• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 25 آبان 1402
کد مطلب : 209243
+
-

مورد عجیب تبلیغات

از داعشی‌ها تا منافقین‌ در خیابان‌های پایتخت

گزارش
مورد عجیب تبلیغات

فهیمه پناه آذر-روزنامه‌نگار

گرداندن دختری در قفس!، حضور داعشی‌ها در یک پاساژ و حالا پیاده‌روی منافقین در خیابان‌های تهران تبلیغات محیطی‌ای است برای‌‌ فیلم‌های سینمایی که مورد توجه قرار گرفته اند...
رسانه‌های تبلیغاتی بازوی اصلی ارتباط بین کسب‌وکار و مخاطب هدف است و می‌توان گفت بدون آنها، هیچ فعالیتی در زمینه بازاریابی ثمر نخواهد داد. این موضوع را در سینما نمی‌توان نادیده گرفت.‌نبود تبلیغ تولیدات سینمایی در تلویزیون‌ که می‌توان گفت بزرگ‌ترین و تأثیرگذارترین محل تبلیغ برای فیلم‌های سینمایی است، باعث شده که زمینه تبلیغات فیلم‌ها در ایران به‌گونه دیگری رقم بخورد.

در حال حاضر تبلیغات بعضی فیلم‌ها‌که در نوبت اکران و در زمان اکران خود هستند، در شبکه‌های خارجی پخش می‌شود موضوعی که ‌ از سوی مسئولان وزارت ارشاد منع شده است.اما ادامه تبلیغات در این شبکه‌ها نشان می‌دهد که پخش تیزر فیلم‌های ایرانی در حال اکران بی‌تأثیر در جذب مخاطب نبوده است؛ از نمونه‌های آن می‌توان به «فسیل» و «نارگیل 2» اشاره کرد و جالب‌تر اینکه دیگر فیلم‌ها نیز تبلیغات خود را همچنان ادامه می‌دهند اما دریغ از تبلیغ فیلم‌ها در رسانه ملی...  در این میان، برخی از سازندگان‌ فیلم‌های سینمایی به این موضوع اکتفا نکرده‌ و به‌دنبال خلاقیت در تبلیغات محیطی هستند. این نوع تبلیغات محیطی به چند سال اخیر بر نمی‌گردد. از نخستین تبلیغات محیطی فیلم‌ها می‌توان به دهه 70 و فیلم «دختری در قفس» اشاره کرد؛ زمانی که فیلم اکران شد، قفس بزرگی که عکس بازیگر اولش داخل آن بود در خیابان‌ها گردانده می‌شد!
در دهه 80 هم برخی از جوانان با پلاکاردهایی در خیابان‌ها و کنار سالن‌های سینما فیلم‌های در حال اکران را تبلیغ می‌کردند یا بازیگران با حضور در گیشه سینما سبب جلب توجه و حضور تماشاگران به سینما می‌شدند. البته مدل تبلیغاتی سینمای جهان در استفاده از کاراکترهای یک فیلم سینمایی در مراسم افتتاحیه آن سابقه‌ای بسیار طولانی دارد و معروف‌ترین آنها را می‌توان سری فیلم‌های «جنگ ستارگان» جورج لوکاس دانست که با پوشیدن لباس و گریم هم‌‌شکل شخصیت‌هایی چون «چوباکا» و «دارت ویدر» در مراسم فرش قرمز حاضر می‌شوند. این سنت تا به امروز هم ادامه داشته است. یا با کاراکترهای انیمیشنی که لباس آنها را افرادی پوشیده‌اند و کارناوال راه می‌اندازند و فضایی مفرح و جذاب برای حاضران فراهم می‌کنند.

سال 97 بود؛ وقتی «به وقت شام» ابراهیم حاتمی‌کیا به اکران درآمد، چند بازیگر با شکل و شمایل داعشی و مسلح در طبقات پاساژی به راه افتاده و با همان لحن وحشی‌های داعشی جملاتی را با خشم بیان می‌کردند، زنان و کودکان با چهره‌های وحشت‌زده و جیغ و فریاد‌های بی‌امان نظم کل پردیس را به‌هم ریخته بودند و خانم جوانی از هوش رفت و البته برخی عکس سلفی می‌گرفتند. حالا همزمان با اکران فیلم «سرهنگ ثریا»ی لیلی عاج در سینماها حضور افرادی با لباس منافقین و رژه آنها در خیابان‌های پایتخت دیده می‌شود.  این رویداد در چهارراهی اتفاق افتاد و به‌نظر تیم تبلیغاتی «سرهنگ ثریا» این نوع تبلیغ را برای فیلم جذاب دانسته‌اند... البته برای تبلیغ؛ سازمان اوج با وزارت کشور مکاتبات رسمی را انجام داده است. سازمانی که پیش‌تر برای «به وقت شام» هم داعشی‌ها را روانه پاساژی پرجمعیت کرده بود.‌‌

این خبر را به اشتراک بگذارید