• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
شنبه 27 آبان 1402
کد مطلب : 209445
+
-

آب‌گرفتگی معابر در استان‌های جنوبی

بارش باران روز پنجشنبه (25آبان) در اهواز با آب‌گرفتگی معابر همراه بود که با اجرای طرح ضربتی شهرداری اهواز و اقداماتی ازجمله شناسایی نقاط آبگیر شهر قبل از بارندگی، کماکان مهار شد؛ تکمیل طرح فاضلاب شهری اهواز راهکاری برای ایجاد‌نشدن آب‌گرفتگی معابر هنگام بارش خواهد بود. شهردار اهواز با بیان اینکه در نقاط مختلف شهر میزان بارش متفاوت و پراکنده‌است، گفت: «با توجه به اینکه زیرساخت اهواز برای رفع کامل تقاطع آبگیر فراهم نیست در هر بارندگی نقطه جدیدی دچار آب‌گرفتگی می‌شود. تکمیل شبکه خطوط فاضلاب و شناسایی نقاط آب‌گرفتگی جدید کمک می‌کند تا در بارندگی‌های بعدی مشکل آب‌گرفتگی ایجاد نشود.»
رضا امینی افزود: «میانگین بارش اخیر آب‌گرفتگی معابر در اهواز 21میلی‌متر بود که با توجه به‌شدت و حجم بارش آب‌گرفتگی برخی از معابر را رقم زد.» شهردار اهواز گفت: «از 140نقطه آبگیر شناسایی شده در شهر اهواز 123نقطه در کمتر از 24ساعت رفع آب‌گرفتگی شدند که باعث آسیب کمتری به منازل شد. بسیاری از نقاطی که در بارندگی سال قبل دچار آب‌گرفتگی می‌شدند، در بارش اخیر کمترین میزان آب‌گرفتگی را داشتند.»
امینی ادامه داد: «2نقطه شهری به‌دلیل جاری‌شدن آب از مناطق کوهستانی در اثر شدت بارش اخیر آب‌گرفتگی شدید داشت و بقیه نقاط آب‌گرفتگی سطحی بودند که با دستگاه‌های پمپاژ رفع شد.» شهردار اهواز با اشاره به اینکه اهواز شهری مسطح است و معمولا آب‌گرفتگی در اثر بارش اتفاق می‌افتد، گفت: «برخی از آب‌گرفتگی‌های اخیر به‌دلیل ریزش شبکه فرسوده فاضلاب بود که نیازمند تکمیل زیرساخت و اتصالات خطوط فاضلاب است.»  
به‌گفته شرف‌الدین شیرازی، مدیرکل مدیریت بحران خوزستان، قبل از بارندگی تجهیزات لازم پیش‌بینی و در محل مستقر شده بود اما در چند نقطه غافلگیری اتفاق افتاد، زیرا سابقه آب‌گرفتگی نداشتند و دچار شکستگی و ریزش خطوط فاضلاب شدند. محمدرضا کرمی‌نژاد، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان هم میزان پیشرفت
فیزیکی طرح فاضلاب اهواز را بیش از ۶۰درصد اعلام کرده و به‌گفته وی اجرای کامل این طرح در حل مشکل آب‌گرفتگی و دفع آب‌های سطحی و فاضلاب بسیار مؤثر است.

آب‌گرفتگی معابر در بوشهر
آب‌گرفتگی معابر در جنوب کشور در پی بارش اخیر فقط در اهواز اتفاق نیفتاد و گریبان برخی از نقاط استان بوشهر را هم گرفت. کورش دهقان، مدیر بحران بوشهر به همشهری گفت: «وضعیت معابر بعد از 24ساعت به حالت عادی بازگشت و مشکلی برای تردد در معابر وجود ندارد.»
پیام مساعدی، کارشناس اداره کل هواشناسی بوشهر نیز از ورود سامانه بارشی به استان در روز یکشنبه (28آبان) خبر داد و گفت: «فعالیت سامانه بارشی پیش رو 3 روزه و همراه با رعد و برق و وزش تندباد لحظه‌ای پیش‌بینی می‌شود.»

هشدار بارش رگباری باران و احتمال وقوع سیل در 20استان
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از آماده‌باش امدادگران این جمعیت در 20استان در پی اعلام هشدار سازمان هواشناسی و احتمال بارش شدید و رگباری باران و وزش شدید باد خبر داد.در کنار این دو استان، استان‌های دیگر هم این روزها با احتمال آب‌گرفتگی و سیلاب مواجه خواهند بود. بابک محمودی، رئیس سازمان امداد و نجات با اشاره به هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی گفت: «با توجه به هشدار وقوع سیل و توفان امدادگران جمعیت هلال‌احمر در 20استان کشور در حالت آماده‌باش قرار گرفتند.»‌‌‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید