
تبلیغات محیطی نمایشگاه کتاب 110درصد بیشتر از سال قبل

نیلوفر ذوالفقاری-روزنامهنگار
سیوششمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران این روزها در مصلای امام خمینی(ره) برپاستو رد و نشان برگزاری این نمایشگاه، حتی در دورترین نقطه پایتخت هم پیداست. اکران شهری تبلیغات نمایشگاه کتاب در قالبهای متنوع، نسبت به سال گذشته 110درصد افزایش یافته است. به این ترتیب از پرترددترین بزرگراههای پایتخت گرفته تا محلههای کوچک شهر، مدیریت شهری و سازمان زیباسازی در همه جای شهر، شهروندان را به حضور در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم برای ایران» دعوت میکنند.
آلبوم شهری نویسندگان و اهالی کتاب
از نقش بستن تصویر نویسندگان و شاعران روی تابلوهای شهری در هفته کتاب، تا نگارش اشعار و بخشهایی از آثار ادبی مهم بر سازههای شهری، مدیریت شهری در بازههای مختلف زمانی، روشهای متنوعی برای پرداختن به موضوعات فرهنگی، ادبیات و مشاهیر ادبی بهکار میگیرد. در همین روزها روی تابلوهای شهری در طرح «تهران دوستداشتنی» تصاویر نویسندگانی مانند نادر ابراهیمی و رضا امیرخانی را میبینید.
تبلیغات محیطی؛ بستری برای تقویت پیوند میان شهروند و فرهنگ
مهدی مذهبی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران:
کتاب و کتابخانه همواره از حوزههای مهم و تأثیرگذار در فرهنگ و توسعه اجتماعی بودهاند. ما در روزهای مختلف سال در چندین نوبت، در حوزههای مختلف تلاش کردهایم تا به این حوزه کمک کنیم و امسال نیز با یک استراتژی جدید در زمینه تبلیغات شهری در حوزه کتاب وارد عمل شدیم. راهبرد جدید ما این بود که تبلیغات شهری را از اتوبانها به محلهها و کوچهها منتقل کنیم. به این صورت، سازههای تبلیغاتی مانند بیلبوردها و عرشههای تبلیغاتی که پیشتر در اتوبانها و خیابانهای اصلی شهر نصب میشدند، حالا در محلهها و سازههای محلی نیز بهکار گرفته شدهاند. این تغییرات بهخوبی توانست به ارتقای اطلاعرسانی کمک کند و در نتیجه، بهبود چشمگیری را شاهد بودیم. تبلیغات محیطی اگر با دغدغه فرهنگی و مسئولیت اجتماعی همراه باشد، میتواند فراتر از اطلاعرسانی، به بستری برای تقویت پیوند میان شهروند و فرهنگ بدل شود.
از بزرگراهها تا کوچههایپسکوچه محلهها
سازمان زیباسازی امسال برای تبلیغ و اطلاعرسانی درباره نمایشگاه کتاب، رویکرد جدیدی درنظر گرفته است. اگر تا سال گذشته بیشتر تبلیغات محیطی نمایشگاه را در تابلوهای بزرگ نصب شده در بزرگراهها و معابر خاص میدیدیم، امسال از فضای تبلیغات محیطی محلهها بهصورت مویرگی برای دعوت از شهروندان به حضور در نمایشگاه کتاب استفاده شده است. در کنار این فعالیتها، نمایشگرهای شهری هم به پخش تیزرهای تبلیغاتی سیوششمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران اختصاص پیدا کردهاند.
توجه مدیریت شهری به کتاب و کتابخوانی
با تأکید شهردار تهران، سازمان زیباسازی تلاش کرده در رویدادهای فرهنگی و اجتماعی، همکاری کاملی با نهادهای دولتی داشته باشد. افزایش چشمگیر اکران شهری تبلیغات سی و ششمین نمایشگاه کتاب، با همین رویکرد اتفاق افتاده است. بخشهای مختلف مدیریت شهری هم با حضور تخصصی در نمایشگاه کتاب، توجه این نهاد به اهمیت کتاب و کتابخوانی را نشان میدهد. سازمان زیباسازی شهر تهران یکی از شرکتکنندگان تخصصی در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران است که آخرین تولیدات این سازمان را در معرض دید کتابدوستان قرار داده است.
افزایش تبلیغات نمایشگاه کتاب
هر سال پیش از شروع و حین برگزاری نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، فضاهای تبلیغات شهری به اطلاعرسانی درباره این رویداد مهم فرهنگی اختصاص پیدا میکند. بهطوری که علی بازگشا، سخنگوی سازمان زیباسازی شهرداری تهران دراین باره میگوید: امسال هم دغدغه اهالی فرهنگ درباره گرانی کتاب و نبود اقبال عمومی به کتابخوانی، مدیران شهری را به تلاش برای دعوت از مردم برای حضور در نمایشگاه کتاب مصمم کرده است. با وجود انتقادهای منتشر شده از سوی برخی، آمارها میگوید اکران شهری تبلیغات نمایشگاه کتاب که امسال توسط سازمان زیباسازی انجام شده، نسبت به سال گذشته 110درصد افزایش داشته است.