کتاب و کتابخوانی، در سطح کشور برای تصمیم‌گیران در اولویت نیست و زمانی که در اولویت نباشد، نمی‌توان آن را به فرهنگ تبدیل کرد. اینکه متأسفانه موضوع کتابخانه‌ها در اولویت برنامه‌ریزان و تصمیم‌گیران قرار نمی‌گیرد، یک اشکال بزرگ است.
اینکه امروز می‌بینیم در سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران کتابخانه‌ها در اولویت چندم قرار گرفته به‌دلیل این است که نهاد مربوطه یعنی وزارت     ارشاد نیز نتوانسته این را به یک دغدغه تبدیل کند. اگر رهنمودها و تأکیدات رهبر معظم انقلاب در امر کتابخانه و کتابخوانی نبود، برخی از دوستان، در کتابخانه‌ها را نیز تخته می‌کردند و ساختمان‌های کتابخانه‌ها را نیز می‌فروختند.
وقتی امر کتابخانه و کتابخوانی در اولویت نباشد قطعاً این فرهنگ نهادینه نخواهد شد و سازمان و نهادها فقط در حد اعلام گزارش اقدام خواهند کرد. کتابخانه‌های تخصصی‌های خوبی به‌ویژه در حوزه مدیریت شهری (شهرسازی و فنی و عمران) در سرای‌های محلات وجود دارند.
در ادوار گذشته طرح‌های موفقی مثل طرح تبادل کتاب وجود داشت که آن زمان آقای پیرهادی، نماینده کنونی مجلس و عضو اسبق شورای شهر تهران در سازمان بسیج با اینکه این مسئله موضوع اصلی آنها هم نبود انرژی سنگین گذاشتند و مدیریت شهری هم به دستور آقای قالیباف ورود کردند و در یک بازه زمانی همه کسانی که علاقه‌مند به بحث کتاب و کتابخوانی بودند، وارد شدند. اما اکنون مدت‌هاست که هم کاری صورت نمی‌پذیرد و هم بروز و نمود صحیحی وجود ندارد.
اجرای طرح هدهد در یک شهر ۱۰میلیونی با یک اتوبوس انصافا بیشتر نمادین است و برای این اجرایی شد که بگویند فعالیت هم در این حوزه صورت گرفته است. الحمدالله یکسری مجموعه‌ها با دغدغه مشغول وارد کردن جوانان و نوجوانان به بحث نویسندگی هستند. این دغدغه در بسیاری از جوانان وجود دارد، اما چون زمینه رشد آن ایجاد نمی‌شود هیچ وقت شکوفا نیز نمی‌شود. سؤال اینجاست که آیا سازمان فرهنگی و هنری کاری در حوزه حمایت از این مجموعه‌ها صورت داده است یا خیر؟ از سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران می‌خواهیم که در حوزه تولید کتاب‌های صوتی و گویا و یا کتاب‌هایی با خط بریل اقدام لازم را انجام دهد.

*عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران

 

این خبر را به اشتراک بگذارید