• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 27 آبان 1402
کد مطلب : 209415
+
-

آموزش مهارت‌های ضروری در مدارس

مهارت‌های زندگی
آموزش مهارت‌های ضروری در مدارس

غلامرضا حاجتی-متخصص‌ اعصاب و روان

افراد در سنین ۱۲ تا ۱۸سالگی دوران توفانی نوجوانی را تجربه می‌کنند و به همین دلیل کنترل آسیب‌های سلامت در آنها دارای اهمیت است.
دانش‌آموزان در مقاطع مختلف با تغییرات و چالش‌های متفاوتی روبه‌رو هستند، در کودکی که نخستین بار راهی مدرسه می‌شوند مسائل مرتبط با اضطراب و جدایی برجسته است و در نوجوانی که امتحان کنکور و ورود به دانشگاه را پیش رو دارند مسائل مرتبط با تمرکز و استرس برجستگی دارد.
چالش‌های متعدد از نظر جسمی، روحی و روانی همراه با تغییرات هورمونی، بلوغ و تغییرات مرتبط با هویت و شخصیت در این دوران وجود دارد که درصورت دور بودن از استرس و تنش و وجود محیط خوب، شخصیت پایدار و باثباتی را پیدا می‌کنند. هرقدر در این دوران آشفتگی‌های درون خانواده و جامعه بیشتر باشد تأثیری منفی در شکل‌گیری شخصیت و هویت نوجوانان خواهد گذاشت.
طبق پژوهش‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر، آموزش مهارت‌های زندگی نقش مهمی را در سلامت روان دانش‌آموزان ایفا می‌کند که شامل 10مورد است که در اینجا به 3‌مورد آن اشاره می‌کنم؛1- نخستین مهارتی که برای دانش‌آموزان توصیه می‌شود مهارت کنترل استرس و بعداز آن 2- مهارت کنترل خشم است که این دو از اصلی‌ترین موارد است که می‌بایست در کل جامعه آموزش داده شود. 3- مهارت ارتباط بین فردی، یکی دیگر از این موارد است. بسیاری از دانش‌آموزان در حل مسئله مشکل دارند که اینجا مهارت حل مسئله و مدیریت زمان به آنها کمک خواهد کرد. آموزش این مهارت‌ها می‌تواند استرس ناشی از آموزش و تحصیل را در دانش‌آموزان رفع کند، رفتارهای پرخطر را در آنها کاهش دهد و انگیزه تحصیل و پیشرفت را در دانش‌آموزان افزایش بدهد. آموزش سلامت روان در دانش‌آموزان می‌تواند نقش پیشگیری اولیه در بروز اختلالات روانی در جامعه را داشته باشد و از شیوع آن در جامعه جلوگیری کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید