• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 27 آبان 1402
کد مطلب : 209455
+
-

مهارت نه گفتن را به فرزندانمان بیاموزیم

یکی از دغدغه‌های والدین خطرات و آسیب‌های اجتماعی است که سلامت جسم و روان نوجوانان‌شان را تهدید می‌کند. استفاده از دخانیات و مواد‌مخدر موضوعی است که باعث نگرانی و تشویش پدر و مادرها می‌شود. سرتیپ پاسدار محمدزارعی، معاون مقابله با عرضه مواد‌مخدر و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر در این‌باره اطلاعات ارزنده‌ای را در اختیار ما قرار می‌دهد. اخیرا در فضای مجازی خبر دلهره‌آوری شایع شده و آن افزایش 133درصدی آمار اعتیاد دانش‌آموزان دختر به مواددخانی است. زارعی این خبر را تأیید نمی‌کند و می‌گوید: «متأسفانه کار بعضی از افراد شایعه‌پراکنی و تشویش اذهان مردم است؛ البته در اینکه اعتیاد همیشه در کمین فرزندان ماست، شکی نداریم، اما این موضوع مربوط به زمان حال نمی‌شود و در گذشته هم پدر و مادرها دقت نظر زیادی برای رفت‌وآمد فرزندان خود داشتند و اینکه خدای ناکرده گرفتار اعتیاد نشوند.» به‌گفته زارعی تحقیقات زیادی درباره آمار اعتیاد نوجوانان و دختران صورت گرفته و عدد به‌دست آمده با آنچه در فضای مجازی شایع شده، تفاوت فاحشی دارد؛ البته این مسئول ضرورتی نمی‌بیند به آمار درست اعتیاد نوجوانان اشاره کند. او در ادامه می‌افزاید: «یکی از چالش‌های اساسی که اغلب جوامع دنیا با آن درگیر هستند، مصرف مواد‌مخدر است و خاص کشور ما نمی‌شود. طبق بررسی‌های انجام شده 330میلیون نفر از مردم جهان گرفتار اعتیاد هستند و سالانه 500هزار نفر جان خود را به همین دلیل از دست می‌دهند.»
زارعی معتقد است، پخش‌کنندگان مواد‌مخدر بیشتر نیروهای کارآمد و جوان را گرفتار می‌کنند. او بهترین کار برای حفظ سلامت نوجوانان و جوانان را دادن آگاهی به آنها می‌داند. این مسئول می‌گوید: «مهم‌ترین اقدام ستاد مبارزه با مواد‌مخدر، افزایش آگاهی والدین و دانش‌آموزان است. ما قریب به 16میلیون دانش‌آموز داریم و اگر جمعیت والدین آنها را هم 2میلیون درنظر بگیریم، خوب یک جمعیت 18میلیونی پیش‌رو داریم که با آگاه‌شدن آنها گام بزرگی برای جلوگیری از اعتیاد برداشته‌ایم.
نوجوانان در دوران بلوغ روحیه حساس و شکننده‌ای دارند. در خانواده‌ای که پدر و مادر با فرزندان خود ارتباط صمیمی برقرار می‌کنند، نوجوان با خلأ عاطفی مواجه نمی‌شود و کمتر پیش می‌آید تنهایی خود را با دوستان ناباب و استعمال مواد‌مخدر پر کند؛ بنابراین باید در روابط خود مراقب باشیم از کلمات تحقیر‌کننده استفاده نکنیم. به نوجوان خود مسئولیت بدهیم، از او مشورت بخواهیم و با ارزش دادن به شخصیت او، اعتماد به نفسش را بالا ببریم.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :